استقبال چین از نشست پیشنهادی پوتین درباره ایران

وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن از نشست پیشنهادی رئیس جمهور روسیه درباره ایران استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پکن روز دوشنبه از پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در خصوص برگزاری نشستی با حضور پنج کشور اصلی شورای امنیت به علاوه ایران و آلمان با موضوع بررسی پرونده ایران استقبال کرد.

آمریکا روز جمعه و در پی پیشنهاد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و عدم موافقت اکثر اعضا به طور کامل منزوی شد.

روسیه و چین با پیشنهاد آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند.

تحریم تسلیحاتی علیه ایران که در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تنظیم شده، در ماه اکتبر سال جاری میلادی منقضی می‌شود. روسیه و چین به این طرح رای منفی دادند و سایر کشورها نظیر فرانسه، آلمان و انگلیس هم به تمدید تحریم تسلیحاتی رای ممتنع دادند؛ تا اختلاف نظر اتحادیه اروپا و آمریکا در مسائل بین‌المللی مشخص شود. جمهوری دومینیکن تنها کشوری بود که با آمریکا همراه شد و به این قطعنامه رای مثبت داد. 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که شکست قطعنامه آمریکا ثابت کرد که یکجانبه گرایی هیچ پشتیبانی ندارد و رفتار مستبدانه موفقیتی به همراه نخواهد شد.

لیجیان اضافه کرد که آمریکا نیاز به خاتمه دادن به تحریم‌های یکجانبه خود و اتخاذ نگرش منطقی دارد و باید به مسیر صحیح احترام به توافق هسته‌ای و تصمیمات شورای امنیت بازگردد.

او گفت: «در مورد پیشنهاد روسیه به برگزاری نشستی در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران، چین استقبال و قدردانی خود را ابراز می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «چین به ادامه ارتباط و هماهنگی نزدیک با همه طرف‌ها برای حل و فصل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران تمایل دارد».

آمریکا که در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام بوده، اکنون قصد دارد تا ضمن فعال کردن مکانیزم ماشه از مزیتی که داخل برجام است، استفاده کند و تحریم های ایران را بازگرداند. اقدام آمریکا در این‌باره در حالی شکل می‌گیرد که واشنگتن دیگر عضوی از توافق برجام نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار