باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دوازدهمین سخنگوی وزارت خارجه کیست؟

از امروز سعید خطیب زاده به عنوان مدیرکل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی مرکز دیپلماسی عمومی بر کرسی سخنگوی وزارت خارجه تکیه زد.

همه چیز درباره سخنگوی جدید وزارت خارجه / عباس موسوی به سفارت باکو رفتبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز  مراسم معرفی سعید خطیب زاده به عنوان مدیرکل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه ایران و خداحافظی با سیدعباس موسوی با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و از امروز سعید خطیب زاده بر کرسی سخنگوی وزارت خارجه تکیه خواهد زد.

اما شاید بد نباشد که نگاهی به سوابق خطیب زاده انداخته و درباره او بیشتر بدانیم.

از سازمان پرورش استعدادهای درخشان تا نگارش چندین کتاب

سعید خطیب زاده سابقه فعالیت دیپلماتیک ۲۱ ساله داشته و پیش از این معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه بوده است.

او مدرک تحصیلی خود را از مدرسه علامه حلی تهران و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان  گرفته و در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شده است.

علاوه بر این در سمت‌های مختلف از جمله مدیر جلسه انگلیسی وزارت امور خارجه، مدیر مسئول انتشارات وزارت امور خارجه، سرپرست دفتر مطالعات، مشاور معاون آموزش و پژوهش وزارت خارجه، دیپلمات در کانادا و آلمان و معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی مشغول فعالیت بوده است.

بخشی از سوابق مهم سخنگوی جدید در زمینه دیپلماسی عمومی و اندیشکده‌ای بوده و سخنرانی‌های مختلفی هم در مجامع بین‌المللی داشته است.

همه چیز درباره سخنگوی جدید وزارت خارجه / عباس موسوی به سفارت باکو رفت

خطیب‌زاده همچنین چندین کتاب نگاشته که آخرین کتاب او «مدل آلمانی توسعه» توسط انتشارات وزارت خارجه به چاپ رسیده است. ناگفته نماند که کتاب دیگر او تحت عنوان «دیپلماسی اقتصادی ایران: ارزیابی همکاری اقتصادی و تجاری ایران با ژاپن، چین و کره جنوبی» به زبان انگلیسی در کشور ژاپن به چاپ رسیده است.

او همچنین مؤلف کتاب سبز آمریکا، یکی از پرفروش ترین کتاب های انتشارات وزارت خارجه است. خطیب‌زاده پیش از این معاون‌ پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بود و به عنوان دیپلمات ایرانی در آلمان و کانادا هم فعالیت کرده است.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در انگلیس در واکنش به این انتصاب در حساب توئیتری خود نوشت: «سعید خطیب‌زاده سخنگوی جدید وزارت امور خارجه از بهترین مدیران خوش فکر، جوان و خلاق وزارت امور خارجه هستند که تلاش وافری در تبیین مبانی سیاست خارجی ج. ا. ایران داشته اند. ضمن تبریک به آقای ظریف برای این انتخاب شایسته، برای ایشان در این مسئولیت سنگین آرزوی موفقیت می‌کنیم.»
 
خطیب‌زاده پیشتر معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات وزارت امور خارجه قرار بود که به عنوان دوازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه از امروز کار خود را آغاز کرد؛ همچنین از او به عنوان جوان‌ترین سخنگوی وزارت خارجه از زمان انقلاب اسلامی تا به حال یاد شده است. حال شاید این سوال برجا بماند که سرنوشت سخنگوی پیشین وزارت خارجه چه خواهد شد؟

عباس موسوی در راه باکو

«سید عباس موسوی» یازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه‌ که ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ به جای بهرام قاسمی عهده دار این سمت شد. پیش از این مدیرکل اطلاع رسانی و امور سخنگویی بوده و قبل از آن هم در سمت‌هایی چون رئیس اداره دیپلماسی رسانه‌ای، دبیر اول سرکنسولگری ایران در هنگ کنگ و رایزن دو سفارت ایران در هلند مشغول به خدمت بوده و حال قرار است به زودی به عنوان سفیر جدید ایران راهی باکو شود.

همه چیز درباره سخنگوی جدید وزارت خارجه / عباس موسوی به سفارت باکو رفت

نکته جالب این است که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوم تیر ماه امسال در واکنش به برخی شایعات مطرح شده انتصاب خودش به عنوان سفیر در آینده را رد نکرده و گفته بود :‌هنوز بسیار زود است و ان‌شاءالله پس از طی مراحل اداری و قطعی شدن در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

ناگفته نماند که سرمدی،‌ محمدی، آصفی، حسینی، قشقاوی، مهمان‌پرست، عراقچی، افخم، جابری‌انصاری و قاسمی ۱۰ سخنگویی بودند که پیش از موسوی وظیفه اعلام مواضع دستگاه دیپلماسی را برعهده داشتند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار