تهدید جانی برای افشاگر تخلیط برنج

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل می‌گوید در موضوع تخلیط برنج تهدید جانی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،حسن قربان‌زاده مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل در نشست با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شهرستان بابل گفت: در یک کامیون ۱۰تنی، ۱۰۰میلیون تومان سود تخلیط برنج است که طرح این موضوع و برخورد ما با این سودجویان باعث نگرانی آن‌ها شده است.

او با بیان اینکه ۶۰درصد برنج‌های خارجی و اضافه کشور برای تخلیط وارد شمال کشور می‌شود، افزود: متاسفانه در موضوع برخورد با تخلیط برنج تهدید جانی شدم.

قربان‌زاده ادامه داد: در موضوع تخلیط برنج، برخورد‌هایی صورت می‌گیرد، اما متاسفانه جریمه‌هایی که انجام می‌شود بسیار کمتر از سود آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: جای برنج فریب نخورید/ روسیاهی برای دلالان برنج سفید

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل گفت: خوشبختانه با تغییر رییس دادگستری و دادستان بابل و با حمایت‌های قاطعانه دادستان بابل، مدیرکل صمت مازندران و رییس صمت بابل توانستیم در برخورد با کشف برنج‌های تخلیط شده ضبط و پلمب این اماکن را نیز داشته باشیم.

او با بیان اینکه از زمان حضور دادستان جدید بابل ۵۰۰تن برنج خارجی، ۳۵۰ تن برنج تخلیطی و ۳۵ مغازه پلمب شد، افزود: میزان تخلیط برنج پس از برخورد‌هایی که انجام شد حدود ۵۰درصد کاهش داشته است.

قربان زاده گفت: نیاز به اصلاح قوانین برای برنج‌های توقیف شده است؛ به طوریکه برنج‌های توقیف شده به متخلف برگشت داده نشود.

۳ برابر نیاز کشور، برنج وارد می‌شود

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل گفت: متاسفانه ۳برابر نیاز داخل کشور، یعنی ۱.۲ میلیون تن برنج خارجی وارد کشور می‌شود و آمار‌های بالایی که برخی مسئولین برای نیاز کشور به برنج اعلام می‌کنند، کسب مجوز برای واردات برنج است.

قربان زاده گفت: با توجه به میزان تولید برنج در کشور، حدود ۴۰۰هزار تن کسری برنج داریم که مکانیزه کردن برداشت برنج به عنوان یک راهکار می‌تواند مد نظر باشد.

او افزود: اگر در استان‌های شمالی، خوزستان، فارس و برخی شهرستان‌های خراسان کشت برنج با مدیریت درست انجام شود، در حوزه تولید برنج خودکفا می‌شویم.

جولان کمباین‌های چینی دسته چندم یکی از دلایل ضایعات برنج است

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل با بیان اینکه متاسفانه با واردات کمباین‌های چینی دست چندم، ۲۰درصد تولید برنج تبدیل به ضایعات می‌شود، گفت: اگر دولت برای مکانیزه کردن کارخانه‌های شالیکوبی و ماشین آلات برداشت برنج تسهیلات مناسبی دهد، می‌توان با جلوگیری از هدررفت برنج در تولید آن خودکفا شد.

قربان زاده افزود: در کارخانه‌های شالیکوبی سنتی ۱۵ درصد و در کارخانه‌های مدرن ۵ درصد شکستکی و ضایعات برنج داریم.

او ادامه داد: ۱۲۳۰ کارخانه شالیکوبی در استان مازندران وجود دارد که ۶۰درصد آن‌ها بصورت سنتی فعالیت می‌کنند.

قربان زاده گفت: شهرستان بابل با ۴۷هزار هکتار شالیزار از لحاظ سطح زیر کشت برنج  پس از رشت، مقام دوم را در کشور دارد، اما از لحاظ میزان تولید برنج، بابل رتبه نخست کشور را داراست.

انتهای پیام / ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار