سنای آمریکا مدعی مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ شد

کمیته اطلاعاتی مجلس سنا در گزارشی مدعی مداخله روسیه در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌بی‌اس، کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در پنجمین گزارش تحقیقاتی خود درباره تبانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و مقامات روسیه در انتخابات پیشین این کشور در سال ۲۰۱۶ مدعی مداخله مسکو در این انتخابات شده است.

در این ادعا که از سوی کمیته اطلاعاتی سنا مطرح شده، آمده است: «در تحقیقات خود دریافتیم دولت روسیه در تلاشی متجاوزانه و چندجانبه سعی در نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ داشته است.»

در این گزارش ادعای دیگری مطرح شده مبنی بر آنکه «پال منافورت» رئیس کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ عملیات‌های مربوط به نفوذ در اوکراین را به هدایت شخصی میلیاردر با نام «اولگ دریپاسکا» و به مدت پنج سال (۲۰۰۴-۲۰۰۹) انجام داده است.

از جمله اقدامات ادعا شده در این گزارش «شکل‌دهی کمپینی سیاسی و گسترده به ارزش چندین میلیون دلار» در کشور‌هایی که این شخصِ میلیاردر و دولت روسیه مد نظر داشتند، عنوان شده است.

در این گزارش علاوه‌بر منافورت، از وب‌سایت «ویکی‌لیکس» به عنوان عاملی برای پیروزی ترامپ در انتخابات یاد شده است. گزارش نهایی که ۹۶۶ صفحه است ویکی‌لیکس را عاملی اساسی در تلاش روسیه برای کمک به کمپین ترامپ دانسته و همچنین مدعی کمک‌رسانی آن به عوامل اطلاعاتی روسیه شده است.

در واکنش به این گزارش، ترامپ در سفر به آریزونا گفته است: «من هیچ چیز از آن نمی‌دانم. آن را نخوانده‌ام و به نظرم حُقه است.»

به گفته سنای آمریکا منافورت قبل، بعد و در زمان انتخابات با افرادی از روسیه مانند «اولگ دریپاسکا»، میلیارد روس و «کونستانتین کیلیمنیک» افسر اطلاعاتی روسیه، همکاری کرده است.

این کمیته نقش منافورت و نزدیکی او به ترامپ را باعث به وجود آمدن فرصت‌هایی برای سازمان اطلاعات روسیه دانسته است.

همچنین پایگاه خبری رویترز نیز نوشت کمیته سنا مدعی مداخله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در انتخابات پیشین آمریکا شده است.

به ادعای سنای آمریکا هدف روسیه «تخریب کلینتون»، «لکه‌دار کردن کمپین ریاست‌جمهوری او»، «کمک به کمپین ترامپ پس از اعلام نامزدی او از سوی حزب جمهوری‌خواه» و «تضعیف روند دموکراتیک آمریکا» عنوان شده است.

اما این گزارش گفته است مدرکی درباره تبانی پوتین و ترامپ در دست نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار