ژنرال صهیونیست:

خروج ایران از سوریه رویایی تعبیر نشدنی است

یک ژنرال صهیونیست روابط تهران_دمشق را نزدیک دانست و گفت:پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به مراتب مهم‌تر از طرح الحاق است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه اینترنتی رای الیوم، رئیس موسسه پژوهش‌های امنیت ملی دانشگاه تل آویو گفت که باید روی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تمرکز کرد، زیرا امید‌های دولت تل آویو به احتمال خروج ایران از سوریه، فقط «رویایی» غیر قابل تحقق است.

روزنامه رای الیوم که در لندن به روز می‌شود، در گزارشی نوشت: عاموس یادلین، ژنرال اسرائیلی گفته است امید‌های دولت عبری به احتمال خروج ایران از سوریه، صرفا «رویایی» غیر قابل تحقق است.

عاموس یادلین، رئیس اسبق واحد اطلاعات نظامی «آمان» همچنین تاکید کرد: حملات گسترده شبانه اسرائیل در سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، توهماتی را که پیشتر در سر می‌پروراندیم که ایران سوریه را ترک خواهد کرد، از بین برده است.

او در مقاله‌ای که پایگاه اینترنتی شبکه ۱۲ تلویزیون عبری منتشر کرد، افزود : برای نخستین بار هواپیما‌های جنگی اسرائیل مناطقی را بمباران کردند که در فهرست اهداف سنتی قرار نداشت و این امر نشان می‌دهد که نهاد نظامی اکنون روی مبارزه با ایران تمرکز می‌کند و سرگرم برنامه الحاق کرانه غربی نیست.


یادلین که رئیس موسسه پژوهش‌های امنیت ملی دانشگاه تل آویو است، ادعا کرد: حملات در سوریه در سه شنبه و چهارشنبه شب طبق معمول گسترده بود و مهمتر از این مناطقی را شامل شد که اسرائیل از قبل به آن مناطق حمله نکرده بود. یکی از این حملات به منطقه السویداء بود که منطقه‌ای دروزی نشین و باثبات است. از این حمله می‌توان استنباط کرد که ایران به طور غیر عادی میان ساکنان این منطقه نفوذ کرده است.

ژنرال یادلین علاوه بر این گفت: آخرین ارزیابی نشان می‌دهد، این باور برای مدتی بین اسرائیلی‌ها حاکم بود که ایرانی‌ها از سوریه دست خواهند کشید، این موضوع شاید نوعی «تفکر بر مبنای آرزو» است.

براساس ادعای او روس‌ها نیز قول داده بودند که ایران یا حزب الله در این منطقه حضور نخواهند داشت.  باید این نکته را در نظر گرفت که ایرانی‌ها تلاش خواهند کرد به حملات مستمر پاسخ دهند همانطور که پیش از این تلاش کرده اند.

این ژنرال با طرح این ادعا که   اسرائیل پیش از این شاهد تلاش‌های ایران برای پرتاب موشک به اهدافی در بلندی‌های جولان بوده، است افزود: تصمیم گیرندگان در تل آویو باید این فرض را در سر داشته باشند که ایران تلاش می‌کند برای بازدارندگی اسرائیل از ادامه این حملات، به آن‌ها پاسخ دهد و ممکن است برای پاسخ دادن، از مجموعه کاملی از گزینه‌ها از جمله بهره مندی از شبه نظامیان شیعه استفاده کند. همچنین باید در نظر داشت که (سید) حسن نصرالله دبیر کل حزب الله، کفش‌های قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس را به عنوان استراتژیست ارشد و افسر عملیات پوشیده است.

او گفت: مرجع تصمیم گیری در اسرائیل این روز‌ها از یک سو سرگرم بحران کرونا و از سوی دیگر سرگرم طرح الحاق است، با این حال باید این نکته را در نظر داشته باشد که تهدید راهبردی شماره یک برای امنیت اسرائیل، همان تهدید ایران است، زیرا ایرانی‌ها به پیشرفت در برنامه هسته ای، ساخت و ساز در سوریه و پیشبرد طرح موشک‌های دقیق ادامه می‌دهند.

ژنرال یادلین در ادامه گفت مقامات اسرائیل باید از چند ماهی که تا انتخابات آمریکا باقی مانده است، برای هماهنگی با دولت دونالد ترامپ رئیس آمریکا درمورد موضوع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بهره ببرند، زیرا این مساله از طرح الحاق مهمتر است، طرحی که باعث مقابله سیاسی اسرائیل با دوستانش در سراسر جهان می‌شود در حالی‌که همراهی این دوستان برای مبارزه با تهدید ایران ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار