ایجاد منافع دوجانبه، استراتژی موثر در ارتقای تعاملات تجاری با کشور‌های همسایه

یک استراتژی موثر در تداوم و حتی ارتقای تعاملات تجاری با کشور‌های همسایه، ایجاد منافع دوجانبه برای طرفین است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود سیادت نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نشست کمیسیون تجارت پارلمان بخش خصوصی گفت: اتخاذ یک استراتژی کارآمد که به توسعه اقتصادی و تجاری کشور منجر شود، در سایه قوانین و دستورالعمل‌هایی که مکرر دستخوش تغییر می‌شوند، ممکن و میسر نخواهد بود.

او افزود: امروز فرصت‌های تجاری در سایه غفلت‌های ما از دست می‌روند. همه ما شرایط دشوار موجود را تحمل می‌کنیم، اما آنچه که غیرقابل تحمل است، عدم همراهی مسئولان، در قواره اختیاراتشان است.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت تجارت از طریق مرز‌های استان و رسیدگی به آخرین وضعیت همکاری تجاری با ترکمنستان، ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد کشور در برهه دشوار و پیچیده‌ای قرار دارد. تحریم‌ها و فشار‌های بیرونی، با بحران شیوع بیماری کووید-۱۹ دوچندان شد و محدودیت‌های صادراتی و کاهش تقاضا در بازار به انضمام مشکلات ساختاری و مدیریتی، شرایط بغرنجی را برای فعالان اقتصادی و آحاد جامعه رقم زده است.

سیادت بیان کرد: بیشترین اثرگذاری جلساتی از این دست، آشنایی و اطلاع بیشتر مسئولان دولتی از مشکلات و دشواری‌های پیش روی بخش خصوصی است تا گره‌ای در چهارچوب قوانین و به مدد پیگیری‌ها و پافشاری‌ها گشوده شود. ما می‌دانیم که مدیران دولتی نیز مشکلات و مسائل خاص خود را دارند، اما انتظار داریم، از سربازان اقتصادی که با تمام سرمایه و حیثیت به صحنه آمده‌اند، حمایت لازم و کافی را به عمل آورند.

او یک استراتژی موثر در تداوم و حتی ارتقای تعاملات تجاری با کشور‌های همسایه را ایجاد منافع دوجانبه برای طرفین دانست و تصریح کرد: اگر روابط و منافع اقتصادی و بازرگانی دو کشور، در گرو تداوم تعاملات قرار بگیرد، دیگر شاهد گره‌افکنی‌ها از سوی آن‌ها نخواهیم بود و چه بسا حتی همسایگان برای تسهیل امور، پیشقدم و پیگیر شوند.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ظرفیت تعاملات تجاری با افغانستان اشاره و تاکید کرد: باید اذعان کنیم که مسائل اقتصادی در این کشور با موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... پیوند خورده و این مسئله، نوع مواجهه ما را با مسائل این کشور همسایه را دستخوش ضرورت‌هایی می‌کند. به دفعات پیشنهاد سرمایه گذاری در حوزه کشت فراسرزمینی در افغانستان را مطرح کرده بودیم که می‌توانست تراز تجاری دو کشور را بهبود ببخشد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.