رای الیوم گزارش داد:

ارتش اسرائیل از هر «شبحی» که به مرز‌های لبنان نزدیک می‌شود، واهمه دارد

حوادث اخیر در مرز لبنان موجب وحشت شدید رژیم صهیونیستی از واکنش انتقام‌جویانه جنبش حزب‌الله شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در مقاله‌ای نوشت: هر کس «جنگ» سه‌شنبه شب، جنگی که در مرز‌های لبنان با فلسطین اشغالی در گرفت و نیز سردرگمی حاکم بر نتانیاهو و ژنرال‌هایش را دنبال کند، به این نتیجه می‌رسد که جبهه جنوب لبنان در وضعی از التهاب به سر می‌برد و هر لحظه ممکن است منفجر شود. این اتفاق باعث شد نتانیاهو تعطیلات خود را متوقف کند و خود، ریاست نشست کابینه امنیتی را بر عهده گیرد.

این در حالی است که مقاومت اسلامی در واکنش به این حادثه «سکوت» کرده است، سکوتی که نتیجه تغییر دوباره قواعد درگیری و شیوه‌ای از جنگ روانی است. مهمترین قاعده جدید، سردرگم ساختن بیشتر دشمن از نظر نظامی و اعلام نکردن جزئیات است تا به وضع متشنج در لبنان به ویژه پس از انفجار بیروت و وخیم شدن شیوع ویروس کرونا، احترام بگذارد.

واضح است که فرماندهی سیاسی «حزب‌الله» از همه اعضای سیاسی و رسانه‌ای خود خواسته است هیچ اظهارنظری نکنند یا به پوشش رسانه‌ای میدانی این جنگ نپردازند و به روایت رسمی پایبند باشند که نفوذ هسته‌های جهادی را به عمق فلسطین اشغالی نفی می‌کند. این امر نشان می‌دهد که دشمن اسرائیلی کاملا با شماری از «اشباح» می‌جنگد، درست مثل اتفاقی که در جنگ اخیر در دو هفته قبل روی داد.

روایت اسرائیلی کاملا متفاوت است و ارتش تاکید می‌کند که نیروهایش صبح چهارشنبه «برج‌های دیدبانی» حزب‌الله را نزدیک مرز‌های لبنان بمباران کردند و این حمله در پاسخ به تیراندازی به طرف یکی از گشتی‌های ارتش بوده است. ارتش اسرائیل همزمان ده‌ها موشک و راکت به سوی سه روستای لبنانی پرتاب کرد. در این حمله ۱۱۷ راکت فسفری منور و ۱۰۰ راکت انفجاری پرتاب شد. شاهدان در منطقه مرزی گفتند این حمله دو ساعت به طول انجامید.

نکته جالب این است که این تنش نظامی پس از آن اتفاق افتاد که سامانه پدافند مقاومت یک فروند «پهپاد» اسرائیلی را ساقط کرد که در آسمان جنوب لبنان آتش گرفت. این پهپاد در ماموریت شناسایی و جاسوسی بود و عکس‌هایی از آن منتشر شد که پیام واضحی برای اسرائیلی‌ها داشت. مضمون پیام این بود که این سرنوشت هر پهپادی خواهد بود که جرأت کند در آینده حریم هوایی لبنان را نقض کند.

همزمان با ابهام حاکم بر اردوگاه مقاومت در قبال آنچه صبح چهارشنبه در مرز‌ها اتفاق افتاد که علامت سوال‌های متعددی ایجاد کرد، سید حسن نصرالله روز گذشته خیلی کوتاه گفت «آنچه در جنوب لبنان سه شنبه شب اتفاق افتاد، امر مهم و حساسی برای ما است, اما الان درباره آن اظهار نظر نمی‌کنم و آن را به زمانی دیگر موکول می‌کنم». وی طی سخنانی در مجلس عزای حسینی در شورای مرکزی گفت: «درود به مجروحان مقاومت و خانواده هایشان که همیشه در میدان‌ها حاضرند و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. آنان برای شهادت به میدان رفتند، اما خداوند نشان جراحت به آن‌ها بخشید و آن‌ها را به بزرگانی ملحق ساخت که نمادشان ابوالفضل العباس است».


بیشتر بخوانید 


سه نکته را می‌توان از این سخنان کوتاه، دقیق و سرشار از ابهام استنباط کرد، سخنانی که برای ایجاد سردرگمی بیشتر در صفوف اسرائیلی‌ها است.

نخستین نکته این است که سید حسن نصرالله با این سخن به دامنه «سکوت» حاکم بر محافل رسانه‌ای و سیاسی وابسته به مقاومت درباره حوادث اخیر جنوب پایان داد، با گفتن این جمله که «آنچه اتفاق افتاد، برای ما امر مهم و حساسی است».

دومین نکته این است که وقتی به مجروحان مقاومت و خانواده‌هایشان درود می‌فرستد، دو نوع اطلاعات می‌دهد؛ نخست اینکه هیچ کس بر اثر بمباران اخیر اسرائیل به شهادت نرسید و دوم اینکه در عین حال اذعان می‌کند که برخی از اعضای مقاومت مجروح شدند.

نکته سوم اینکه سید نصرالله «اهداف» یا «طرح‌هایی» برای پاسخ به این گردنکشی اسرائیل دارد تا انتقام شهیدی را بگیرد که یک ماه قبل نزدیک فرودگاه دمشق به شهادت رسید و شاید به گفته یک منبع نزدیک به حزب‌الله، منتظر است سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به لبنان پایان یابد تا دست به مقابله به مثل بزند.

عطوان در ادامه افزود: سید حسن نصرالله دیر یا زود به عمق اسرائیل حمله خواهد کرد تا قواعد درگیری با اسرائیل را تثبیت و به وعده‌ها و تهدیدهایش عمل کند، به ویژه اینکه «اطلاعاتی» در دست است که نشان می‌دهد شمار زیادی از جنگجویانی که از سوریه برگشته‌اند، در روستا‌های جنوب در طول مرز‌ها مستقر شده و منتظر اوامر فرماندهی عالی هستند و شاید همین امر تفسیر کننده سردرگمی حاکم بر ارتش اسرائیل و واکنش‌های انفعالی و تیراندازی‌های آن‌هاست که از هر «شبحی» که به مرز‌ها نزدیک می‌شود، واهمه دارند، واکنش‌هایی که از نظر مادی و روانی پرهزینه اند.

نتانیاهو در سایه بحران سیاسی که با آن روبرو است و کنار این شکست مفتضحانه اش در حل بحران کرونا، از نفوذ نیرو‌های وابسته به حزب‌الله از طریق مرز‌ها و حمله به شهرک‌نشینان و تصرف بخش‌هایی از الجلیل اشغالی حتی به صورت موقت، واهمه دارد. این سناریو اصلا بعید نیست. روزنامه‌های اسرائیلی به نقل از منابع امنیتی بلندپایه اعلام کردند سید حسن نصرالله به تلاش‌های خود برای حمله نظامی دردناک به اسرائیل برای گرفتن انتقام شهیدش در دمشق ادامه می‌دهد و فرماندهی نظامی اسرائیل برای واکنش به این ضربه (احتمالی) طرحی تهیه کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: موازنه‌ها و معادله‌ها در عمل به طور کامل تغییر کرده است. تهدید‌های مقامات اسرائیل طی بیست سال گذشته درباره نابودی بیروت دیگر بی فایده است، زیرا نیمی از بیروت بر اثر انفجار ویران شده است. نکته مهم این است که در صورت حمله اسرائیل به بیروت، مقاومت مقابله به مثل خواهد کرد و شاید این مقابله به مثل گسترده باشد یعنی به تل‌آویو، حیفا، عکا حمله و بخش‌های نامحدودی از دیمونا و ایلات ویران شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار