پل تاریخی روستای خرانق مرمت می‌شود

مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردکان از مرمت پل تاریخی روستای خرانق خبر داد.

روح الله عربی مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردکان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در حال حاضر گروه جهادی و دوستداران میراث فرهنگی در حال مرمت پل تاریخی روستای خرانق و قسمتی از قلعه تاریخی روستا هستند. 

او افزود: این پل تاریخی در روستای خرانق از توابع اردکان واقع شده است و در گذشته هیچ گاه محل عبور و مرور فرد یا احشام نبوده و هدف از ساخت این پل تنها انتقال آب از یک طرف رود خانه به کشت زار‌ها دیگر بوده  و وجود پایه سنگی ساروجی در امتداد پل احتمال بند یا سیل شکن بودن پل را نیز می‌دهد.

مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردکان ادامه داد: سازه آبی خرانق به روایت تاریخ در یک سیل ویرانگر، طاق‌های  دهانه‌ها و نیز بخش عمده‌ای از سیل بند خود را از دست داده و در ادوار بعد با افزودن یک سیستم انتقال آب جدید‌تر و مهندسی‌تر به کار خود ادامه داده است.

او افزود: بعضی از اسناد نشان دهنده این است که این پل مربوط به دوران ساسانی است و امروزه به اثری تاریخی و پر ماجرا تبدیل شده است.
روح الله عربی هم چنین درباره قلعه تاریخی این روستا اظهار داشت: مهمترین جاذبه روستای تاریخی خرانق، قلعه تاریخی و منار جنبان است.
او افزود: این روستا در قدیم مورد حمله راهزنان و دزدان بسیاری قرار می‌گرفته و باعث شده اهالی روستا قلعه خرانق را ساخته و مدتی طولانی در آن زندگی کنند.

روستای خرانق مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان بوده و در ٨۵ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

این روستا قدمتی چهار هزار و ۵٠٠ ساله داشته و به دلیل داشتن بنا‌های تاریخی بسیار، هر روزه گردشگرانی را از سراسر جهان به ویژه اروپا به خود جلب کرده است و به روایتی این روستا در اروپا از ایران هم مشهور‌تر است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار