تسهیلاتی که دست خیلی از صنوف آسیب دیده از کرونا را در خراسان جنوبی نگرفت

با گذشت دو ماه از اعلام دولت برای پرداخت تسهیلات کرونا، هنوز بیشتر واحد‌های صنفی خراسان جنوبی موفق به دریافت این تسهیلات نشده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، دو ماهی از خبر پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان کرونا می‌گذرد و با وجود باز شدن سامانه کارا برای نام نویسی، ظاهرا واحد‌های صنفی خراسان جنوبی استقبال چندانی از این تسهیلات نکرده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی چندی پیش خبر از اختصاص۲۶۸ میلیارد تومان تسهیلات برای کسب و کار‌های به شدت آسیب دیده ناشی از کرونا داده بود.

اشرفی گفته بود: این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد پرداخت می‌شود و دوره بازپرداخت آن با احتساب دوره تنفس، ۲۴ ماهه است که همه کسب و کار‌های بیمه شده و نشده را شامل می‌شود.

بیمه تنها ۷ درصد صنوف خراسان جنوبی

بیش از ۱۴ هزار واحد صنفی در حوزه‌های خدمات، تولید و توزیع در خراسان جنوبی در حال فعالیت هستند که بیماری کرونا خیلی از این کسب و کار‌ها را از رونق انداخته است.

نماینده اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، می‌گوید: متاسفانه از ۱۴ هزار واحد صنفی خراسان جنوبی، تنها ۷ درصد آن‌ها برای بیمه اقدام کرده اند و بیشتر واحد‌ها توان مالی پرداخت حق بیمه را ندارند.

اسماعیل زاده با اشاره به بالا بودن حق بیمه کارگری افزود: کارفرمایان توان پرداخت ماهانه ۷۰۰ هزار تومان حق بیمه را به ازای هر نفر ندارند و تسهیلات اعلام شده هم جبران ضرر و زیان ناشی از کرونا را نمی‌کند.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه دولت به ازای هر فرد بیمه شده ۱۲ میلیون و بیمه نشده ۶ میلیون تسهیلات در نظر گرفته است ادامه داد: فعالان واحد‌های صنفی فاقد بیمه هنوز موفق به نام نویسی نشده اند و فرض هم بگیریم اگر تسهیلات به آنان تعلق گیرد ۶ میلیون تومان برای هر فرد فاقد بیمه، جوابگوی خسارت‌های ناشی از کرونا نیست.

نماینده اتاق اصناف استان تاکید کرد: دولت در این شرایط باید اصناف فاقد بیمه را که ضعیف‌تر از همه هستند، با نگاه ویژه تری حمایت کند و سقف تسهیلات را افزایش دهد.

احتمال تعطیلی ۳۰ درصدی صنوف آسیب دیده با ادامه ضرر‌ها

نماینده اتاق اصناف استان با ابراز نگرانی از آسیب جدی کرونا به کسب و کار‌های کوچک گفت: واحد‌های صنفی پرخطر که مجوز فعالیت در شرایط کنونی را ندارند و خیلی از صنوف کم خطر هم، چون توان مالی ضعیفی دارند در معرض تعطیلی هستند.

اسماعیل زاده اضافه کرد: اگر تسهیلات کرونا، کمکی به رونق دوباره این کسب و کار‌ها نکند شاید در آینده شاهد تعطیلی ۳۰ درصد این واحد‌ها باشیم.

او بیان کرد: گلایه صنوف را به کمیته اقتصادی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا منتقل کرده ایم تا هرچه سریع‌تر موضوع از طریق تهران پیگیری شود و تسهیلات به دست واحد‌های صنفی آسیب دیده برسد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.