تفسیر قرآن؛

آیه‌ای که امام حسین (ع) در عظمت جایگاه علی اکبر (ع) قرائت کردند + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۳۳ سوره آل عمران و تأویل اباعبدالله (ع) درباره این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ

به حقیقت خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید.

فایل صوتی تلاوت آیه ۳۳ سوره آل عمران

تفسیر آیه ۳۳ سوره آل عمران

در آیه‌ 32 آل عمران، دستور اطاعت از رسول صادر شد, حال آیه ۳۳ سوره آل عمران، دلیل لزوم این اطاعت را گزینشِ خداوند حکیم می‌داند که بر اساس برتری آنان بر دیگر مردم است. انتخاب و برگزیدگی انبیا، از طریق وحی، علم، ایمان و عصمت آنان است.

امام باقر علیه السلام درباره‌ آیه «إِنَّ اللّهَ اصْطَفی... ذُرِّیَّهً...» فرمودند: «ما از آن برگزیدگان و باقیمانده‌ آن عترت هستیم»

خداوند در این آیه از کسانی سخن می‌گوید که دوستشان دارد و این آیه سلسله تابعین را بیان می‌دارد؛ محبت ورزیدن به خدا و رسول یک سلسله طولی دارد و متابعت از آخرین پیامبر متابعت از اولین پیامبر است.

با توجه به آیه درباره آل ابراهیم روایات متعددی آمده که آل ابراهیم حضرات معصومین علیهم‌السلام‌ هستند. خداوند سبحان این بزرگواران را برگزید؛ البته به این معنا نیست که دیگران برگزیده نیستند؛ بلکه خدای سبحان با قوت، «اصْطَفى» بودن حضرات معصومین علیهم‌السلام را مطرح می‌کند.


بیشتر بخوانید


هنگامی که از حضرت ابا عبدالله (ع) در مورد جایگاه و شخصیت حضرت علی اکبر (ع) سوال شد، ایشان این آیه را قرائت کردند: «ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین، ذریه بعض‌ها من بعض و الله سمیع علیم». خداوند پیامبران بزرگوار حضرت آدم و حضرت نوح را به عنوان پیامبری برگزیده است و آل ابراهیم و آل عمران را بر عالمین برگزیده و بعضی از این ذریه را بر برخی دیگر برتری داده و خداوند شنوا و داناست.

در روز عاشورا شخصی از لشکریان عمربن سعد به نام محمدبن اشعث پسر قیس کندی به امام حسین (ع) عرض کرد: ای حسین پسر فاطمه! کدام منزلت و برتری از پیامبر خدا (ص) در شماست که در دیگری وجود ندارد؟

امام حسین (ع) این آیه را تلاوت فرمود:همانا خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید.

پس امام حسین (ع) فرمود:به خدا قسم پیامبر اکرم (ص) از خاندان ابراهیم (ع) و عترت هدایتگر علیهم‌السلام از خاندان پیامبر اکرم (ص) هستند.

پیام‌های آیه ۳۳ سوره آل عمران

۱-انسان‌ها همه در یک سطح نیستند و خدای حکیم، بعضی را برگزیده است تا مسئولیّت سنگین رسالت را بر دوش آنان بگذارد. «إِنَّ اللّهَ اصْطَفی»

۲-اوّلین انسان، پیامبر خدا بوده تا بشر هیچ گاه بدون هدایت نماند. «اصْطَفی آدَمَ»

۳-جریان بعثت، در طول تاریخ بشر استمرار داشته است. «اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ...»

۴-رسالت بعضی از انبیا، جهانی بوده است. «عَلَی الْعالَمِینَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
آموزنده بود. ممنون.
آخرین اخبار