مرور خاطره بازی ایران و آرژانتین

یکی از بزرگترین ناداوری‌های تاریخ در بازی ایران و آرژانتین اتفاق افتاد. در اواسط نیمه دوم مدافع آرژانتین با خطای صد‌در‌صد اشکان دژاگه را در محوطه جریمه سرنگون کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  امروز ششمین سالگرد بازی تاریخی ایران و آرژانتین است. مسابقه‌ای که برای ایرانی‌ها، اوج هیجان بود. ماه‌ها قبل از قرعه‌کشی، همه با شوخی و خنده از این می‌گفتند که اگر ایران و آرژانتین روبه‌روی هم قرار بگیرند، تقابل هاشم بیک‌زاده با مسی چقدر هیجان‌انگیز خواهد بود. از دست قضا، دو تیم در جام‌جهانی به هم رسیدند تا اسباب شوخی و خنده باشد و هم هیجان را به اوج برساند. به بهانه این سالروز تاریخی اتفاقات آن بازی هیجان‌انگیز را مرور می‌کنیم.

ناداوری عجیب
یکی از بزرگترین ناداوری‌های تاریخ در بازی ایران و آرژانتین اتفاق افتاد. در اواسط نیمه دوم مدافع آرژانتین با خطای صد‌در‌صد اشکان دژاگه را در محوطه جریمه سرنگون کرد. اشکان بعد از بازی در حالی که کاملا شاکی بود، گفت: «کل ورزشگاه دیدند روی من پنالتی شد، ولی آقای مازیچ ندید.» تک‌تک بازیکنان در میکس‌زون از این می‌گفتند که مازیچ صرب اشتباه مهلکی کرده. جواد نکونام گفت: «اگر این خطا برای آرژانتین اتفاق می‌افتاد داور صد‌در‌صد پنالتی می‌گرفت.» جالب اینجاست زمانی که اشکان و جواد در العربی بازی می‌کردند، برای یکی از دربی‌ها مازیچ داور بود که هر دو پیش از شروع بازی به او گفتند اشتباه مهلکی کرد، ولی داور صرب تاکید داشت تصمیم درستی گرفته است!

چطور ایران مسی را مهار کرد؟
بعد از بازی برای همه خبرنگاران آرژانتینی این سوال از کی‌روش کلیدی بود؛ چطور مسی را مهار کردند؟ گزارشگر بازی در تلویزیون آرژانتین مدام می‌گفت: «کی‌روش با حربه‌های خود توانسته مسی را منفعل کند.» بعد‌ها وقتی خبرنگاری از آرژانتین در این باره از کارلوس پرسید، او جواب داد: «هنگامی که مسی پا‌به‌توپ می‌شد، ما سریعا به سوی او نمی‌رفتیم. بازیکنانم مراقب قسمت‌هایی از زمین بودند که بازیکنان حریف ممکن بود پاس دریافت کنند و سعی می‌کردیم تمام نقاط زمین را تحت کنترل داشته باشیم.»

درگیری در سالن!
وقتی داور سوت پایان بازی را کشید، اتفاق مهمی در سالن منتهی به رختکن دو تیم رخ داد. رفتار ماسکرانو جالب نبود. از آنجا که نکونام و شجاعی هم زبان اسپانیایی بلد بودند، متوجه حرف‌های او شدند و این باعث شد تا بین بازیکنان دو تیم درگیری لفظی به وجود بیاید. با دخالت حاضرین، اما ماجرا ختم به خیر شد.

قهر کفاشیان و کی‌روش
در رختکن ایران هم آن روز اتفاق عجیبی رخ داد. همه بازیکنان فهمیدند کارلوس کی‌روش و علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال با هم قهر هستند! آن‌ها در رختکن به هم دست ندادند و خوش‌و‌بش نکردند. بعد از بازی بلافاصله یکی از روزنامه‌های ورزشی این خبر را افشا کرد تا تبدیل به سوژه داغی شود. روز بعد وقتی خبرنگاران کفاشیان را در تمرین تیم‌ملی دیدند از او پرسیدند ماجرا چیست که رئیس هم با خنده گفت: «من و کارلوس قهریم؟ نه‌بابا. دست هم دادیم. اگر با کارلوس دعوا هم کنیم یک قهوه او را مهمان می‌کنم و دو تا جوک می‌گویم تا مشکلات حل شود!»

خداحافظ جام جهانی، خداحافظ برانکو
روز ۳۱‌خرداد‌۲۰۰۶ یادآور بازی ایران و آنگولاست؛ یکی از تشریفاتی‌ترین و سردترین بازی‌های ملی. دیداری که عادل فردوسی‌پور، گزارشگر با پایان مسابقه این جمله خاطره‌انگیز را گفت: «خداحافظ جام جهانی، خداحافظ برانکو». او فقط یادش رفت جمله «خداحافظ علی دایی» را بگوید، چون مهاجم تاریخی ایران هم بعد از آن جام برای همیشه از تیم‌ملی رفت. یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های دیدار با آنگولا، اشک‌های سهراب بختیاری‌زاده بعد از گلی بود که به ثمر رساند.

گل تاریخی حمید استیلی
۳۱‌خرداد ۲۲‌سال قبل، بازی تاریخی ایران و آمریکا برگزار شد. مسابقه‌ای که قرن‌ها بعد هم در تاریخ فوتبال باقی می‌ماند. گل تاریخی استیلی، فرار استثنایی مهدوی‌کیا. سیو‌های بی‌نظیر عابدزاده و البته اعتراض شدید خداداد عزیزی با کوبیدن پیراهنش روی زمین بعد از تعویض. استیلی همیشه به نیکی از گلش یاد می‌کند. او حتی لباسش در آن بازی را برای کمک به خیریه‌ها فروخت. خداداد عزیزی همیشه تعریف می‌کند، جو رختکن بعد از دیدار با آمریکا طوری بود که انگار ماموریت ایران در جام‌جهانی تمام شده.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.