معادن خراسان جنوبی در کوهی از مشکلات

معادن خراسان جنوبی در شرایط بحرانی قرار گرفته اند و اگر به این بخش کمک نشود در سال آینده خبری از رونق معدن و فعالیت‌های معدنی در استان نخواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  خراسان جنوبی با داشتن معادنی غنی به عنوان پیشانی معدنی کشور شناخته می‌شود و پرداختن به مزیت‌های معدنی پنجره پیشرفت را به روی استان باز می‌کند.

در سال‌هایی که گذشت با توجه به تحریم‌های سنگینی که از غرب بر ایران تحمیل شد، واردات ماشین‌آلات به سختی انجام می‌شد و در برخی موارد ناممکن بود و با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه کشور، ورود ماشین‌آلات معدنی با محدودیت فراوان روبرو شده که در آینده ضربه‌های جبران ناپذیری را بر بخش معدن استان خراسان جنوبی وارد کند.

معادن خراسان جنوبی در کوهی از مشکلات/ عمق مشکلات در بحران های اقتصادی است

عمق مشکلات بیشتر شد

پروین، نائب رئیس خانه معدن استان و نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند  در جلسه کمیته کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به افت صادرات در ماه‌های اخیر گفت: بحران‌های اقتصادی مشکلات بخش معدن را بسیار عمیق‌تر از قبل کرده است.

او با اشاره به اینکه پیش بینی روشنی در زمینه وضعیت صادرات نداریم، افزود: از طرف دیگر پیش بینی ما این است که با بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، محصولات معادن سنگ از سطح ساختمان‌های متوسط خارج شود و میزان فروش کاهش پیدا کند.

پروین ادامه داد: از این جهت حفظ معادن موجود تا زمان بازگشت اوضاع به شرایط عادی نیازمند تدابیر خاص و ویژه‌ای است که باید به آن توجه داشت.

نائب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود افزایش بیش از حد قیمت ماشین آلات معدنی است، بیان کرد: از آن جایی که بخشی از قطعات این ماشین آلات از خارج وارد می‌شود، به واسطه تحریم‌ها در جهت تأمین آن با مشکلاتی رو به رو هستیم.

معادن خراسان جنوبی در کوهی از مشکلات/ عمق مشکلات در بحران های اقتصادی است

دردسر‌های آینده معادن خراسان جنوبی

او با تاکید بر اینکه قیمت ماشین آلات معادن به صورت افسار گسیخته بالا رفته است، تصریح کرد: در زمینه واردات ماشین آلات دست دوم نیز تاکنون اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است.

پروین ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم با روند فعلی در ماه‌های آینده در حوزه مصالح ساختمانی و مواد معدنی با انباشت تولیدات مواجه شویم.


بیشتر بخوانید


نائب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر اکنون برای این حوزه برنامه نداشته باشیم در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد، ادامه داد: بانک‌ها می‌توانند با راهکار‌هایی در زمینه واردات ماشین آلات دست دوم معدنی به فعالان این بخش کمک شایانی کنند.

او تصریح کرد: با توجه با فاصله قیمتی که بین دستگاه وارد شده و بازار فعلی وجود دارد برای بانک‌ها ضریب اطمینان ارزشمندی ایجاد می‌شود که بایست مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به وجود بروکراسی‌های پیچیده اداری در حل مشکلات معادن افزود: ظرفیت‌های بانکی موجود نتوانسته به موقع به نیاز‌های معادن خراسان جنوبی پاسخ دهد.

نائب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید اعتماد، هماهنگی و رابطه نزدیک بین بانک‌ها و معدن کاران وجود داشته باشد، بیان کرد: لازم است بانک‌ها بر مبنای یک اعتماد با معادن با سابقه و شناسنامه دار و قدیمی همکاری کنند.

معادن خراسان جنوبی در کوهی از مشکلات/ عمق مشکلات در بحران های اقتصادی است

سنگی که بانک‌ها پیش پای معادن گذاشته‌اند

پروین با انتقاد از شیوه اعتبارسنجی بانک ها، گفت: بانک‌ها بر سر راه اعطای تسهیلات به معدن کاران سنگ اندازی می‌کنند و وثایق ملکی سنگین درخواست می‌کنند.

نائب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی ادامه داد: اگر به سرعت نتوانیم به بخش بحران زده معدن کمک کنیم در سال آینده خبری از رونق معدن و فعالیت‌های معدنی در خراسان جنوبی وجود نخواهد داشت.

منبع:   مهر

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.