یک مقام مسئول خبر داد؛

رشد ۱۰۳ درصدی معاملات تجارت الکترونیک

رئیس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: حجم معاملات تجارت الکترونیکی با ۱۰۳ درصد رشد به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رهبری رئیس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت در نشستی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: عملکرد امسال را در قالب یک فایل کامل، عصر امروز منتشر خواهیم کرد و اعداد و ارقام در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. ما علاوه بر جمعیت شناسی، روش شناسی را هم اضافه کردیم که جزئیات بیشتری از کسب و کار‌ها ارایه خواهد کرد.

این مقام مسئول گفت: برای امسال به جای گزارش سالانه، گزارش را ۶ ماهه ارائه خواهیم کرد.

او با تاکید بر اهمیت توجه به امنیت تجارت الکترونیک گفت: ضریب نفوذ اینترنت به ۹۴ درصد رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۳ درصدی داشته است. نرخ کاربران اینترنتی به عنوان خریداران الکترونیکی بالقوه با ۲۸ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۸۹ درصد رسیده است. حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با ۱۰۳ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین ۲۷۹ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل ۴۹ درصد رشد داشته است. تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نزدیک به ۵.۱ میلیارد بوده که نسبت به سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته است. تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود ۲۵۱ هزار عدد بوده که نسبت به سال قبل حدود ۱۰۶ درصد رشد داشته است. سهم تعدادی تراکنش ‏های خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی از کل تراکنش ‏های بانکی، حدود ۴ درصد است. سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان، ۱۱ درصد برآورد ‏شده که نسبت به سال قبل ۸۳ درصد رشد داشته است. بیش از ۶۱ هزار واحد کسب و کار الکترونیکی دارای نماد اعتماد هستند که نسبت به سال قبل ١١درصد رشد داشته است. شیوع ویروس کرونا در اسفند ۹۸ موجب افزایش ۴ درصدی در تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی و رشد ۲۳۶ درصدی در مبلغ این تراکنش‏ ها نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۷ شده است.

رهبری بیان کرد: تا به امروز علاوه بر چاپ فیزیکی، تمام فایل‌ها اسکن و در سامانه تدارکات الکترونیک دولت بارگذاری می‌شد اما از امروز پاکت‌های ب و ج و فرایند ارسال نسخ فیزیکی حذف خواهد شد.

رهبری گفت: با استفاده از قابلیت جدید، صرفاً نسخ الکترونیکی اسناد با استفاده از امضای الکترونیکی صاحبان حق امضای مجاز و مهر الکترونیکی شرکت، موسسه، سازمان، امضا و مُهر شده و در سامانه بارگذاری می‌شوند و نیازی به چاپ، امضا و مهر گرم و اسکن اسناد نبوده و همچنین، نیازی به ارسال نسخ فیزیکی نیست. تدابیر فنی و امنیتی لازم جهت حفاظت از نسخ الکترونیکی امضاء شده تا قبل از جلسه بازگشایی و همچنین جلوگیری از هر گونه تغییر در آن‌ها پس از بازگشایی اتخاذ شده است.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک بیان کرد: برآورد می‌شود بهره برداری از این قابلیت جدید منجر به حذف یک میلیارد برگ کاغذ و ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری در سال و به تبع آن کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست و از همه مهم تر، سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی شود.

رهبری تصریح کرد: حسب اتفاقاتی که طی دو ماه اخیر رخ داده است و افزایش قیمتی که به همراه داشت شاهد افزایش تعداد شکایات بودیم؛ مرکز توسعه تجارت الکترونیک با مراکزی که تعداد شکایات آن‌ها افزایش پیدا می‌کند تعامل دارد. اگر تعداد شکایات کسب و کار‌ها افزایش پیدا کند، درگاه پرداخت و نماد الکترونیک آن‌ها تعلیق خواهد شد.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک گفت: زمانی که قیمت‌ها یا تقاضا ثبات کافی را ندارد شاهد افزایش اختلال در بازار هستیم، اما در اغلب موارد نه خود فروشگاه‌های اینترنتی، که تامین کنندگان آن‌ها منشا اصلی این اختلال هستند. تمام کسب و کار‌های دارای نماد الکترونیک را ملزم به، به روزرسانی دقیق قیمت‌ها و موجودی‌ها کردیم و در صورت بروز تخلف از ابزار‌های تعلیق نماد به کار گرفته خواهد شد.

رهبری بیان کرد: به طور کلی امضا‌هایی که ذیل مراکز گواهی ویژه کشور ارایه شده باشد در سامانه تدارکات الکترونیک دولت استفاده می‌کنیم، اما کاربران بخش خصوصی می‌توانند از سایر مراکز، امضای الکترونیک دریافت کنند و مانعی برای آن‌ها وجود ندارد.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک با اشاره به دشواری‌های راه اندازی سامانه جامع انبار‌ها بیان کرد: انجام این کار کمک به بخش‌های مختلف را می‌طلبد، اما در بخش‌هایی مثل تایر‌های سنگین از ابتدا تا انتها در سامانه جامع تجارت ثبت شده است. حتی شماره حواله و راننده تحویل گیرنده هم ثبت می‌شود. به غیر از برخی اقلام مثل لاستیک و تلفن همراه اقدامات مناسبی انجام شده و حتی دسترسی سازمان حمایت به این سامانه توانست از بروز احتکار و افزایش حجم انبار جلوگیری کند.

او درباره صدور کارت بازرگانی گفت: ما به عنوان مرکز تجارت الکترونیک سعی بر راه‌اندازی و ارائه سامانه‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور داریم. انجام فرایند صدور کارت بازرگانی به بخش‌های مختلفی بستگی دارد و ما با تسهیل این فرایند‌ها از طریق بهبود فرایند سیستمی به انجام فرایند‌ها کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار