اعتراض نماینده عراقی به کارشکنی در روند اجرای توافق این کشور با چین

نماینده فراکسیون فتح در پارلمان عراق تاکید کرد دخالت‌های خارجی و کارشکنی‌ها، مانع اجرای توافقنامه بغداد-پکن شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «فاضل الفتلاوی» نماینده فراکسیون فتح در پارلمان عراق از دخالت‌های خارجی و کارشکنی در مسیر اجرای توافقنامه امضا شده میان عراق و چین خبر داد.

او گفت: توافقنامه‌ای که سال گذشته دولت عراق با چین امضا کرد، هنوز اجرایی نشده است و تا این امر محقق نشود نمی‌توان گامی به سوی پیشرفت برداشت.

الفتلاوی افزود: دخالت‌های خارجی در اجرای این توافقنامه که برای شکوفایی اقتصادی عراق با چین امضا شد، وجود دارد.

نماینده فراکسیون فتح در پارلمان عراق تاکید کرد مادامی که این کارشکنی‌ها و دخالت‌ها در توافقنامه‌های اقتصادی به ویژه توافق با چین وجود دارد، نمی‌توان در عرصه خدمات، سازندگی و زیرساخت‌ها گامی رو به جلو برداشت.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافقنامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد.

به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد.

توافق اقتصادی عراق با چین پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده آمریکا پس از سال‌ها حضور در این کشور نه فقط زمینه آبادانی و عمران عراق را فراهم نکرد، بلکه با حمایت از گروه‌های تروریستی زیرساخت و تأسیسات شهری این کشور را هم به نابودی کشاند، براین اساس طبیعی است که بغداد برای تحقق نیاز‌های خود به سمت چین گرایش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا چند ساله تو افغانستانه غیر از جنگ و نکبت هیچ چیزی برای مردم افغانستان نداشته
آخرین اخبار