وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد؛

تعیین الگوی کشت تثبیت شده برای کرمان/ ۵ رقم تجاری بذر هیبریدی در دست تولید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دلیل اهمیت زیاد آب در کرمان باید الگوی کشت تثبیت شده داشته باشیم.

تعیین الگوی کشت تثبیت شده برای استان کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست فعالان تشکل‌های بخش کشاورزی کرمان گفت: برای تثبیت الگوی کشت دومعاون وزارت جهادکشاورزی به عنوان معین کرمان معرفی می‌شوند.

اوافزود: الگوی کشت گیاه در واقع یعنی در تولید حداقل ریسک و حداکثرسود را شاهد باشیم.

او با بیان اینکه کشت‌هایی که در سازمان‌های جهاد انجام می‌شود کشت ترکیبی و نه الگوی کشت است گفت: در واقع فعلا چاره‌ای جز پذیرفتن این مدل کشت نداریم.

خاوازی افزود: دولت نیز با شروع کشت پاییزه فاز اول کشت را تحت نام الگوی تولید با امضای دو وزیر کشور وجهاد، ابلاغ می‌کند و درحال حاضر فقط لایه سیاست گذاری باقی مانده که باید با کارشناسان این بخش و به ویژه نمایندگان مجلس صحبت کنیم.

وزیر جهادکشاورزی به بازدید معاون اول رییس جمهور از وزارت جهاد اشاره کرد و گفت: اقای جهانگیری برای تثبیت الگوی کشت اعلام امادگی کرده و گفته است ما کمک می‌کنیم بخش زنجیره‌ها را اصلاح کنیم.

او تصریح کرد: دو رییس جهادکشاورزی شمال وجنوب کرمان کمک کنند تصویرخوبی از زنجیره‌ها در استان داشته باشیم که اگر به الگوی کشت نرسیدیم تمام نفاط ضعف وقوت کشت را شناسایی کرده باشیم.   

وزیرجهادکشاورزی بیان کرد: درتولید بذر هیبریدی درکشور ۲ درصدخوداتکایی ماست که من درجلسه اعتماد اعلام کردم و قول دادم تا یک سال باقی مانده عمردولت این رقم را به ۲۰ درصد برسانیم.

او با اشاره به عقب ماندگی تاریخی در تولید بذر کشور تصریح کرد: درحال حاضر دو رقم تحقق یافته و برای خیار، فلفل وبادمجان دو رقم بذر تولیدی معرفی و تا پایان مهرماه سال بعد نیز در این اقلام به ۵ رقم تجاری می‌رسیم.

خاوازی بیان داشت: صندوق حمایتی پسته وخرما رانیز دنبال می‌کنیم اگرمشکلاتی داریم بدلیل ادغام بخش بازرگانی کشاورزی به وزارت صمت است.

او در ادامه گفت:  ما حداکتر کاری که می‌کنیم این است که  ارتباط پیوسته‌ای در ستاد تنظیم بازار داریم صحبت می‌کنیم مشکلات عوارض وسیاست‌های صادراتی را برطرف کنیم.

خاوازی گفت: برای اینکه مشکلات بخش صادرات با سرعت پیگیری شود همکاری شورای راهبردی صادرات و همکاری اتاق نیز نیاز است برای پیگیری مسائل پسته  نیز ستاد عالی پسته را در وزارت خانه راه اندازی می‌کنیم.

وزیر جهادکشاورزی درباره پیشنهاد رییس مجمع نمایندگان استان کرمان پیرامون توجه به بحث انتقال آب از خلیج فارس برای بخش کشاورزی عنوان کرد: آمادگی کامل برای انتقال آب از خلیج فارس برای بخش کشاورزی در استان را داریم که در این راستا باید مذاکرات لازم با مسئولین مربوطه صورت گیرد.

وزیرجهاد گفت: ارتباط پیوسته‌ای در ستاد تنظیم بازار با دوستان صمت داریم ومرتبا درباره مسایل ومشکلات صحبت می‌کنیم وامید داریم بتوانیم بحث عوارض وسیاست‌های صادراتی را برطرف کنیم. 

خاوازی بیان کرد:برای اینکه مشکلات بخش صادرات با سرعت پیگیری شود شورای راهبردی صادرات را تشکیل دادیم ودوستان را دراتاق ایران به کمک طلبیدیم. 

او با اشاره به اینکه مسایل پسته را سریعا بررسی می‌کنیم افزود: باحضور نمایندگانی ازاستان کرمان ستاد عالی پسته را دروزارت خانه راه اندازی خواهیم کرد. 

وزیرجهاد همچنین درپاسخ به مطالبه نمایندگان کرمان درخصوص انتقال آب برای کشاورزی گفت:باتوجه به پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه انتقال آب ازخلیج فارس آمادگی داریم مسایل طرح راباحضور کارشناسان طرح وپیگیری کنیم. 

او درخصوص تفویض اختیارات وزیر به استان‌ها گفت: اگر موضوعی هست که ما باید تصمیم بگیریم ودرسطح ملی به مسایل کشاورزی ضربه نزند ما آمادگی کامل برای تفویض اختیارات را داریم. 

خاوازی اظهارداشت:مسایل ومشکلات زیادی درجلسه مطرح شد که تا زنجیره‌ها درکشادرزی کشورمان ایجاد نشوند مسایل پابرجاست. 

وزیرجهاد کشاورزی بیان کرد:درنهایت الگوی کشت اگر درست شود خیلی مسایل را برطرف میکند. 

او از واردات ۹ ونیم میلیون تن ذرت و ۴ میلیون تن کنجاله سویابرای صنعت دام وطیور به کشورخبرداد وگفت: این حجم از واردات فشار زیادی به کشور وارد می‌کند، اما این دولت نیز ارزشی که برای نهاده‌های دامی قایل شده اند ازارزش واردات دارو کمتر نبوده است. 

خاوازی ازاجرای جدی طرح مرغ لاین خبرداد و افزود: ماقول دادیم مرغ لاین پرشین را راه اندازی کنیم وقول دادم حتی تابعد ازرفتنم ازدولت ان را تحویل می‌دهم دراین طرح گوشت مرغ تولیدی از ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم بیشترنمی شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار