حمل و نقل جاده ای، پیوند اقتصادی خراسان رضوی و هرات

نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در بخش اقتصاد، پیوند خراسان رضوی و هرات با ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود سیادت نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی، در نشست مشترک بین اعضای پارلمان بخش خصوصی مشهد با جمعی از فعالان اقتصادی افغانستان، اشاره‌ای به تعاملات بخش خصوصی دو کشور ایران و افغانستان کرد و گفت: ریشه قرابت دو کشور در مشترکات فرهنگی و تاریخی این همسایگی است.

او با انتقاد از اراده‌های ضعیف و عملکرد‌های ناموفق در رونق‌بخشی به ظرفیت‌های تجارت با افغانستان در خطه خراسان رضوی در ادوار مختلف، افزود: ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی، رسالت داریم تا ضمن طرح مشکلات و ارائه پیشنهاد و راهکار‌های کارآمد، مطالبه‌گر نیز باشیم.

نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی، ادامه داد: برخی مشکلات کوچک مثل تهیه باسکول که بخش خصوصی افغانستان می‌تواند آن را رفع کند، اما گامی برای آن برنمی دارند نیز جای تامل دارد. طبیعتا مشکلاتی از این دست در هر دو طرف قابل مشاهده است. توجه کنیم که در غفلت گاه و بیگاه ما، فرصت‌ها از دست می‌روند و رقبای داخلی و خارجی، گوی سبقت را در ظرفیت‌ها و مزیت‌های اقتصادی از ما می‌ربایند.

سیادت به تعاملات خوب دو استان خراسان رضوی و هرات اشاره و بیان کرد: باز شدن محور‌های جدید تجاری همانند محور میلک-چابهار که یک مسیر اقتصادی بوده و هر روز پُر‌رونق‌تر می‌شود و یا تکمیل خط راه آهن خواف-هرات، در عین فرصت، رقیبی هم برای برای حمل و نقل جاده‌ای ما به شمار می‌آید.

او بخشی از اقتصاد دو استان را در پیوند با ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای دانست و تصریح کرد: طبیعتا اگر موانع برطرف نشود، دیگر مسیر‌های تجاری اولویت پیدا می‌کنند و ظرفیت‌های موجود نیز از دست می‌روند.
بیشتربخوانید


نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی سد قوانین و موانعی که بعضا در همه جای کشور یکسان نبوده و ناشی از رویکرد‌های مدیران منطقه‌ای است را نیز مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: قوانین موجود، باید به طور یکسان در تمام مناطق اجرا شود. علی‌رغم اینکه باید امتیازاتی را برای مناطق محروم در نظر بگیریم، اما این زمینه‌سازی‌ها نباید به دریغ شدن فرصت‌ها از در دیگر مناطق منجر شود چرا که سرمایه گذاری‌ها و اساسا اقتصاد و معیشت آسیب خواهد دید.

سیادت اظهار کرد: مصوبه هیات وزیران در ۱۴ اردیبهشت ماه امسال و به پیشنهاد وزارت اقتصاد که سرمایه گذاران خارجی می‌توانند به ازای هر ۳۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری در ایران، تا ۳ دستگاه خودروی سواری نو را بدون ارائه جواز عبور و پس از تشریفات گمرکی تا پنج سال ورود موقت نمایند.

او افزود: با گذشت چهار ماه از این مصوبه، هنگام مراجعه به گمرک و راهنمایی و رانندگی، اعلام می‌کنند که آیین‌نامه مربوطه، برای آن‌ها ارسال نشده است و آن را اجرا نمی‌کنند.

نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: ما با دو نوع رقابت مواجه هستیم، یکی رقابت داخلی که تضاد در اجرای قوانین در مناطق مختلف هر دو کشور عامل تشدید آن است و دیگری رقابت خارجی مانند ایجاد ریل راه آهن چین که بار‌ها در خصوص اثرات آن گفته ایم. تاکید داریم اگر ترانزیت برای کشور ما سودده است باید موانع آن برداشته و شرایط آن سهل شود. در حقیقت نگاه ما به ظرفیت‌های این بخش از منظر اقتصاد و رونق آن باشد.


چالش فقدان مدیریت واحد مرزی در دوغارون

سیادت از مشکلات قدیمی در مرز دوغارون سخن به میان آورد و بیان کرد: این چالش‌ها قدیمی هستند و بار‌ها از آن سخن گفته ایم، اما انگار اراده‌ها برای حل این مسائل، به مشکل دچار است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که فقدان مدیریت واحد مرزی در منطقه دوغارون باعث شده تا عملکرد دستگاه‌های متولی با نقیصه‌های جدی مواجه باشد، چنانکه یک خلاء کوچک هم می‌تواند تا روز‌ها ترافیک و معطلی ایجاد کند. از سوی دیگر عملکرد‌ها در هر مرز کشور به گونه‌ای است. این چندگانگی ها، حمل و نقل تجاری ما را با نوساناتی مواجه می‌کند و به طور مشخص مانع از توسعه تجارت ما با کشور افغانستان بوده است.

او با این وجود، آتیه تعاملات اقتصادی دو کشور را روشن ارزیابی و تصریح کرد: واقعیت این است که دو استان خراسان رضوی و هرات پیوندی عمیق دارند و اگر این دست گفتمان‌ها به اراده و در ادامه به عمل منجر شوند، می‌توانیم مکمل یکدیگر بوده و اقدامات بزرگی را به انجام برسانیم.

تجار و سرمایه گذاران خارجی به مثابه سفیران اقتصادی بدون مرز هستند

میرا جان سلیمان خیل رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان نیز در این جلسه بر مشترکات و تعاملات دوستانه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و گفت: اگر بعضی مشکلات سامان بگیرند و موانع مرتفع شوند، افق‌های خوبی پیش روی تعاملات اقتصادی دو کشور است.

او عدم رعایت قوانین به طور یکسان در همه مناطق ایران را یکی از دغدغه‌های تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی خواند و افزود: متاسفانه، قوانینی همچون داشتن پاسپورت، ویزا، برگ سبز و پرداخت هزینه مرتبط در مرز که در منطقه دوغارون به طور کامل رعایت می‌شود، در منطقه ویژه ماهیرود که به تازگی افتتاح شده است، به درستی رعایت نمی‌گردد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: ماشین‌ها بدون پاسپورت، ویزا، برگ سبز و تضامین لازم، تردد می‌کنند و این امر سبب نگرانی تجار افغانستانی می‌شود. همین امر باعث شده تا سود تجار در این مسیر به حداقل خود برسد. قوانین موجود باید به طور یکسان در همه مناطق رعایت شوند تا بستر رقابت عادلانه فراهم آید و بخشی از فعالان اقتصادی متضرر نشوند.

سلیمان خیل، با اشاره به اهمیت تلاش‌های بخش خصوصی افغانستان برای پیگیری بخشی از مشکلات، بیان کرد: مطمئن باشید که اگر همین مطالبه گری‌ها نبود، چالش‌ها و مشکلات، به مراتب بیشتر بودند.

او تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی باید بدانند که تجار و سرمایه گذاران خارجی به مثابه سفیران اقتصادی بدون مرز هستند و در‌ها به روی آن‌ها گشوده می‌شود، حتی صرفنظر از مسائل سیاسی و از این منظر جایگاه مهمی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان اشاره‌ای نیز به تاکید مسئولان ارشد ایرانی بر حمایت از سرمایه گذاران خارجی داشت و تاکید کرد: به رغم این تاکیدات، در عمل آن نتیجه لازم را شاهد نیستیم.

سلیمان خیل ابراز آمادگی کرد تا در اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، بخشی از ظرفیت‌ها و مسائل مشترک را در سطوح مختلف این کشور پیگیری کند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار