بخشی از آنچه در مجلس ۲۶ مرداد گذشت؛

گلایه وکلای ملت از بزرگنمایی طرحی که هنوز در خان اول است

برنامه امروز مجلس در دو بخش علنی و غیر علنی برگزار شد و وکلا در صحن غیر علنی، فروش اوراق سلف نفتی را بررسی کردند.

گشایش اقتصادی در پارلمان

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان امروز کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کردند. به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس پارلمان موضوع این جلسه فروش اوراق سلف نفتی بود که در شورای عالی اقتصادی مطرح شده است. رئیس مجلس بیان کرد که لازم بود همه نمایندگان مجلس در جریان این مسئله مهم قرار گیرند.

بر اساس اظهار‌نظر قالیباف، در دو ساعت صحن غیر علنی، رؤسای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه گزارش‌هایی دادند و نمایندگان هم نظراتشان را بیان کردند تا جمع بندی‌ها در تصمیم‌گیری نهایی شورای عالی اقتصادی اثرگذار شود، همچنین کمیسیون‌های انرژی، برنامه‌وبودجه و اقتصادی مجلس باید به صورت جداگانه و در صورت ضرورت، مشترک رسیدگی لازم را انجام دهند.

در ادامه رئیس مجلس درباره کنکور سراسری آخر این هفته گفت: نمایندگان کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ویژه همکاران پزشک و متخصص در حوزه‌های انتخابیه‌شان نظارت دقیقی را با همکاری معاون نظارت پارلمان برای پیاده سازی پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

صحن غیرعلنی؛ گشایش اقتصادی و ابها‌مات نمایندگان 

همچنین محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه برای تشریح این جلسه غیرعلنی میان خبرنگاران آمد. او گفت: نمایندگان ابهاماتی درباره مسائل ستاد هماهنگی سران قوا در حوزه اقتصادی داشتند که پیشتر عناوینی تحت عنوان گشایش اقتصادی پیرامون بحث عرضه نفت در بورس مطرح شده بود.

سخنگوی هیئت رئیسه گفت که کلیات این موضوع در شورای هماهنگی به تصویب اعضا رسید و جزئیات آن به جلسه بعدی موکول شد، اینکه دولت پیش از آنکه جزئیات آن نهایی شود، این مسئله را در رسانه‌ها مطرح کرد، جای تعجب دارد.

فرهنگی به یک دغدغه اشاره و بیان کرد که نمایندگان در تعیین محدوده اختیار‌های شورای هماهنگی سران قوا بر اساس اختیاردهی مقام معظم رهبری به این شوراست، گفته‌هایی داشتند.  آنها تأکید داشتند رئیس مجلس هر تصمیمی را که مجلس می‌گیرد، باید در جلسه شورای هماهنگی مطرح کند.

سخنگوی هیئت رئیسه اضافه کرد: رئیس مجلس در پاسخ به نمایندگان تأکید کرد که موضوع عرضه نفت در بورس قطعاً در چارچوب تصمیم مجلس است و در نشست شورای هماهنگی با فروش نفت به صورت اوراق و مدت دار مخالفت شد؛ هر فروش به صورت نقدی و از طریق بورس خواهد بود. در بند (ه) ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه و بند (و) تبصره یک قانون بودجه سال ۹۸ چنین مجوزی اعطا شده است. اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور بود که در بودجه سال ۹۹ مجوز فروش به صورت اوراق به صورت محدود صادر شده است.

انتقاد نماینده به محدوده اختیار‌ات شورای هماهنگی سران قوا

در صحن علنی، دغدغه نمایندگان در مورد محدوده اختیار‌ات شورای هماهنگی سران قوا انتقاد ۳ نماینده را در پی داشت. محمدرضا صباغیان گفت: به نظر می‌رسد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به شورای عالی هماهنگی دولت تبدیل شده است، نه هماهنگی سران سه قوه. باید این روند اصلاح شود. کمال علیپور خنکداری بیان کرد که مجلس به جایگاه واقعی خود بازگردد و تنها مرجع تقنینی و قانون گذاری در کشور، مجلس باشد. سید غنی نظری هم تصریح کرد توسعه اختیار‌ات شورای عالی سران قوا و ورود آنان به تمام مسائل، به حاشیه بردن مجلس است و ورود شورای عالی سران قوا به حوزه تقنینی هم، مجلس را از رأس کار خارج می‌کند.

گشایش اقتصادی در پارلمان/ هماهنگی سران قوا تا کجا؟/ امکان تقلب در کنکور

نمایندگان به برقراری روابط امارات و اسرائیل واکنش نشان دادند

برقراری علنی ارتباط دیپلماتیک میان امارات و رژیم صهیونیستی در اظهار‌نظرها و تذکر‌های نمایندگان بازتاب داشت. برای نمونه، احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در بخشی از تذکر شفاهی خود گفت که هر کشوری دست در دست رژیم صهیونیستی بگذارد قطعاً عاقبتش به شر است و جای تاسف است که برخی کشور‌های عربی در حق سایر کشور‌های عربی جفا می‌کنند.

علیرضا منادی سفیدان، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در نطق میان دستورش، اقدام امارات را خیانت به اسلام دانست و تأکید کرد: جهان اسلام امروز نظاره‌گر خودباختگی سیاسی و سرسپردگی محض امیر امارات در برقراری رابطه با رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.

عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نطق خود تأکید کرد: حکومت‌های عربی منطقه که با پناه بردن به آمریکا و اسرائیل  و عادی سازی روابط با رژیم جعلی اسرائیل به دنبال کسب منافع آنی هستند، بدانند که فلسطین فروختنی نیست، فلسطین به فلسطینیان تعلق دارد و سنت الهی این است که حق به صاحبان اصلیش بازگردد.

او البته به معضلات کشور هم اشاره کرد و گفت: مشکلات ما قبل از آنکه به دلیل تحریم باشد، از سوءمدیریت و سوء تعامل در داخل است؛ رانت و ویژه خواری، فساد، بی عدالتی، قانون گریزی و نادیده گرفتن حقوق یکدیگر همه ناشی از ضعف کارکرد فرهنگی است و امروز بیش از هر چیزی به ساختن فکر و اندیشه و فرهنگ نیاز داریم. برخی رویه‌ها باید اصلاح شود، فاصله طبقاتی که با دست خودمان ایجاد کرده ایم باید برچیده شود، رویه اشرافی گری برخی مسئولان آسیب جدی بر جامعه و اعتماد مردم وارد کرده است.

امکان تقلب با آوردن گوشی همراه در محل آزمون کنکور وجود دارد

اظهارنظر کنکوری دیگر نمایندگان، در بخشی از نطق منادی سفیدان بیان شد که او به عنوان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یادآوری کرد مجلس نماینده‌ای در ستاد ملی کرونا ندارد و از دولت می‌خواهیم تمام پروتکل‌ها را در خصوص کنکور به دقت رعایت کند؛ امکان تقلب با آوردن گوشی همراه در محل آزمون کنکور وجود دارد و لازم است در این امر دقت کافی داشته باشند.

آیا رئیس جمهور برای معرفی سرپرست وزارت صمت از رهبر اجازه دارد؟ 

معرفی وزیر صمت پس از رأی بی اعتمادی به حسین مدرس خیابانی، موجب تذکر شفاهی حجت الاسلام سلیمی، عضو هیئت رئیسه شد. او بیان کرد:  سرپرستی آقای سرقینی از کجاست؟ رئیس جمهور یا از مقام معظم رهبری اذن گرفتند یا نگرفتند. اگر اذن گرفتند باید اعلام می‌کردند که تا الان اعلام نشده است و اگر اذن نگرفتند قطعاً این سرپرستی خلاف قانون است. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ریاست وقت مجلس در پاسخ گفت: به دلیل اینکه مجلس مدافع قانون است و نمایندگان قسم خورده‌اند که قانون اساسی را پاسداری کنند سه ماهی که باید وزیر صمت به مجلس معرفی می‌شد، گذشته و منشأ قانونی سرپرستی آقای سرقینی برای نمایندگان روشن نیست. او خطاب به حسین‌علی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: اگر استجازه از رهبر معظم انقلاب گرفته شده است، باید نسخه‌ای از آن به مجلس ارسال کنید.

صحن علنی امروز  با اعلام وصول ۱۵ طرح و یک لایحه همراه بود که در میانشان می‌توان به طرح‌های اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، مبارزه با تعارض منافع و ممنوعیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی و  صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی اشاره کرد.  

نمایندگان در این نشست، طی بیانیه‌ای از صنعت موشکی حمایت و بر صیانت از قدرت موشکی و تسلیحاتی تأکید کردند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۳۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
مجلس در صدر اموره // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
راستش متاسفانه هنوز که نه!
آخرین اخبار