هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امضای توافقنامه نظامی ایران و سوریه نشان از عمق روابط دو کشور دارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر سردار باقری به دمشق و امضای توافقنامه نظامی با این کشور عمق روابط ایران و سوریه را نشان می‌دهد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توافقنامه سوریه و ایران، گفت: سفر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به سوریه در این شرایط حساس منطقه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

او افزود: سوریه یکی از مهم‌ترین کشور‌های عضو محور مقاومت بوده که در طول ۴۰ سال گذشته هزینه‌های سنگینی برای تقویت محور مقاومت پرداخت کرده است و علی رغم فشارها، تحریم و مشوق‌های مالی و اقتصادی دولت سوریه همچنان جزئی از محور مقاومت باقی مانده است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: شرایطی که اکنون به وجود آمده و ۹ سال بحران سوریه ناشی از موضع گیری رهبری این کشور نسبت به محور مقاومت و تقابل مستقیم سوریه با رژیم صهیونیستی است. سوریه در طول ۴ دهه گذشته با عنوان عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا تلقی می‌شود. کمااینکه تهران هم عمق استراتژیک سوریه است، لذا روابط دو کشور علی رغم اینکه سوریه هم یکی از کشور‌های عضو اتحادیه عرب است و کشور‌های عضو اتحادیه عرب تلاش داشتند تا سوریه را از ایران جدا کنند، اما در دوران مرحوم حافظ اسد رئیس جمهور سابق و اکنون در دوران بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه، این روابط هر روز مستحکم‌تر می‌شود.

هانی زاده ادامه داد: ایران در طول ۹ سال اخیر و بحران سوریه هزینه‌های سنگینی برای حفظ وحدت سوریه و حاکمیت شرعی آن پرداخت کرده، لذا این روابط مبتنی بر یکسری راهبرد‌هایی است که محور مقاومت را تقویت خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر سردار باقری به سوریه و امضای توافقنامه نظامی با وزیر دفاع این کشور می‌تواند عمق روابط ایران و سوریه نشان دهد، ضمن اینکه رژیم صهیونیستی در طول ۹ سال گذشته ماهانه ۲۲ حمله نظامی علیه سوریه انجام داده است، متاسفانه به دلیل شرایط منطقه دولت سوریه نتوانسته تقابل جدی با این تجاوزات هوایی داشته باشد.

او افزود: این سفر برای تقویت نیروی دفاعی، دفاع هوایی سوریه، تقویت سامانه‌های دفاعی سرویه و تقابل با تجاوز رژیم صهیونیستی در سوریه است که ایران می‌تواند نقش مهمی در تقویت امنیت هوایی این کشور داشته باشد، ضمن اینکه حضور تهران به عنوان هم‌پیمان قدرتمند سوریه می‌تواند مانع تجاوزات مکرر رژیم صهیونستی علیه دولت سوریه و ملت آن شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار