روابط نزدیک با ایران برای کرد‌های عراق بسیار مهم است/آمریکا می‌رود

«عثمان عبدالله گولپی» با تاکید بر اینکه ایران برای کُرد‌ها بسیار مهم است، گفت: ایران از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تأثیرات زیادی بر عراق و اقلیم کردستان دارد.

حلیمه ملایی: هفته گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی بلندپایه به عراق و اقلیم کردستان سفر کرد.

ظریف در کنفرانس خبری با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: حتی ویروس کرونا هم نتوانست میان ایران و اقلیم کردستان فاصله بیاندازد.

این گفته محمد جواد ظریف در مقام وزیر امور خارجه ایران پیام مهمی برای مخالف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتباط حسنه و مستحکم میان اقلیم کردستان و ایران است. به این معنی که اقلیم کردستان برای ایران یک منطقه استراتژیک است و کرد‌های عراقی دوستان قدیمی ایران هستند.

«عثمان عبدالله گولپی» کارشناس عراقی در مورد سفر ظریف به اقلیم کردستان عراق گفت: اقلیم کردستان بیشترین مرز را با جمهوری اسلامی ایران دارد، همانگونه که از جهت جغرافیایی و اقتصادی و فرهنگی ایران تأثیر گسترده بر اقلیم کردستان عراق دارد در زمینه سیاسی نیز تأثیرپذیری اقلیم از ایران اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: وجود ارتباط مستحکم با ایران برای کرد‌های عراق بسیار مهم است. اقلیم کردستان می‌تواند رابطه دوستانه سیاسی با ایران را مانند پلی برای ارتباط بیشتر با بعضی از کشور‌های منطقه در نظر بگیرد. ایران اکنون در منطقه خاورمیانه کشوری قدرتمند و دارای جایگاه ویژه‌ای است. ارتباط و دوستی با ایران می‌تواند بر روابط اقلیم با دیگر کشور‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران تأثیر مثبت بگذارد.

عثمان گولپی در مورد سفر محمد جواد ظریف به بغداد و اربیل گفت: سفر وزیر امور خارجه ایران به اربیل بسیار مثمر ثمر بوده و نشانه‌ای از عزم دو طرف برای توسعه بیشتر روابط فی مابین بر اساس منافع ایران و اقلیم کردستان عراق است.

وی افزود: اگر ارتباط اقلیم با دیگر کشور‌های منطقه و جهان ارتباطات موقت است، تردیدی نیست که لازم و ضروری است ارتباط اربیل – تهران استراتژیک، گستردە و بر پایه تأمین منافع دو طرف باشد؛ همانگونه که در طول ۲۹ سال تجربه حکمرانی کرد‌های عراق در شمال این کشور بوده است.

این کارشناس کرد عراقی با اشاره به اینکه روابط سرد سیاسی ایران و اقلیم کردستان هیچ وقت به نفع طرفین نخواهد بود تاکید کرد: اقلیم کردستان و تهران باید تلاش کنند در هر شرایطی روابط آن‌ها از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری در بالاترین سطح حفظ شود.

عثمان گولپی در مورد تأثیر ایران بر اربیل و بغداد در راستای حل اختلافات میان آن‌ها گفت: ایران با همه گروه‌های عراقی در همه دولت‌های این کشور ارتباط نزدیک داشته و دارد. ایران همچنین با کرد‌ها نیز روابط نزدیک و دوستی دارد؛ بنابراین می‌تواند میانجی خوبی برای حل اختلافات دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق باشد.

وی افزود: آمریکا و همپیمانانش طی سال‌های گذشته در تلاش بوده‌اند که نقش ایران در عراق و اقلیم کردستان را کمرنگ کنند، اما تاکنون موفق نبوده‌اند و نخواهند بود، چون ایران همسایه ماست و آن‌ها از جای دیگر آمده‌اند. جمهوری اسلامی ایران در کنار ما می‌ماند، اما آن‌ها دیر یا زود می‌روند.


بیشتر بخوانید


منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.