جوجه تیغی، این پستاندار خزنده را بیشتر بشناسید

جوجه تیغی پستاندار خزنده‌ای است که هنگام احساس خطر تیغ‌های خود را به بیرون پرتاب می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جوجه تیغی پستاندار خزنده‌ای است که هنگام احساس خطر خود را گلوله می‌کند و تیغ‌های خود را به سمت بیرون پرتاب می‌کند. جالب است بدانید که تمام گونه‌های جوجه تیغی از مکانیسم دفاعی برخودار هستند، اما بر اساس گونه‌شان شکل ظاهری متفاوتی دارند، این حیوان به دلیل تیغ‌هایی که در پشتش دارد، به آن جوجه تیغی یا خارپشت می‌گویند.

در جهان ۱۷ گونه خارپشت وجود دارد که تنها ۵ گونه آن در خاورمیانه یافت می‌شود، بیشتر جوجه تیغی‌ها بیش از ۳۰ هزار خار روی بدنشان وجود دارد، عده‌ای از افراد گمان می‌کنند که خار‌های جوجه تیغی سمی است، اما این گونه نیست.

جوجه‌تیغی‌ها غذای خود را عمدتاً به کمک حس بویایی می‌یابند، جوجه‌تیغی‌ها در مقایسه با اندازه جثه‌شان زیاد غذا می‌خورند. در سرمای زمستان هنگامی که غذا دیگر به وفور در دسترس نیست، به خواب زمستانی می‌روند و از ذخیره چربی که در فصل فراوانی غذا ذخیره کرده‌اند استفاده می‌کنند.

جوجه تیغی دشمنان طبیعی زیادی مثل پرندگان شکاری به ویژه جغدها، راسو، روباه، گرگ، گورکن و خدنگ دارد، اما شکار جوجه تیغی بالغ برای دشمنان طبیعی آن بسیار دشوار است. شاه‌بوف از شکارچیانی است که در شکار جوجه تیغی تبحر دارد. در بریتانیا گورکن دشمن طبیعی اصلی جوجه تیغی است و مشاهده شده که در مناطقی که جمعیت گورکن در آنجا فراوان است، جمعیت جوجه تیغی کم است.

جوجه تیغی‌ها نمی‌توانند خارهایشان را به خارج شلیک کنند، اما زمانی که شکارچیان لمسشان می‌کنند این خار‌ها به آسانی آزاد می‌شوند، جالب است بدانید که خار‌های جدید جانشین خار‌های از دست رفته می‌شوند، خارپشت‌ها جانورانی هستند که شبانه فعالیت می‌کنند، به این معنی که در طول روز خواب و در شب فعالند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار