در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نویسندگان بر اساس سخنرانی و مداحی‌ها کتاب عاشورایی ننویسند

یک نویسنده گفت: پرداخت‌ نویسندگان ما به داستان‌های عاشورایی در کتاب های بزرگسال و کودک چندان مناسب نبوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب‌های زیادی درباره عاشورا نوشته شده اند که برخی از آن‌ها در حوزه داستان بودند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود، چقدر داستان‌هایی که به واقعه عاشورا پرداختند به ابعاد مختلف این واقعه مهم توجه کردند؟ برای بررسی این موضوع با ابراهیم حسن بیگی از نویسندگان کشورمان که خود نیز آثاری در این زمینه خلق کرده است، گفت و گو کرده ایم.


بیشتر بخوانید


آقای حسن بیگی؛ داستان‌هایی که تاکنون درباره عاشورا نوشته شده اند، چقدر روایتگر این واقعه هستند؟

قبل از بیان این مسئله باید بگویم پرداختن به واقعه‌ای مانند عاشورا در ادبیات یا هر هنر دیگری امری اجتناب ناپذیر است. همان طور که ما ملت شیعه برای واقعه عاشورا اهمیت قائلیم و نمی‌توانیم برای این واقعه مراسمی برگزار نکنیم، نویسنده امروز ما هم نمی‌تواند در این زمینه اثری خلق نکند.

در ادبیات داستانی ما هم آثار زیادی برای واقعه عاشورا خلق شده، اما پرداخت‌های ما در این داستان‌ها پرداخت‌های مناسبی نبوده است. در چهل سال اخیر که همه برای واقعه عاشورا اثر خلق می‌کردیم و آثار زیادی در این باره خلق شد، اگر بخواهم به این آثار نمره بدهم امتیاز بالایی نمی‌دهم؛ از ۲۰ نمره به آثار خلق شده در زمینه عاشورا ۱۵ می‌دهم.

چرا به آثار خلق شده در زمینه عاشورا نمره ۱۵ می‌دهید؟

با وجود اینکه نوشتن درباره عاشورا ارزشمند است با این مسئله مواجه هستیم که در آثار خلق شده در زمینه عاشورا چه در حوزه بزرگسال و چه کودک و نوجوان، بیشتر به نقل اتفاقات واقعه عاشورا پرداخته شده است. در واقع تنها موضوعی به این مسئله نگاه کرده ایم و نگاه مفهومی به واقعه عاشورا نداشته ایم. در واقع تاریخ کربلا و عاشورا را بار‌ها شنیده ایم و همان را در کتاب هایمان آوردیم.

در شعر عاشورایی به اشعاری برمی خوریم که بدون توجه به سندیت تاریخی واقعه عاشورا سروده شده اند. این مسئله در ادبیات داستانی ما هم وجود دارد یا نه؟


بیشتر بخوانید


متأسفانه این مسئله آسیبی است که در ادبیات داستانی ما هم وجود دارد. آسیب‌هایی که متفکرانی مانند شهید مطهری پیش از انقلاب درباره آن صحبت و بر دوری از اغراق و دروغگویی درباره عاشورا تاکید می‌کردند. نباید هرچه در بین مردم درباره عاشورا روایت می‌شود را به زبان بیاوریم. متأسفانه آثار خلق شده در این زمینه پایش نشد. انتظار ما از نویسندگان این است که با احتیاط به مسائل مرتبط با عاشورا در نوشته هایشان بپردازند و مسائل عوامانه و غیرواقعی را در آثارشان بازگو نکنند.

با توجه به تأثیری که بیان مطالب مرتبط با عاشورا روی مردم دارد، سیستم‌های نظارتی ما تا چه حد از نظر محتوایی به این کتاب‌ها نظارت می کنند؟

سیستم‌های نظارتی ما از نظر محتوایی کتاب‌های نوشته شده درباره عاشورا را بررسی نمی‌کنند؛ البته من با بررسی نظامی و انتظامی در این زمینه موافق نیستم. بلکه ارگان‌ها و نهاد‌هایی که این کتاب را تهیه می‌کنند یا حتی آن‌هایی که نذر کتاب دارند، خودشان باید کتاب‌ها را پالایش کنند و کتاب‌هایی که مسائل عوامانه و غیرواقعی را مطرح کرده اند در جامعه نشر ندهند.

پس اینجا خود نویسندگان هستند که باید با مطالعه درباره عاشورا بنویسند؟

صد در صد اینگونه است؛ نویسندگان باید وسواس زیادی برای نوشتن درباره عاشورا داشته باشند. اگر داستانی درباره امام حسین (ع) نوشته می‌شود باید درباره آن مطالعه، تحقیق و پژوهش کنند. هرچه پای منبر‌ها می‌شنوند یا مداحان می‌گویند را پایه نگارش کتاب خود قرار ندهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار