آنچه در برنامه «هفت» گذشت؛

از اعتراض به نگه نداشتن حرمت کارگردان قدیمی تا حمایت برخی رسانه‌ها از پولشویی

شب گذشته در برنامه «هفت»، یک تهیه‌کننده سینما نسبت به بی‌حرمتی به کارگردان پیشکسوت کشورمان اعتراض کرد.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته شصت و ششمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور نمایندگان صنوف سینمایی، خبرنگاران، فرنوش عابدی و بهرام عظیمی (کارشناس و کارگردان انیمیشن)، عوامل فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» روی آنتن رفت و میز نقد برنامه هم با حضور منتقدان به نقد فیلم ریچارد جول پرداخت. در این گزارش خلاصه‌ای از مباحث مهم این برنامه را می‌خوانید:

خانه سینما باید از صنوف حمایت کند، حق آن‌ها را بدهد نه هدیه!

در میزگرد بررسی مشکلات صنوف سینمایی که دانش اقباشاوی، یوسف صمدزاده و پویان کفیلی حضور داشتند، درباره مشکلات صنوف سینما مباحثی مطرح شد.

دانش اقباشاوی رئیس انجمن برنامه ریزان سینما گفت: ما هنوز برای شغل سینما در وزارت کار و رفاه اجتماعی کد نداریم. باید از پایین به بالا به مشکلات نگاه کرد. وقتی بحث حمایت می شود، انگار می‌خواهند به صنوف هدیه دهند. درصورتی که این حق اعضای صنوف است. در همه جای دنیا تضاد منافع دولتی با مشاغل گوناگون این‌ مشکلات را به وجود می‌آورد. باید به بخش‌های ضعیف‌تر سینما توجه کرد تا تولید با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد.

وی افزود: ما باید با بلند نظری و تلاش خواسته هایمان را شفاف و حداکثری بیان کنیم. من به گوش خودم شنیدم که گفتند مگر اینجا کمیته خیریه یا مرکز کاریابی است! ما فقط می‌گوییم طبق اساسنامه خانه سینما عمل کنید. ما اگر باور نداشته باشیم آن چیزی که قرار است به بچه‌ها تعلق بگیرد، حق آن هاست نه هدیه کار درست نمی‌شود. سازمان سینمایی ابتدا یک سامانه حمایتی ایجاد کرد با ۴ سوال بنیادی. صنوف مختلف تبلیغ و ثبت نام کردند. اما سامانه خانه سینما ۳۴ سوال خیلی خصوصی مطرح کرد. وقتی حق بچه‌ها قرار است داده شود، پس این سوال‌ها برای چیست؟

در سینمای انیمیشن مهم این است به کجا وصلی!

در میز دوم برنامه «هفت» به بهانه موفقیت‌های بین المللی انیمیشن «ملکوت» ساخته فرنوش عابدی، با حضور کارگردان اثر و بهرام عظیمی‌ درباره این اثر بحث شد.

بهرام عظیمی گفت: یکی‌ از مشکلات حال حاضر سینمای انیمیشن این است که افرادی که تخصص دارند مهاجرت کرده اند و ما نیروی متخصص زیادی نداریم. افرادی هم که هستند، حمایت نمی‌شوند. سال گذشته دو انیمیشن هم زمان اکران شد یکی خوب یکی بد، ولی اثر بد دیده شد!

وی افزود: در حال حاضر شرایط بهتر شده، اما باید بدانیم می خواهیم چه بسازیم. وقتی آدم می‌خواهد کار بین المللی بسازد، باید به محتوای فرهنگ خود توجه کند. بزرگترین مشکل ایرانی‌ها در انیمیشن در بخش اکران و حمایت است. اینجا ملاک این نیست که چه ساختی؛ ملاک این است که چه کسی هستی و به کجا وصلی! در انیمیشن خیلی سخت است که چند سال زحمت بکشی و همه چیز در یک ماه خراب شود، آن هم موقع اکران. بزرگ ترین مشکل انیمیشن ایران کمبود نیرو‌های انسانی متخصص است؛ از سوی دیگر زیر چهار هزار میلیارد تومان هزینه ساخت انیمیشن هالیوودی هم نمی‌شود!

فرنوش عابدی در این بخش، از تلاش برای ساخت اولین اثر سینمایی بلند خود به نام «عمو نوروز» خبر داد.

برخی رسانه‌ها برای تطهیر پولشویی کار  می‌کنند!

میز سوم برنامه «هفت» میز رسانه بود که در مورد ورود پول‌های کثیف و توقف صدور مجوز نمایش خانگی حرف زد. محمد صالح حجت الاسلامی فعال فرهنگی و رسانه ای درباره ورود پول‌های کثیف گفت: وقتی منشأ ورود پول‌ها مشخص نباشد، می‌شود پول آلوده. برخی رسانه‌ها برای تطهیر پولشویان کار رسانه‌ای انجام‌ می‌دهند. فردی با ۲۵ سال سن چگونه می تواند چندین میلیارد هزینه ساخت فیلمی کند که می‌داند با ورود قسمت اول قاچاق می‌شود؟!

مرتضی رنجبران هم گفت: مشکل اصلی این است که سیاست الان هنر ما ساخته شدن این نوع فیلم هاست نه چیز دیگر. باید مشکل از بنیاد حل شود؛ باید سیاستی وجود داشته باشد تا اول سرمایه گذاران و منشأ سرمایه آن‌ها مشخص شود و بعد وارد چرخه تولید شوند.

احترام کیومرث پوراحمد حفظ نشد

شب گذشته در برنامه هفت، علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» درباره انصراف از اکران در سال گذشته گفت: وقتی که قرار بود فیلم اکران شود، تعداد سانس‌ها و سالن‌ها ناعادلانه توزیع بود. خود آقای پوراحمد با یک سینمای دولتی تماس گرفت و گفت به ما سانس بدهید و آن‌ها فقط یک سانس آن هم آخر شب به ما دادند! ما هم تصمیم گرفتیم فیلم اکران نشود. کیومرث پوراحمد جزو پیشکسوتان هنر و سینمای ماست اما احترام او را حفظ نکردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.