باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

راه اندازی کوه پارک مشهد

شهردار مشهد می گوید: مجموعه ای تفریحی در ارتفاعات جنوبی مشهد تحت عنوان "کوه پارک" در حال راه اندازی است که این مجموعه تیرماه افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهر‌ها برای اینکه در مسیر اهداف خود حرکت کنند نیاز به ایجاد فضایی برای فراهم کردن رفاه، آرامش و تفریح مردم جهت رشد و نمو آن شهر دارند، همچنین کلان شهر‌هایی از جمله مشهد با وجود جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر و تعداد زیادی از زائران که به این شهر سفر می‌کنند نیاز به مکان‌ها و فضا‌های تفریحی بیشتری نسبت به شهر‌های کوچک‌تر دارند.

آخرین تصمیم گیری راجع به راه اندازی و تبدیل بخشی از پروژه کمربندی به کوه پارک مشهد در ارتفاعات جنوبی بوده است که چند سالی است تصمیم به اجرای این طرح گرفته شده است، اما با چالش‌هایی از طرف مسئولان رو به رو بوده است.



اصلی‌ترین مشکلات راه اندازی جاده کمربند جنوبی

 

اصلی‌ترین مشکل در ساخت و راه اندازی جاده کمربند جنوبی افزایش رشد ساخت و ساز خانه‌ها و مکان‌های مسکونی و همچنین تغییر کاربری زمین‌های موجود در این منطقه است که این امر در نهایت به از بین رفتن ارتفاعات جنوبی مشهد منجر می‌شود.


جاده کمربند جنوبی می‌تواند زندگی بیش از سه میلیون نفر جمعیت مشهد به همراه زائرانی را که برای زیارت به این شهر می‌آیند، به خطر بیندازند. اگر آبخوان اصلی که در مسیر احداث این پروژه قرار دارد به سبب اجرای این بزرگراه آلوده شود، این آلودگی قابل رفع شدن نخواهد بود. از طرفی علاوه بر آلودگی تردد ماشین‌ها احداث این پروژه موجب مسدود شدن ورودی‌های باد غالب به سطح شهر و جابه جا نشدن هوای پاک کوهستان با هوای آلوده شهر می‌شود. با تمرکز آلودگی در سطح شهر شیوع انواع بیماری‌های تنفسی و دیگر مشکلات محیط زیستی ناگزیر می‌شود.


پادگانی خالی با درختانی ۵۰ ساله


کلایی بیان می کند: چرا سمن‌های زیست محیطی و رسانه‌ها از شهرداری مطالبه نمی‌کنند که پادگان خالی که درختان ۵۰ ساله آن درحال خشک شدن است برای تبدیل شدن به پارکی ۷۲ هکتاری در اختیارمان قرار نمی‌گیرد؟

شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که چرا روستا‌های اطراف کوه پارک محرومیت زدایی نمی‌شوند نیز تاکید می کند: برای رفع مشکلات این روستا‌ها و در مجموع روستا‌هایی که به صورت منفصل به شهر مشهد متصل شده اند نیاز به دو مجوز از جمله مصوبه کمیسون ماده پنج و موافقت آستان قدس رضوی به دلیل داشتن اراضی در این مناطق داریم.

او تصریح می کند: درمجموع از سمن‌ها و رسانه‌ها درخواست دارم تا با پیگیری‌های خود در خصوص رفع تصرفات ۸۰۰ هکتار از ارضی ارتفاعات جنوبی و تبدیل آن به فضای سبز، ادامه بوستان چهل بازه که برای تملک اراضی دچار مشکل هستیم، ساماندهی کشف رود، تبدیل اراضی پادگان ارتش به بوستان و استیفای حقوق شهردر اسناد بالادستی ازجمله مجموع آبادگران شهرداری مشهد را یاری کنند.


کوه پارک یا پارکینگ جنوبی


در خصوص این پروژه و یا تبدیل کمربند جنوبی به پارکینگ یا حتی پیست موتور سواری تردید‌هایی وجود دارد که باید از طرف متخصصین بررسی‌های لازم در خصوص توان اکولوژیکی منطقه و همچنین حفاظت از این زیستگاه ارزشمند راهکار‌هایی را بیابند تا با کمترین تخریب برای زیستمندان این مکان را از مکانی ترافیکی به زیستگاهی و تفرجگاهی تبدیل کند.



برگزاری همایش دوچرخه سواری خانوادگی در کوه پارک

 

مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در حاشیه بازدید از پروژه "کوه‌پارک" می‌گوید: اگر پروژه کمربند جنوبی به سرانجام می‌رسید، نقش حیاتی در ترافیک شهری و کم‌شدن آلودگی مشهد ایفا می‌کرد، ولی مصلحت بوده که فعلا انجام نشود.

او می‌افزاید: با همت و تلاش مستمر عوامل مجموعه، پروژه پیشرفت خوبی داشته و به زودی شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه می دهد: پروژه کوه‌پارک می تواند نقش بسزایی در ترویج و توسعه فرهنگ حمل‌ونقل پاک و دوچرخه‌سواری داشته باشد که خوشبختانه حدود ۵.۵ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در پروژه پیش‌بینی شده که فضای بسیار مناسبی برای دوچرخه‌سواری خانوادگی و همگانی است.

بهاروند بیان می‌کند: امیدواریم با ایجاد شرایط مناسب و تکمیل زیرساخت‌ها، هرچه زودتر شاهد برگزاری همایش دوچرخه‌سواری خانوادگی در کوه‌پارک باشیم.

همچنان نگرانی‌ها و دغدغه‌های فعالان محیط زیستی درباره این پروژه ادامه دارد. به نظر می‌رسد که آنچه در ارتفاعات جنوبی مشهد در حال رخ دادن است، حتی در بهترین حالت، نمی‌تواند آینده آن را تأمین کند. اقدامات این روز‌های شهرداری مشهد، می‌تواند در آینده باعث ساخت و ساز شود و به تخریب بیشتر ارتفاعات بیانجامد.

گزارشگر: یگانه جوارشکیان
انتهای پیام//ی. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار