رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

رشد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای چهارمحال و بختیاری

شهریارپور گفت:امسال اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای چهارمحال و بختیاری با رشد ۱۳.۹۵ درصد همراه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در نشست با خبرنگاران گفت: اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال ۹۹ نسبت به پارسال ۱۳.۹۵ درصد رشد داشته است.

او افزود: مجموع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان امسال ۱۴ هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال است که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

شهریارپور اضافه کرد: بررسی اعتبارات ابلاغی به چهارمحال و بختیاری به تفکیک هزینه‌ای و سرمایه‌ای نشان می‌دهد اعتبارات هزینه‌ای استان در سال جاری دو هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال با افزایش ۱۱.۰۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

او ادامه داد: سهم نسبی چهارمحال و بختیاری از اعتبارات هزینه‌ای توزیع شده بین استان‌های کشور حدود دو درصد است.


بیشتر بخوانید


شهریارپور گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای چهارمحال و بختیاری از منابع استانی، ملی، نفت، ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده و قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در سال جاری ۱۱ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل ۱۵.۶۷ درصد رشد دارد.

او افزود: سهم استان از جمع کل اعتبارات تملک داریی‌های سرمایه‌ای استان‌های کشور در سال‌جاری ۱.۸۴ درصد بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ صدم درصد بیشتر است.

شهریارپور با اشاره به مقایسه درصد افزایش اعتبارات چهارمحال و بختیاری با میانگین رشد اعتبارات استان‌های کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن اضافه کرد: نرخ رشد استان در اعتبارات هزینه‌ای ۱۳.۹۵ درصد، در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۵.۶۷ و در اعتبارات ملی و استانی ویژه ۲۱.۹۴ درصد اعلام شده و این سهم به ترتیب در استان‌های کشور ۹.۲۹، ۸.۹۱ و ۱۵.۰۱ درصد اعلام شده است.

او ادامه داد: در ارتباط با جایگاه چهارمحال و بختیاری در بین استان‌های کشور از نظر برخورداری از اعتبارات توزیع شده (براساس جدول مربوط به تصویر کلان منابع و مصارف استان‌های کشور) این استان با ۳۴ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال اعتبار رتبه ۲۴ کشور در بین ۳۱ استان ایران را به خود اختصاص داده که جایگاه مطلوبی است.

شهریارپور گفت: براساس این جدول، چهارمحال و بختیاری از استان‌های قم، قزوین، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان و ایلام بالاتر است.

او افزود: سهم این استان در درآمد‌های بودجه‌ای کشور برای سال‌جاری ۶ هزار و ۷۰ میلیارد ریال مشخص شده که در رتبه ۲۷ کشور است.

شهریارپور اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری در تحقق سهم خود برای درآمد‌های بودجه‌ای کشور جزو پنج استان برتر در سال ۱۳۹۷ و جزو ۲ استان برتر در سال گذشته بوده است.

او با اشاره به وجود ۷۳۱ پروژه نیمه‌تمام در چهارمحال و بختیاری به جز طرح‌های مستمر در استان ادامه داد: تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها افزون‌بر ۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

شهریارپور گفت: از این تعداد ۷۰۰ پروژه استانی با نیاز اعتباری هشت هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال، ۱۷ پروژه ملی با نیاز اعتباری ۳۱ هزار میلیارد ریال و ۱۴ پروژه ملی استانی شده با نیاز اعتباری ۱۱ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال است.

او افزود: هم‌اینک ۴۲۱ پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی و غیردولتی در استان در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، گردشگری، آموزشی، احداث سد، انتقال آب، آب‌رسانی، بهداشت و درمان شناسایی و از این تعداد تاکنون ۳۲۷ پروژه واگذار شده است.

شهریارپور اضافه کرد: واگذاری طرح به بخش غیردولتی در قالب تبصره ۱۹ در کنار ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اعظای تسهیلات یارانه‌دار، کمک به تامین زمین مورد نیاز، تامین بخشی از هزینه‌های اجرا به میزان ۳۰ درصد اعتبار طرح، اجازه تغییر کاربری در موارد خاص از مهم‌ترین مشوق‌ها برای پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی و غیردولتی به‌شمار می‌رود.

او ادامه داد: پارسال ۳۰ طرح در چهارمحال و بختیاری در قالب اقتصاد مقاومتی مصوب شد که از این تعداد ۱۴ طرح مصوب سفر معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان بود که نقش اساسی در ارتقای شاخص‌های اقتصادی، تولید، اشتغال‌زایی، صادرات و رفاه خانوار‌های استان دارد.

شهریارپور گفت: این طرح‌ها شامل راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد، آب‌رسانی به شهر‌ها و روستا‌های واقع در مسیر طرح انتقال آب بن به بروجن، احداث جاده‌های ارتباطی و ترانزیتی، احداث ۳ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی ویژه محرومان روستایی نیازمند، تامین، انتقال آب و توسعه باغات در زمین‌های شیب‌دار، تامین آب آشامیدنی روستایی، تکمیل و تجهیز فضا‌های آموزشی، مرمت و بازسازی ایل‌راه‌های عشایری، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس، کشت گیاهان دارویی و گل‌محمدی و توسعه کمپینگ‌های گردشگری است.

او افزود: اقدام‌های تسهیل‌کننده برای فعالیت‌های اقتصادی استان پیگیری شامل استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، استفاده از وجوه اداره شده برای طرح‌های سرمایه‌گذاری، پیگیری گازرسانی به واحد‌های تولیدی، اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری، استفاده از ظرفیت ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک است.

شهریارپور اضافه کرد: برنامه‌های جهش تولید چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید" نام‌گذاری شده است در قالب ۴۶ پروژه با ۲۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از محل اعتبارات ملی، استانی، شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی، تسهیلات بانکی و آورده سرمایه‌گذاران و ایجاد ۱۲ هزار و ۴۴۴ فرصت شغلی شامل ۶ هزار و ۱۴۹ فرصت شغلی جدید و ۶ هزار و ۲۹۵ تثبیت شغل در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار امضا شد.

او به سه اقدام اساسی و جهت‌گیری کلی در نظام اداری اشاره کرد و ادامه داد: این اقدامات و جهت‌گیری‌ها شامل مدیریت سرمایه انسانی، ارتقای سلامت اداری و افزایش سطح رضایت‌مندی مردم از دستگاه‌های اجرایی و ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی است.

شهریارپور با اشاره به وجود ۳۰ هزار کارمند در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال ۴۱ هزار نفر ساعت آموزش تخصصی برای چهار هزار نفر از این کارمندان در استان برگزار شد.

او به ایجاد ساز و کار‌هایی برای نگه‌داشت نیروی انسانی متخصص در درون استان اشاره کرد و افزود: در دو سال اخیر سه آزمون جذب ۶۶۷ نیروی انسانی برای ۲۷ دستگاه اجرایی این استان برگزار شده است.

شهریارپور با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۲۴۸ خدمت در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: از این تعداد یک‌هزار و ۵۲۸ خدمت برابر ۶۵ درصد در میز‌های خدمت دستگاه‌های اجرایی استان به مردم ارایه می‌شود.

او ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری سال گذشته موفق به دریافت مجوز کانون ارزیابی صلاحیت و شایستگی‌های عمومی مدیران شد.

شهریارپور گفت: هم‌اینک ۲۶ طرح آماری در چهارمحال و بختیاری به صورت مجازی، تلفنی و غیرحضوری در حال انجام است.

او افزود: اجرای سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن، تهیه گزارش‌های حساب‌های منطقه‌ای استان و مقایسه آن با کشور، تهیه و تنظیم سالنامه آماری، بهنگام‌سازی نقشه‌ها و فایل‌های اجرایی، ایجاد بانک اطلاعات مکانی، تولید بانک ژئودیتابیس آماری استان در کنار دوره‌های آماری جی. آی. اس (GIS) در استان انجام می‌شود.

شهریارپور با اشاره به فعالیت‌های نظام فنی و اجرایی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هم‌اکنون ۷۰۱ شرکت پیمانکاری در رشته‌های مختلف ساختمان و ابنیه، راه و ترابری، تاسیسات و تجهیزات، نفت و گاز، آب و نیرو، ارتباطات، کشاورزی تشخیص صلاحیت شده‌اند.

او ادامه داد: از این تعداد ۲۴ شرکت مشاوره‌ای و ۵۴۰ پیمانکار محلی تشخیص صلاحیت شده و فعالیت دارند.

شهریارپور گفت: ظرفیت ارجاع کار سالانه به پیمانکاران چهارمحال و بختیاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است.

او افزود: این استان کمترتوسعه یافته است، اما محروم نیست.

شهریارپور اضافه کرد: محرومیت‌ها در توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یک منطقه متجلی می‌شود، اما چهارمحال و بختیاری در تمامی این شاخص‌هلا فقیر و محروم نیست و ظرفیت‌های عالی به‌خصوص در حوزه‌های پرورش ماهیان سردابی، توسعه باغات، تولید بادام، فرآورده‌های دامی، صنعت، خدمات، پزشکی، علمی، امور تخصصی آی. تی. (IT)، جوشکاری و ساختمان در سطح کشور دارد که فعالان آن شناخته شده و مطرح هستند.

او ادامه داد: وضعیت چهارمحال و بختیاری در شاخص‌های زیربنایی، اجتماعی، فرهنگی و تولیدی در کشور مطلوب و قابل قبول است.

شهریارپور گفت: این در حالی است که شاخص اقتصادی چهارمحال و بختیاری به‌علت کم‌توجهی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های توسعه‌ای آن، مانند شاخص‌های دیگر در این استان رشد نکرده است.

او افزود: تولید ناخالص داخلی این استان ۹۶ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال برابر ۶۵ صدم درصد کشور است.

شهریارپور اضافه کرد: سرانه تولید ناخالص داخلی کشور به ازای هر نفر ۱۸۵ میلیون ریال و در چهارمحال و بختیاری فقط ۱۰۰ میلیون ریال است.

او ادامه داد: تعداد اندک بنگاه‌های اقتصادی متوسط و بزرگ مقیاس، بهره‌وری کم بخش‌های اقتصادی، تکنولوژی پایین و ناکارامد در برخی واحد‌های تولیدی قدیمی، سرمایه‌گذاری ناکافی، شکل نگرفتن بخش غیردولتی توانمند، کارا و دارای انگیزه سرمایه‌گذاری، فرایند طولانی و پیچیده در کار‌های جدید، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، خام‌فروشی محصولات تولیدی و بی‌توجهی به زنجیره ارزش تولید از مهم‌ترین علت‌های پایین بودن تولید ناخالص داخلی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

شهریارپور گفت: نرخ رشد جمعیت کشور در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵حدود ۳.۹ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۴.۸ درصد بوده است.

او افزود: همین عامل باعث شده تا جمعیت استان در همین مدت با رشد ۷۸ هزار نفری مواجه شود.

شهریارپور اضافه کرد: این میزان افزایش جمعیت بعد از ۲۵ تا ۳۰ سال در قالب جمعیت فعال و افزایش نرخ مشارکت خود را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: در صورتی که اگر نرخ رشد جمعیت چهارمحال و بختیاری برابر و مطابق با کشور پیش می‌رفت، جمعیت فعال اکنون ۲۶ هزار نفر کمتر بود.

شهریارپور گفت: بالا بودن نرخ مشارکت و جمعیت فعال در افزایش نرخ بیکاری تاثیر و نقش مستقیم دارد.

او افزود: نرخ بیکاری این استان در سال ۱۳۹۵ برابر ۲۰.۲ درصد بوده که در سال ۱۳۹۷ به ۱۷.۴ درصد و در سال گذشته به ۱۵.۳ درصد کاهش یافته است.

شهریارپور اضافه کرد: نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری بالاتر است، اما روند کاهنده و مطلوبی دارد.

او، نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در بهار سال‌جاری را ۱۹.۱ درصد اعلام کرد و ادامه داد: نرخ‌های فصلی بیان‌گر وضعیت سالانه نیست.

شهریارپور گفت: در مقایسه با هدف‌گذاری اسناد برنامه و اشتغال چهارمحال و بختیاری نرخ بیکاری این استان در سال ۱۳۹۸ باید به ۱۴.۴ درصد می‌رسید.

او افزود: پارسال ۱۰ هزار و ۱۰۱ فرصت شغلی در استان ایجاد شد.

شهریارپور اضافه کرد: میزان صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری در سال گذشته ۸۳۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

او ادامه داد: از این میزان ۴۶۰ میلیارد ریال از گمرک چهارمحال و بختیاری و ۳۷۰ میلیارد ریال از سایر گمرکات کشور صادر شده است.

شهریارپور گفت: سهم صادرات چهارمحال و بختیاری از صادرات کشور هم‌اینک تنها ۲دهم درصد است.

او افزود: وظابف مختلف این سازمان در قالب پنج نظام برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، فنی و اجرایی، آمار و اطلاعات و اداری تعریف می‌شود.

شهریارپور اضافه کرد: تهیه و تدوین، پیگیری اجرا، پایش و رصد برنامه‌های توسعه چهارمحال و بختیاری همواره مورد توجه است که برنامه‌های توسعه در قالب برنامه‌های بلندمدت (چشم‌انداز)، میان‌مدت و کوتاه‌مدت (بودجه سالانه) تقسیم‌بندی می‌شود.

او ادامه داد: در برنامه‌های بلندمدت، توسعه، ترسیم افق و جهت‌دهی بخش‌ها، دستگاه‌ها و فعالیت‌ها پیگیری خواهد شد.

شهریارپور گفت: رویکرد بلندمدت در این برنامه‌ریزی‌ها رسیدن به توسعه پایدار با تاکید بر حفظ منابع و محیط زیست منطقه است تا بتواند منافع بین‌نسلی را حفظ و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان به‌طور بهینه استفاده کند.

او افزود: مهم‌ترین برنامه بلندمدت این استان در حال حاضر سند آمایش سرزمین بوده که دارای یک نقشه راه توسعه‌ای بلندمدت است و در آن جهت‌گیری‌های توسعه بخشی و منطقه‌ای مشخص می‌شود.

شهریارپور اضافه کرد: این سند با یک اجماع هدف‌مند و با بهره‌گیری از مشارکت همگانی مدیران دولتی و خصوصی، متخصصان نظام برنامه‌ریزی، استادان دانشگاهی، سازمان‌های مردم‌نهاد فعال از سوی مشاور تدوین و پس از طرح در جلسه‌های مختلف کارشناسی و سیاست‌گذاری در کمیسیون تخصصی شورای‌عالی آمایش کشور تصویب و آماده طرح در این شورا است.

او ادامه داد: اسناد برنامه‌های راهبردی و اجرایی از اسناد پشتیبان سند آمایش چهارمحال و بختیاری بوده که تهیه شده و اماده اجرا است.

شهریارپور گفت: در کنار سند آمایش سرزمین استان، سند توسعه استان در برنامه ششم توسعه کشور در قالب اسناد بخشی و فرابخشی، برنامه عملیاتی استان در سال‌های برنامه ششم، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای ۲۸ دهستان و ۳۷۵ روستا (موضوع ماده ۲۷ قانون برنامه ششم)، برنامه توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال استان و شهرستان‌های تابعه در کنار اسناد توسعه بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های میان‌مدت این استان به‌شمار می‌رود که تدوین شده و در حال اجرا هستند.

او افزود: مهم‌ترین برنامه‌های کوتاه‌مدت استان شامل برنامه‌های سالانه یا همان بودجه سنواتی، اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان در سال‌جاری است که با هدف تحقق اهداف کمی و کیفی میان‌مدت و بلندمدت استان اجرایی می‌شود.

شهریارپور با اشاره به نظام بودجه‌ریزی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: شاخص‌مند کردن توزیع اعتبارات و استفاده از ۲۵۴ شاخص در توزیع اعتبارات، اولویت‌بندی تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام، توجه ویژه به رشد تولید و ایجاد اشتغال از طریق اولویت به طرح‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، بهره‌گیری از مشارکت عمومی و خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام، اولویت به برنامه‌های اجرایی در زمینه حمل و نقل و ارتباطات، تامین آب، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، صنعتی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی، حفظ منابع‌طبیعی و محیط زیست، ایجاد شرایط و زیرساخت‌های لازم برای اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دستگاه‌های اجرایی استان، پیگیری جذب اعتبار از محل ردیف‌های متفرقه قانون بودجه از مهم‌ترین برنامه‌های نظام بودجه‌ریزی در این استان به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.