مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی:

دریافت تسهیلات از صندوق، نیازی به اخذ وثایق سنگین ندارد

بهزاد نسب گفت: استقرار فرآیند اعتبار سنجی در صندوق‌ها کمک بزرگی به کاهش میزان وثایق خواهد کرد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جانعلی بهزاد نسب مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اهمیت توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور اظهار کرد: بخش کشاورزی در اقتصاد کلان کشور با حجم تولید بالغ بر ۱۲۰ میلیون تن در تولید ناخالص داخلی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

او افزود: از ابتدای فعالیت صندوق از سال ۸۳ تا پایان تیر ۹۹، ۱۵۴ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سطوح مختلف تشکیل شد.

۲۲ هزار میلیارد ریال، سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

بهزاد نسب سرمایه این صندوق را بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سهم مشارکت دولت در سرمایه این صندوق‌ها ۴۹ درصد و بخش غیر دولتی ۵۱ درصد است.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید از خرداد ۹۲ تا پایان تیر ۹۹ تعداد صندوق‌ها از ۷۲ صندوق با سرمایه ۴ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال به تعداد ۱۵۴ صندوق با سرمایه‌ای بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته، ضمن آنکه تعداد سهامداران حقوقی از تعداد ۵ هزار و ۶۷۸ تشکل به ۷ هزار و ۹۹۶ تشکل ارتقا یافته است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی افزود: با توجه به شناخت کافی بهره برداران نسبت به یکدیگر و بهره مندی صندوق‌ها از سرمایه اجتماعی در بخش کشاورزی و اشتراک منافع آن‌ها در سرمایه صندوق ریسک عدم وصول تسهیلات کاهش می‌یابد، از این رو لزومی به اخذ وثایق سنگین نیست.

به گفته او، با استقرار فرآیند اعتبار سنجی، صندوق‌ها از میزان اعتبار سهامداران خود اطمینان حاصل می‌کنند که خود کمکی به کاهش میزان وثایق خواهد کرد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ۴ حوزه فعالیت این صندوق اشاره کرد و گفت: عمده هدف این صندوق ارائه تسهیلات بانکی برای فعالیت‌های کشاورزی است، چرا که امروزه تأمین سرمایه برای بخش کشاورزی به ویژه بخش خرده‌ پا بسیار با اهمیت است.

او افزود: همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که چند سالی است شکل گرفته اند، می‌تواند عامل تغییر و تحول در بخش کشاورزی باشد.

این مقام مسئول به حمایت از شرکت‌های قراردادی هم اشاره کرد و گفت: این نوع قرارداد‌ها برای بخش کشاورزی بسیار مهم است چرا که صنایع بزرگ به عنوان تأمین سرمایه تولیدکنندگان به این روش وارد می‌شوند و در صورتی که آن‌ها نتوانند به تعهداتشان عمل کنند صندوق ورود می‌کند و قرارداد سه‌جانبه با آن‌ها امضاء می‌کند و در حقیقت این بار صندوق کارخانه‌ها و صنایع را حمایت کرده و آنان را مکلف می‌کند که به پشتیبانی از بخش تولید ادامه دهند.

مدیر عامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی خرید محصولات کشاورزی و تأمین نهاد کشاورزی را جز فعالیت چهارم این صندوق اعلام کرد و گفت:‌ امروزه نهاده‌ها به عنوان مقدمه اصلی بخش تولید است و هرگونه خلل در تأمین آن ضربه بزرگی به بخش کشاورزی می‌زند.

ین مقام مسئول به حمایت از شرکت‌های قراردادی هم اشاره کرد و گفت: این نوع قرارداد‌ها برای بخش کشاورزی بسیار مهم است چرا که صنایع بزرگ به عنوان تأمین سرمایه تولیدکنندگان به این روش وارد می‌شوند و در صورتی که آن‌ها نتوانند به تعهداتشان عمل کنند صندوق ورود می‌کند و قرارداد سه‌جانبه با آن‌ها امضاء می‌کند و در حقیقت این بار صندوق کارخانه‌ها و صنایع را حمایت کرده و آنان را مکلف می‌کند که به پشتیبانی از بخش تولید ادامه دهند.

مدیر عامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی خرید محصولات کشاورزی و تأمین نهاد کشاورزی را جز فعالیت چهارم این صندوق اعلام کرد و گفت:‌ امروزه نهاده‌ها به عنوان مقدمه اصلی بخش تولید است و هرگونه خلل در تأمین آن ضربه بزرگی به بخش کشاورزی می‌زند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه آیا تسهیلات شما به کشاورزان خرده‌پا هم می‌رسد یا اینکه بیشتر برای بنگاه‌های بزرگ است، گفت: این صندوق با واسطه بیش از ۳ میلیون سهامدار دارد یعنی سهامدار عمده این شرکت اتحادیه‌ها هستند و بهره‌برداران عضو این اتحادیه هم با واسطه سهامدار صندوق محسوب می‌شوند.

بهزاد نسب ادامه داد: تسهیلات در اختیار اتحادیه‌ها مربوطه قرار می‌گیرد و آن‌ها از اعضای خود برای تأمین هزینه نهاده و یا دیگر موارد حمایت می‌کنند.

سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۸ درصد است

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دلیل عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بازدهی پایین در بخش کشاورزی و سرکوب قیمت‌ها در سال‌های گذشته و پرداختن صرفا به تولید در بخش کشاورزی باعث جذب نشدن سرمایه شده است. به طوری که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۸ درصد است، اما سهم این بخش در تشکیل سرمایه تنها ۵ درصد می‌باشد.

به گفته بهزاد نسب، برای افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش باید صرفا تولید محصول را به ایجاد کسب و کار‌های کشاورزی سوق دهیم و همچنین اجازه دهیم محصولات کشاورزی با نرخ مناسب عرضه شوند و اگر دولت می‌خواهد این محصولات را به قیمت ارزان‌تری دست مصرف‌کننده برساند باید ما به‌ التفاوت آن را به تولیدکننده پرداخت کند.

این مقام مسئول در پایان درباره فروش ساختمان شیشه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با توجیه اینکه پول آن در صندوق‌های بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری خواهد شد، تصریح کرد: متأسفانه هیچ پولی از بابت فروش ساختمان شیشه‌ای به صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی نیامده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار