حمایت شورای امنیت از اتحادیه آفریقا در حل بحران سد النهضه

اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای درباره سد النهضه بر حمایت خود از تلاش‌های اتحادیه آفریقا در حل این بحران میان کشور‌های مصر، اتیوپی و سودان تأکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المسیره، شورای امنیت در جلسه‌ای که درباره سد النهضه برگزار شد بر حمایت از تلاش‌های اتحادیه آفریقا در حل بحرانی که ناشی از پروژه بزرگ ساخت سد بر روی رود نیل میان کشور‌های مصر، اتیوپی و سودان ایجاد شده تأکید کرد.

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل که به نیابت از مصر خواهان برگزاری این نشست شده بود، گفت: آمریکا به تلاش‌های اخیر اتحادیه آفریقا برای تسهیل مذاکرات جدید میان سودان، مصر و اتیوپی درباره سد النهضه توجه دارد. این مشکل در شورای امنیت مطرح شده به این دلیل که زمان کوتاه است و فرصت رسیدن به توافق به سرعت از بین می‌رود. ما از این سه کشور می‌خواهیم از اتخاذ هرگونه اقداماتی که می‌تواند حسن نیت برای رسیدن به توافق را از بین ببرد خودداری کنند.

دیگر حاضران در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، نیز تأکید کردند حل کردن این پرونده به عهده اتحادیه آفریقاست.

اتیوپی روز شنبه بار دیگر بر آمادگی خود برای آغاز آبگیری سد النهضه در دو هفته آینده تاکید کرد و در عین حال متعهد شد که برای رسیدن به توافق نهایی با مصر و سودان با نظارت اتحادیه آفریقا تلاش کند.

در این نشست مجازی همچنین رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفت: اگر طرف‌ها اراده سیاسی برای دادن امتیاز بر اساس روح همکاری که در اعلام اولیه در سال ۲۰۱۵ بر آن تاکید شد داشته باشند رسیدن به توافق آسان است.

وی افزود: امیدواریم مصر، اتیوپی و سودان به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافقی مفید ادامه دهند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر، گفت قاهره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره سد النهضه برای بحث و بررسی در شورای امنیت ارائه کرده است که با نتایج نشست دفتر اتحادیه آفریقا هماهنگی داشته باشد تا هیچ نوع اقدامات یکجانبه‌ای اتخاذ نشود.

نماینده اتیوپی در سازمان ملل بر مخالفت این کشور با ارجاع این پرونده به شورای امنیت تأکید کرد و گفت که این کشور برای استفاده از منابع خود با روشی معقول تلاش می‌کند.

وی گفت: اتحادیه آفریقا تلاش زیادی درباره این پرونده می‌کند و اراده و مهارت بیشتری برای رسیدن به توافق درباره سد النهضه دارد. وی از شورای امنیت خواست بگذارد این پرونده در اتحادیه آفریقا حل شود.

نماینده اتیوپی گفت: ما به مصر یا سودان آسیب نمی‌زنیم. هرگونه نزاعی در آینده درباره حقوق آبی بین سه کشور باید به رهبران آن‌ها ارجاع داده شود. مصر اقدامات یکجانبه‌ای اتخاذ کرد.

عمر الصدیق، نماینده سودان در سازمان ملل بر مخالفت خارطوم با هرگونه اقدام یکجانبه‌ای درباره آبگیری سد النهضه تأکید کرد و گفت: رود نیل متعلق به همه کشور‌های حوزه آن است و اتیوپی باید برای حل این مشکل همکاری کند. باید قبل از آبگیری این سد به توافقی برسیم تا به زندگی میلیون‌ها نفر آسیب نزنیم.

مذاکرات سه جانبه درباره فعالیت و اداره سد النهضه از ابتدای ماه میلادی ژوئن آغاز شد و درباره فعالیت در دوره‌های خشکسالی و ساز و کار حل مشکلات احتمالی با مشکل مواجه شدند.

سد النهضه که اتیوپی بنای آن را از سال ۲۰۱۱ بر روی رود نیل آغاز کرد در صورت موفقیت آمیز بودن، بزرگترین سد برقی-آبی آفریقا با ارتفاع این ۱۴۵ متر خواهد شد که قدرت تولید ۶ هزار مگاوات برق را دارد. این پروژه بزرگ موجب ترس سودان و مصر درباره کاهش میزان آب دریافتی از رود نیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار