به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از برترین پرچمداران شرکت آئودی اولین مدل تحت عنوان A8 است که از پیشرانه قدرت پلاگین هیبریدی بهرهمند است. نبوغ مهندسین شرکت آئودی توانسته فناوری شگفتانگیزی در کنار قابلیتهایی مانند اتوماسیون سطح سه را در اختیار خریداران قرار دهد.
سیستم خودکار و یا همان اتوماسیون سطح سه به اتومبیل این قدرت را میدهد که سرعت و هدایت خود را بین خطوط در دست بگیرد و کنترل کند. همچنین وجود محرکهای فردی بر روی سیستم تعلیق هر چرخ به راننده اجازه میدهد که کنترل کاملتری بر روی خودرو به هنگام پیچ داشته باشند.
تمامی قابلیتهای ذکر شده به واسطه سیستم عصبی zFAS شرکت آئودی امکانپذیر شده که ورودی ۲۴ سنسور و دوربین متفاوت را در کنار خودرو در اختیار دارد و ترفندهای متعدد زیادی را برای اتومبیل فراهم میسازد. این سیستم به نحوی طراحی شده که ضربات وارد شده در فراز و نشیبهای جاده را به ستونهای خودرو وارد کند و آنها را از درها دور کند. جدیدترین مدل A8 شرکت آئودی با شش سیلندر وارد بازار شده که مدلهای هشت سیلندر آن نیز وجود دارند.
خودروی پلاگین هیبریدی A8 موتور ۳۳۵ اسببخاری خود را در کنار موتور الکتریکی قرار داده که خود ۱۳۴ اسببخار قدرت دارد. گیربکس هشت سرعته نیز برترین گزینه برای موتور ۳.۰ لیتری V6 بوده است. بخش الکتریکی خودرو با باطری لیتیومیون ۱۴.۱ کیلوواتی همراه است که در پایینترین قسمت بدنه قرار گرفته است. روشن شدن اتومبیل در سکوتی جذاب اتفاق میافتد و تا زمانی که مرز سرعت ۸۴ مایل بر ساعت آن طی نشود، صدایی از A8 بیرون نمیآید.
گفتنی است که خودروی مورد نظر در زمان شارژ کامل میتواند تا ۲۸.۶ مایل را طی کند و حسی مانند یک اتومبیل تمام الکتریکی را در اختیار خریدار خود قرار دهد. از نکات منفی که درباره این اتومبیل صدق میکند وزن بالای آن است که نسبت به مدلهای قدیمیتر ۳۳۵ کیلوگرم سنگینتر شده است. خودروی مذکور در حال حاضر ۲۳۳۰ کیلوگرم وزن دارد که بیشتر از اتومبیلهای رقیب مانند Mercedes S560e L و BMW 745Le xDrive است.
بیشتر بخوانید
آئودی در طراحی این اتومبیل سعی داشته مانند رقبای خود از معماری ساده و همهگیری استفاده کند. به همین دلیل است که ظاهر تقریباً خشک و بیاحساس داشبوردها بیننده را یاد مدل معمولی A6 و A7 میاندازد. این خودرو همچنین حالتی جدیتر به خود دارد و همانند یک خودروی سری S از پیچ و خمهای جدید برخوردار نیست. البته گفتنی است که A8 در شب حال و هوای دیگری دارد و صاحب خود را با نورپردازی زیبا در آسایش قرار میدهد.
مهم نیست که فرد چه رنگی را برای نورپردازی انتخاب کند، شرکت آئودی توانسته در تمامی حالات حس گرم و دوستداشتنی را از طریق نور به افراد ارائه دهد. همچنین هیچ مسافری در این خودرو دلش فضای بیشتر نمیخواهد چراکه اتومبیل تنها ۱۳۰ میلیمتر را به فضای پای مسافر اختصاص داده. در چنین بخشی A8 به خوبی اتومبیلهای بنز و بیامو را پشت سر گذاشته و ارزشی مهم را در اختیار خریدارانش قرار داده است. پرچمدار شرکت آئودی همچنین قابلیتهایی مانند کنترل دمای چهار جهت، کنترل الکتریکی صندلیها و مدیریت جدیدی بر روی صفحهنمایش را در خود جای میدهد.
صفحهنمایش قرار گرفته در این اتومبیل یک نمونه ۱۰.۱ اینچی HD و لمسی است که به صورت مستقیم بالاتر از صفحه نمایش ۸.۶ اینچی کنترل دما قرار داد. با این حال شایان ذکر است سیستم MMI آئودی نتوانسته به اندازه سیستمعامل iDrive شرکت بیامو خلاقانه باشد. با این حال قابلیتهای این سیستم که دستیار صوتی الکسا را نیز در خود جای میدهد بسیار کارآمد و جامع به نظر میآید.
با موتور ۳.۰ لیتری V6، آئودی A8 میتواند بدون توجه به وزن ۲۳۳۰ کیلوگرمی خود صفر تا صد خود را در کمتر از ۵ ثانیه طی کند. با ترکیب و همکاری سالمی که موتور الکتریکی با بخش بنزینی اتومبیل دارد پردازش به میزان قابل توجهای خوب و همسو صورت میگیرد. خودروی A8 با گشتاور ۵۱۶ پوند بر فیتی خود دور موتوری مطابق با ۱۳۷۰ بار در دقیقه را ارائه میکند.
البته گفتنی است دور موتور قادر است گاهی به بیش از ۲۰۰۰ دور نیز برسد. در صورتی که راننده این اتومبیل فشار بالایی به آن وارد نکند صدایی از این خودرو به گوش نمیرسد. خریداران A8 در زمان تعویض دندهها، تغییر حالت رانندگی و از این قبیل فعالیتها نیز متوجه هیچگونه تغییر صدا و رفتاری از سوی اتومبیل نمیشوند.
پردازش و سواری این خودرو در حد تمامی اتومبیلهای لوکس این چنینی است که البته متأسفانه ایراداتی نیز دارد. نکته مثبت درباره تجربه رانندگی با A8 قابلیت مدیریت ارتفاع در دستاندازها است که بسیار خوب طراحی و اجرا شده است. از ایراداتی که میتوان به سیستم سواری خودرو گرفت واکنش خودرو در زمان پیچهای جاده است که به دلیل وزن اضافه اتومبیل از نرمی خاصی برخوردار نیست و راننده را اذیت میکند.
مشکلات البته در قسمتهای دیگر کمی جبران شدهاند و آئودی با ارائه فرمانی نرم و سبک کنترل اتومبیل را به میزان زیادی در اختیار راننده قرار میدهد. خریداران همچنین میتوانند به سادگی و بدون از دست دادن کنترل خودرو را به حالت پویا درآورند. در مجموع آئودی A8 ظرافتی که در خودروهای سری S اعمال شدهاند را ندارد و خشکتر از چیزی است که انتظار میرود.
جدا از طراحی خارجی بدنه و مشخصاتی مانند قابلیت رانش تمامی چرخها، شرکت آئودی همواره سعی داشته نوآوریهای خود را به صورت بیسر و صدا صورت دهد و اتومبیلهایش را با جریانی آرام ارتقا دهد. همانطور که در خودروی A8 نیز مشاهده میشود این روند باری دیگر تکرار شده و به نظر میآید شرکت آئودی به باطن اصلی خود در تولید اتومبیل برگشته است.
با توجه به دشوار بودن پیادهسازی فناوری موجود در خودرو نمیتوان تلاش آئودی برای هماهنگسازی موتورها و همچنین نظارت هوش مصنوعی بر روی پردازش خودرو را نادیده گرفت. با وجود کیفیت شگفتآور اتومبیل مذکور دلایلی واضح وجود دارد که چگونه یک شخص میتواند محو ساختار Audi A8 شود. با این حال دلایلی وجود دارد که میتوان با در نظر گرفتن آنها اتومبیل رقیب مرسدس سری S را ترجیح داد. حقایقی مانند عدم عملکرد آئودی A8 در کنترل پیچها و همچنین مدل باطری 60 TFSIe میتوانند یک فرد را از خرید این خودرو به سوی محصول شرکت بنز بکشانند.
با توجه به تمامی مشخصات این اتومبیل در کنار طراحی و ویژگیهای آن در مقابل رقابی که توسط شرکتهای بنز و بیامو ساخته شدهاند، میتوان گفت این خودرو موفقیت زیادی را در این سطح کسب نکرده و عنوانی همچون آژدهای سیاه برای آئودی A8 مناسب نیست. با این حال باید در نظر داشت که تمامی این نکات به معنی بد بودن و نامناسب بودن اتومبیل نیست. آئودی A8 در واقع از خودروهای قدرتمند و خوبی است که به دلیل وجود رقبای قوی نتوانست آنطور که باید خود را در بازار فروش اتومبیل جای دهد.
گزارش از امین وصالی
انتهای پیام/