آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از چگونگی تشکیل کلاس‌ها در مناطق عشایری تا عمر مفید ساختمان مدارس

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره اهمیت فضای کالبدی مدارس و چگونگی برگزاری کلاس‌ها در مناطق عشایری گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون  «سال تحصیلی جدید در مدارس روستایی و عشایری حضوری خواهد بود»، «۴۳ درصد دانش آموزان دنیا به اینترنت دسترسی ندارند» و «مقاومت مدارس نوساز در برابر زلزله» سپری شد.

سال تحصیلی جدید در مدارس روستایی و عشایری حضوری خواهد بود

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بازماندن ۳۰ درصد از دانش آموزان از تحصیل در سال گذشته به دلیل آموزش‌های مجازی را رد کرد و توضیح داد: ما اعلام کردیم که ۳۰ درصد دانش آموزان امکان استفاده از بستر فناوری را نداشتند و این امر به معنی تعطیل شدن آموزش این دانش آموزان نبوده بلکه با استفاده از درسنامه‌ها و به صورت حضوری جریان آموزان برای این تعداد از دانش آموزان هم پیگیری شد.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در مناطق دور دستِ عشایری و روستایی که کلاس‌ها و مدارس کم جمعیت داریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش را به صورت حضوری شروع می‌کنیم؛ زیرا در این مناطق ممکن است دانش آموزان زیر ساخت دسترسی به اینترنت و فضای مجازی را نداشته باشند و قطعا این دانش آموزان نباید از جریان آموزش عقب بمانند.

۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند

فاطمه مهاجرانی، رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در جلسه ویدئو کنفرانسی با موضوع صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در دوران پساکرونا اظهار کرد: توجه به نظام آموزشی در مدارس استعداد‌های درخشان ضرورت دارد. در شرایط فعلی حدود ۲ درصد جامعه دانش آموزی معادل ۱۱۴ هزار دانش آموز در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند که اگر روند آموزشی و پرورشی درست روی آن‌ها صورت گیرد، می‌توانند تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشند.

او ادامه داد: صلاحیت حرفه‌ای معلمان در این مدارس هم حائز اهمیت است و یکی از ارکان موفقیت مدارس خواهد بود.

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان با اشاره به اینکه کار با دانش آموزان سمپاد به چند دلیل دشوار است، گفت: به دلیل تفکیکی که برای تحصیل این دانش آموزان ایجاد می‌شود و تیزهوشی آن‌ها باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ها شود همچنین سعی کردیم به توانمندسازی دانش آموزان از نظر مهارت‌های زندگی بپردازیم.

۴۳ درصد دانش آموزان دنیا به اینترنت دسترسی ندارند

غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به آمار جهانی بهره مندی از آموزش مجازی بیان کرد: ۴۰ درصد دانش‌آموزان دنیا از آموزش تلویزیونی بهره‌مند شوند، ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزی به رایانه دسترسی ندارند، ۷۰۶ میلیون دانش آموزان یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند و ۵۶ میلیون دانش آموز هم به شبکه موبایل دسترسی ندارند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه با شیوع کرونا آموزش و پرورش کشور‌ها دچار انقلاب شد، اظهار کرد: در ادامه شیوع کرونا برخی کشور‌ها درصدد بازگشایی مدارس برآمدند چراکه اگر مدارس باز نمی‌شد کسب و کار‌ها امکان پذیر نبود همچنین در بخش کشور‌ها خدمات حمایتی به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در قالب فعالیت مدارس ارائه می‌شود بنابراین کشور‌ها ناگزیر به بازگشایی بودند.

مقاومت مدارس نوساز در برابر زلزله

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره وضعیت فضا‌های آموزشی با اشاره به اینکه در زیرنظام فضا و تجهیزات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع ایمنی، دوام و معماری مدارس توجه شده است، اظهار کرد: ایمنی و دوام مدارس در بخش سازه‌ای و نشاط و هویت بخشی به این فضا‌ها همچنین منطبق بودن بر معماری ایرانی و اسلامی به حوزه ساخت و ساز بر می‌گردد.

رخشانی‌مهر درباره عمر مفید مدارس تصریح کرد: آنچه براساس ضوابط طراحی در نظر گرفتیم عمر مفید ۵۰ تا ۷۰ سال است و اگر عمر مفید مدارس کم باشد به معنی هدر رفت منابع خواهد بود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اضافه کرد: عمر مفید یک بنا به میزان هزینه کرد بنا وابسته است باید میان این موارد تناسب برقرار کنیم، بنا‌هایی با عمر ۱۰۰تا ۲۰۰ هم می‌توانیم بسازیم، اما در این بازه زمانی ضمن آنکه هزینه ساخت مدارس برای چنین شرایطی افزایش می‌یابد.

روند برگزاری کلاس‌های دانشگاه شهید رجایی در سال تحصیلی آینده

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره روند برگزاری کلاس‌های درس این دانشگاه برای سال تحصیلی جدید با توجه به تداوم روند شیوع کرونا در کشور بیان کرد: تجربه نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته از حیث برگزاری کلاس‌های آنلاین تجربه ارزشمندی بود و جز دانشگاه‌های موفق در برگزاری کلاس‌ها بودیم بنابراین از این تجربه استفاده می‌کنیم و آنگونه که اخبار و اطلاعات می‌رسد دانشگاه‌ها بابد مبنای برنامه ریزی خود را آموزش از راه دور قرار دهند.

او ادامه داد: قرار بر این داریم تا دوره تلفیقی آموزش در سال تحصیلی آینده را برای دانشجومعلمان ترتیب دهیم به این شکل که دروس آزمایشگاهی و کارگاهی در زمانی که شرایط ایجاب کند برگزار شود و دروس نظری به طور آنلاین برگزار شود.

معلمان مدارس غیردولتی و اعتراض‌هایی که شنیده نمی‌شود

در کنار تمام نگرانی‌ها و نبود امنیت شغلی که معلمان غیردولتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند روز‌های فعلی شیوع کرونا و احتمال برگزاری کلاس‌های غیرحضوری موجب شده است تا معلمان درباره قرارداد‌هایی که به گفته خودشان به دلیل این ایام نسبت به گذشته هم بی اعتبار‌تر شده است، نسبت به آینده شغلی بیش از پیش نگران باشند.

سعید صالح مدیرکل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در این مورد  صرفا به این توضیحات بسنده کرد که با توجه به وضعیت سخت ناشی از کرونا، طبعا موسسین، معلمان، دانش آموزان و اولیا آنان نیز دغدغه امر آموزش و نحوه بازگشایی را با رعایت تمام جوانب دنبال می‌کنند و تلاش بر این است تا آرامش خاطر ذینفعان حاصل شود. ضمنا عقد هر گونه قرار داد کاری به عهده موسسین و همکاران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار