تفسیر قرآن؛

انفاق را چگونه پرداخت کنیم، بهتر است؟ + صوت آیه ۲۷۱ سوره بقره

تفسیر اجمالی آیه ۲۷۱ سوره بقره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.

از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِیَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ۚ وَیُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَیِّئَاتِکُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ

اگر انفاق‌ها را آشکار کنید، خوب است! و اگر آن‌ها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید، برای شما بهتر است! و قسمتی از گناهان شما را می‌پوشاند؛ (و در پرتو بخشش در راه خدا، بخشوده خواهید شد) و خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۷۱ سوره بقره

تفسیر آیه ۲۷۱ سوره بقره

امام باقر (ع) ذیل این آیه فرمودند:

زکات واجب را علنی پرداخت کنید، ولی زکات مستحبّ را مخفیانه بدهید. شاید دلیل این باشد که زکات واجب یک وظیفه عمومی، معمولی و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد کمک‌های مالی است، ولی در فرهنگ اسلام، به هر کار خیری صدقه گفته می‌شود. حتّی اگر سنگی را از میان راه مسلمانان کنار زدیم، صدقه است؛ بنابراین کمک به محرومان از طریق علم، آبرو و وساطت نیز صدقه است.


بیشتر بخوانید


پیام‌های آیه ۲۷۱ سوره بقره

۱-انفاقِ علنی، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یک نوع تبلیغ عملی است. «فَنِعِمّا هِیَ»

۲-با اینکه صدقات و زکات، مصارف زیادی دارد؛ لکن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ»

۳-شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنکه آنان به سراغ شما بیایند. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ» و نفرمود: «یأتکم الفقراء»

۴-انفاقِ پنهانی، از ریا و خودنمایی دور و به اخلاص نزدیک است و آبروی گیرنده صدقه را محفوظ نگه می‌دارد. «فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»

۵-انسان، غریزه سودجویی و خیرخواهی دارد؛ گرچه در مصداق گاهی به سراغ شر می‌رود؛ لذا پیامبران الهی، مصادیق ونمونه‌های خیر را برای انسان بیان کرده اند. «فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»

۶-کمک به فقرا، بخشی از گناهان صغیره را می‌بخشد. «یُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَیِّئاتِکُمْ» «سیئات» در قرآن در برابر گناهان کبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته می‌شود.

۷-آنچه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهی مردم. «وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار