نماینده عراقی: اختلاف احزاب و جریان‌ها برگزاری انتخابات را به تعویق می‌اندازد

نماینده مستقل پارلمان عراق وجود اختلاف میان احزاب و جریان‌های این کشور را مانعی بر سر راه اجرای انتخابات زودهنگام عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «باسم خزعل» نماینده مستقل پارلمان عراق اعلام کرد که وجود اختلاف میان احزاب و جریان‌های سیاسی در برخی از بخش‌های قانون دادگاه فدرال اجرای انتخابات پارلمانی زودهنگام را به تعویق می‌اندازد.

او گفت: کشور نیازمند ایجاد تغییرات بنیادین در قوه قضائیه و حل و فصل قطعی برخی قوانین مورد اختلاف از جمله قانون انتخابات و دادگاه فدرال، پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام است.

خزعل افزود: قانون هیچ یک از طرفین را ملزم نمی‌کند و این مسئله‌ای است که نیازمند ایجاد تغییرات در کشور و به ویژه در قوه قضائیه است.

این نماینده عراق به اوضاع کنونی دولت نیز اشاره کرد و گفت: دولت هم اکنون در بدترین مرحله به سر می‌برد و با وجود اینکه زمان برگزاری انتخابات را مشخص کرد، اجرای آن در سایه وجود موانع قانونی متعدد ممکن نیست.

او افزود: اگر پارلمان قانون انتخابات را تصویب کند، قانون دادگاه فدرال در مقابل آن قرار می‌گیرد که باید آن را موفقیت آمیز پشت سر بگذارد تا بتوان نتایج صادقانه‌ای را در انتخابات شاهد باشیم.

نماینده مستقل پارلمان عراق اعلام کرد که از سال ۲۰۰۵ و به علت اعتراض‌های کرد‌ها و چند دستگی احزاب درباره بند‌های قانون دادگاه فدرال، تصویب این مسئله در پارلمان به شکست انجامید.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، روز دهم مرداد در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد دولتش قصد دارد تا انتخاباتی زودهنگام را در تاریخ ششم ژوئن سال ۲۰۲۱ برگزار کند و به همین منظور از تمامی عراقی‌ها خواست به منظور ایجاد تغییرات در صحنه سیاسی کشور به پای صندوق‌های رأی بروند.

این در حالی است که «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق،  خواستار برگزاری انتخابات زودتر از موعدی شد که الکاظمی تعیین کرده و بر اجرای ماده ۶۴ قانون اساسی عراق برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و برگزاری جلسه علنی فوق‌العاده با حضور رؤسای سه قوه این کشور و گروه‌های سیاسی تاکید کرد.

گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف عراقی از اقدام نخست وزیر این کشور در تعیین زمان انتخابات زودهنگام استقبال کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار