دستور چین برای بستن کنسولگری آمریکا

چین در اقدامی متقابل دستور داد تا کنسولگری آمریکا در چنگدو تعطیل شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین در اقدامی متقابل دستور داد تا کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو بسته شود.

همچنین پایگاه خبری روزنامه گلوبال تایمز چین گزارش داد وزارت خارجه چین امروز جمعه اعلام کرد چین دستور داده کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو واقع در جنوب غربی استان سیچوان به تلافی درخواست آمریکا برای بستن کنسولگری چین در شهر هیوستون تعطیل شود.

چین به آمریکا دستور داد کنسولگری خود را در چنگدو ظرف ۷۲ ساعت تعطیل کند.

دستور چین برای بستن کنسولگری آمریکا

کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو

گلوبال تایمز همچنین اعلام کرد تحلیلگران این دستور چین را اقدامی متقابل و برابر قلمداد کرده اند. دستور چین برای بستن کنسولگری آمریکا پس از آن صادر شد که آمریکا به ناگاه روزسه شنبه از چین خواست تا کنسولگری خود را در شهر هیوستون ظرف ۷۲ ساعت تعطیل کند. این دستور به نوشته گلوبال تایمز، یک اقدام یکجانبه تحریک آمیز سیاسی از سوی آمریکا علیه چین و نقض خطرناک حقوق بین الملل و اصول اساسی حاکم بر روابط بین الملل محسوب می‌شد که به روابط دو جانبه آسیب می‌رساند.

کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو، امور کنسولی را در شماری از استان‌ها و مناطق از جمله منطقه خودمختار تبت بر عهده داشت. این کنسولگری در اکتبر ۱۹۸۵ از سوی «جرج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا افتتاح شد. همچنین چند سال بعد، این کنسولگری در محاصره معترضان به بمبگذاری سفارت چین در بلگراد در سال ۱۹۹۹ قرار گرفت.

گفتنی است پیشتر برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن بود که چین ممکن است کنسولگری آمریکا در شهر ووهان (مرکز استان هوبئی) را به عنوان اقدامی تلافی جویانه تعطیل کند. به نوشته گلوبال تایمز، این گمانه زنی‌ها به نوعی دست کم گرفتن اقدام متقابل چین به حساب می‌آمد؛ چرا که به علت آنکه کارکنان آن به کنسولگری ووهان به علت کرونا برنمی گشتند، بستن آن اقدامی متقابل محسوب نمی‌شد و تنها ژستی سیاسی برای ضعیف پنداشتن طرف آمریکایی به حساب می‌آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار