عملکرد هیئت‌های مذهبی در دهه اول محرم تشریح شد/ همکاری دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری باشکوه عزاداری حسینی

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، به تشریح عملکرد هیئت‌های مذهبی در دهه اول محرم امسال پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین سهرابی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، به منظور تشریح عملکرد هیئت‌ها در دهه اول محرم مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی در سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سهرابی در این نشست خبری گفت: محرم امسال عزاداران، اقامه کنندگان، مداحان، خطیبان و ارگان‌هایی که وظیفه حمایتی داشتند، در معرض امتحان بزرگ قرار گرفتند. طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، سازمان تبلیغات اسلامی مسئول نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در هیئات بود. گرچه به عنوان کارشناسان مذهبی به برخی از توصیه‌ها نقد داشتیم، اما بر اساس قانون و فرمایش مقام معظم رهبری از این دستورات پیروی کردیم.

وی در تشریح وضعیت اجرای دستورالعمل‌ها در هیئات مذهبی بیان کرد: با کمک شبکه بسیج تهران متشکل از بسیج طلاب، پزشکان، بانوان و... تیم‌های بازرسی را در سطح شهر قرار دادیم. سازمان تبلیغات در همه سال‌ها بازرسی‌ مستمر از هیئات مذهبی داشته است؛ امسال هم به طور ویژه تر، ۲۱۰ گروه بازرسی در شهر تهران مسئولیت ترویج عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین برخورد با متخلفان را برعهده داشتند.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: نزدیک به ۹۰ درصد هیئات مذهبی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند. طبق آمار ما، ۵۹ درصد آن‌ها به طور کامل، ۳۰ درصد به خوبی، ۶ درصد به طور متوسط، ۳ درصد ضعیف و ۲ درصد هم اصلاً دستورالعمل‌های بهداشتی را  رعایت نکرده بودند.

وی ادامه داد: ۸۱ درصد هیئات مذهبی مجالس خود را در فضای باز برگزار کردند. ۱۹ درصد هم در فضای مسقف بودند، اما نه به این معنا که ضوابط را نادیده گرفته باشد، بلکه همه عزاداران این هیئات ماسک و دستکش داشتند و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کردند. ۶۷ درصد هیئات‌ تب سنج نداشتند و ۳۳ درصد داشتند؛ البته استفاده از تب سنج در ابلاغیه ستاد کرونا جزو ضروریات قید نشده بود.

حجت الاسلام و المسلمین سهرابی درباره نحوه اطلاع رسانی و اعلام لزوم رعایت ضوابط بهداشتی به مردم عنوان کرد: ۷۰ درصد هیئات این دستورالعمل‌ها را در معرض دید مردم قرار دادند؛ ۲۵ درصد دستورالعمل ها هم در محیط هیئت به شکل پوستر و ... نصب شده بود، اما ۵ درصد هیئات در این باره اصلاً اطلاع رسانی نکردند. امسال ۷۸ درصد محلات ایستگاه صلواتی نداشتند، ۲۲ درصد داشتند و البته تعدادی هم به دلیل حضور عزاداران در هوای گرم مجبور شده بودند که آب و شربت بین عزاداران توزیع کنند.

وی افزود: تهویه مناسب در ۲۸ درصد هیئت‌ها خوب، ۱ درصد ضعیف، ۱ درصد فاقد تهویه و ۷ درصد هم متوسط بود. همچنین ضدعفونی محیط قبل و بعد از مراسم، در ۹۱ درصد هیئات انجام می شد و البته در تعدادی از هیئات حین مراسم هم ضدعفونی‌ها را انجام می دادند. رعایت دستورالعمل‌ها در طبخ غذا هم در ۲۸ درصد موارد به خوبی، ۶ درصد متوسط، ۲ درصد ضعیف و در ۱ درصد هم راضی کننده نبود.

این مقام مسئول توضیح داد: ۱۳ هزار هیئت ثبت شده در تهران داریم که از این تعداد ۴۴۶۹ مورد در سامانه بیرق ثبت نام کرده اند. امسال ۲۵ بازرس ویژه برای هیئات قرار دادیم تا مسئله‌های جدی را بررسی کنند. خوشبختانه مسئله جدی نداشتیم. ۲۰۰۰ سند بازرسی داریم که بخشی در اپلیکیشن است و بخشی هم به صورت فرم کاغذی از شهرستان‌ها به دست ما خواهد رسید.

وی افزود: امسال حدود ۶۰۰ شکایت از مجموع هیئات به دست ما رسید؛ اما مواردی که نیاز به رسیدگی جدی داشتند کمتر از ۲۰ مورد بود. یکسری از بازرسان کارت داشتند و خودشان را معرفی می‌کردند، تعدادی هم نامحسوس بودند و گروه بازرسان ویژه هم حکم داشتند.

حجت الاسلام سهرابی گفت: فرصت کوتاه برای اجرای دستورالعمل ها، ایجاد فضای باز، نورپردازی و محوطه سازی هزینه و زحمات زیادی را به هیئات وارد کرد؛ اما تلاش آن‌ها برای انجام این تعهد باورنکردنی بود.

وی ادامه داد: آموزش پرورش شهرستان‌های استان تهران ۲۴۶ مدرسه و در شهر تهران بیش از ۴۰ مدرسه را به هیئات اختصاص داد. همچنین ۴۶ فضای ورزشی متعلق به اداره کل ورزش و جوانان و ۱۰ مجموعه ورزشی شهرداری تهران هم در اختیار هیئت‌ها قرار گرفت. برخی از ورزشگاه‌ها هم خصوصی بودند و توسط مسئولان هیئت اجاره شدند. ۱۲۵ بوستان شهرداری تهران هم در اختیار عزاداران حسینی قرار گرفت که ۷ بوستان ویژه بانوان بود و در ساعت‌های مختلف ۱۵۰ برنامه ویژه بانوان اجرا شد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران اظهار کرد: شهرداری‌های استان تهران هم ۸۹ منطقه را در اختیار هیئات قرار دادند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۵۳ فرهنگسرا، خانه فرهنگ و فضای کتابخانه ای، بسیج و سپاه استان ۱۳۵ نقطه و سازمان اوقاف هم ۷۷ فضای باز به هیئات دادند.

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار ماسک و ۲۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده با کمک ارگان‌های مختلف در اختیار هیئات قرار گرفت.  همچنین ۵۰ هزار پرچم و ۱۰۰ هزار پوستر به هیئات داده شد.

این مقام مسئول درباره کار‌های فرهنگی محرم امسال اظهار کرد: با کمک شهرداری تهران حدود ۹۰۰ برنامه یک ساعت قبل و بعد از اذان مغرب با عنوان کوچه‌های حسینی در مکان های مختلف شهر برگزار شد که ۵ دقیقه سخنرانی و ۱۰ دقیقه هم روضه خوانی بود. نذر مشاوره مذهبی دیگر برنامه‌ای بود که در آن کارشناسان و مشاوران به صورت داوطلب در ایستگاه‌های مترو مستقر می شدند و نذر خود را ادا می‌کردند.

وی افزود: همچنین گروه‌های تبلیغی در زندان‌های تهران و البرز فعالیت‌های تبلیغی انجام می دادند. نذر خون برنامه مهم دیگری بود که با همکاری هیئت‌های بزرگ و سازمان انتقال خون، امسال ۱۰ ایستگاه را به ایستگاه‌های نذر خون اضافه کردیم و خوشبختانه آمار اهدای خون در تاسوعا و عاشورای امسال ۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت.

حجت الاسلام سهرابی عنوان کرد: در روز تاسوعا ۲۱۳۷ مراجعه و ۱۷۳۳ واحد خون و در عاشورا ۲۷۳۷ مراجعه و ۲۲۵۰ واحد خون اهدا شد. پویش آخر هم نذر سلامت است که در آن هموطنان می‌توانند نذورات خود را در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دهند تا ما با آن مبالغ وسایل بهداشتی را خریداری و توزیع کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار