تامین امرار معاش با زباله گردی؛ لقمه نانی که به زور فراهم می‌شود

۵۰ درصد اهالی یکی از روستاهای اهواز به شغل زباله‌گردی مشغول هستند که برای جمع‌آوری ضایعات از این روستا به مناطق اهواز می‌روند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، چند روز گذشته پیامی از سوی زباله‌گرد‌های روستای کوی امام حسین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در این پیام گفته بودند: اهالی زور آباد در بیابانی نزدیک به کارخانه فولاد و بر روی لوله‌های نفت زندگی می‌کنند، اما از فقر و نداری از طریق جمع آوری ضایعات روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان درآمد دارند و از این طریق زندگی خود را می‌چرخانند، اما شهرداری معتقد است باید مالیات درآمد خود را پرداخت کنیم.

آرش دُر شهردار شهرستان کارون با بین اینکه مبلغی بابت جمع آوری ضایعات از زباله‌گرد‌ها دریافت نشده است، گفت: در شهرداری کوت عبدالله هنوز زباله‌گرد‌ها ساماندهی نشده‌اند که بخواهیم هزینه‌ای بابت آن دریافت کنیم و افرادی که اقدام به جمع آوری ضایعات می‌کنند باید مجوز داشته باشند و طبق ماده ۱۶ و ۲۰ قانون پسماند زباله‌گرد‌ها باید مجوز داشته باشند که شهرداری اهواز با موفقیت این قانون را اجرا کرد.

او افزود: در کوت عبدالله آمار و اطلاعات مربوط به دکه‌داران و زباله‌گرد‌ها درحال جمع‌آوری است که پس از آن اقدام به ساماندهی می‌کنیم.

خطر زباله گردی در اهواز

سلمان باوی رئیس شورای روستای کوی امام حسین(ع) گفت: در این منطقه ضایعاتی وجود ندارد که کسی بخواهد آنها را جمع‌آوری کرده و منتفع شود، اما افرادی که ساکن این روستا هستند ضایعات خود را از مناطق باهنر، فاز دو پاداد، کیانپارس و.. در اهواز جمع می‌کنند.

او افزود: شنیده‌ام ساکنان این مناطق به این وضعیت اعتراض کرده‌اند و مواردی از دزدی و شیطنت زباله‌گرد‌ها را به شهرداری گزارش کرده‌اند به همین دلیل شهرداری به زباله‌گرد‌ها گفته هر کسی بخواهد به زباله‌گردی ادامه دهد باید حق اشتراک به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند، اما اطلاع ندارم مبلغ ۲۰۰ تومان را ماهانه یا سالیانه باید پرداخت کنند.

باوی با بیان اینکه این مبلغ را بسیاری از زباله‌گرد‌ها پرداخت کرده‌اند، بیان داشت: افرادی که این مبالغ را پرداخت می‌کنند شهرداری روی گاری یا سه چرخه آنها یک برچسب می‌زند.

رئیس شورای روستای کوی امام حسین (ع) بیان کرد: جمعیت روستا یکهزارو ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر و حدود ۴۰۰ خانوار است که از این جمعیت ۵۰ درصد آنها از طریق زباله‌گردی زندگی خود را می‌گذرانند و فقط ۱۰ درصد اهالی به کار‌های دیگر و احتمالا در شهرداری و شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

جواد یکی از زباله‌گرد‌های این روستا است که از طریق زباله گردی نان دو فرزند و دارو‌های شیمیایی همسر خود را تامین می‌کند گفت: ماهیانه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را به شرکتی که در سه راه فرودگاه واقع است باید پرداخت کنم و برای جمع‌آوری ضایعات یک موتور سه چرخه‌ای دارم که اگر هزینه ماهیانه را به آن شرکت پرداخت نکنم مسئولان شرکت شماره موتور را به پلیش راه اطلاع می‌دهند و پلیس راه آن را متوقف می‌کند.

شیوع کرونا فعالیت زباله گردها را کم نکرد

این زباله‌گرد بیان کرد: این شرکت در زمان شیوع کرونا هیچ کمکی به ما نکرد در حالی که به آن‌ها اعلام کرده بودم که اقساط وام دارم و چهار ماه به بانک بدهکار شدم و از آنجایی که ریزش سقف خانه سبب قطع نخاع همسرم شده بود، مادر شهیدان فرجوانی و مدیر صنایع فولاد مبلغ ۱۵ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه به من دادند  به ما هشدار داده شده است که دیگر حق ندارید در مناطق نادری، پاداد و دیگر مناطق شهر اقدام به جمع‌آوری زباله کنید.

او ادامه داد: برای جمع کردن ضایعات مجبورم به مناطق برومی، سیصد دستگاه، صنایع فولاد و... بروم و با وجود گرمای هوا و شیوع کرونا روزانه دخترم را در پشت سه چرخه می‌گذارم و با خودم به مناطق مختلف می‌برم تا از این طریق هم کسی سه چرخه من را متوقف نکند هم در جمع کردن ضایعات به من کمک کند.

این زباله گرد بیان داشت: اسناد و مدارک موتور توسط شرکتی که حق ضایعات را باید به آن پرداخت کنیم ضبط شده است و هنوز هزینه‌ای به شرکت پرداخت نکرده‌ام، اما ۶ ماه هزینه ماهیانه من عقب افتاده است و اگر موتورم متوقف شود ۲۰۰ تومان باید حق پلیس راه و ۲۰۰ تومان حق آزادی موتور باید پرداخت کنم این درحالی است که اگر خیلی خوب کار کنم روزانه ۵۰ هزارتومان درآمد دارم و با وجود اینکه مدارس بازگشایی شد، اما امسال دخترم و پسرم را مدرسه نفرستادم چرا که کمک حال من هستند و به خاطر بیماری همسرم باید پول بیشتری دربیاورم.

او گفت: انباری واقع در ۲۰۰ دستگاه وجود داشت که آن را تخلیه کردند تا هر موتورهای متوقف شده را (موتور‌های زباله‌گردها) در آنجا نگهداری کنند.

رضا علیجانی سرپرست سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت: ساماندهی زباله‌گرد‌های شهر‌های دیگر مانند کوت عبدالله زیر نظر شهرداری اهواز نیست و باید ساماندهی آنها در همان شهرستان انجام شود.

او افزود: چنانچه زباله‌گرد‌های شهر‌های دیگر ضایعات خود را از مناطق داخل شهر اهواز جمع‌آوری می‌کنند غیرقانونی است که با توجه به ناهنجاری‌هایی که به وجود می‌آورند باید به آنها تذکر داده شود.

علیجانی بیان داشت: با توجه به صحبت‌هایی که با پیمانکار ساماندهی زباله‌گرد‌ها شد مشخص گردید تا کنون یک ریال از زباله‌گرد‌ها دریافت نکرده است و اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعا برخورد قانونی خواهیم کرد و زباله‌گرد‌هایی که در این خصوص ادعایی دارند به صورت مستند برای ما ثابت کنند که از آنها هزینه‌ای دریافت شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
زباله گردي از دستاوردهاي عظيم طرحهاي اشتغال زايي سالهاي اخير است كه با همت و تلاش شبانه روزي مسئولان نصيب اين ملت شده است.
Thailand
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اینها رو باید همه رو بندازید زندان.
نمای شهر رو خراب کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
معلومه خیلی پولداری شده تا بچت چیزی بخواد نتونی بگیری شده ورشکسته بشی خرجی نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
این زباله گردی چه جور شغلی است دیگه؟
چرا فکری به حالشون نمی شه؟
واقعاً شغل بیماری زایی است
حتماً فکری به حال زباله گردها در سرار کشور بکنید
برای همه خطرناک است
در یک کشور اسلامی نباید اینجور شغل ها وجود داشته باشه
باید کرامت انسان ها حفظ بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۳۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
جوری تیتر زدی مثل اینکه پدیده ی خیلی عجیبی رو دیدی!!!! شاید هم شیشه ی ماشینت دودی هست و نمیتونی خیابان های تهران رو ببینی که چه خبر هست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
من همین را می دان بعضی مردم از مناطق کشور اگر ماشین پول پشت روستا یاشهرشان خالی کنند نمی دانند چه کارش کنند بعضی از مردم روستاها از هوا پول در می اورند بدون هیچ کمکی مانند کشورها یک کشوره سخره ای ماسه ای پیشرفت یک کشور نفت خیز عقب افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اصل مساله اینکه چرا باید تو کشور به این ثروتمندی زباله گرد داشته باشیم

شما سر مالیات دارین دعوا میکنین . از این بنده خداها مالیات گرفتن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
اصل مساله اینکه چرا باید تو کشور به این ثروتمندی زباله گرد داشته باشیم
France
رامین
۱۲:۲۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
یواش یواش عمرش داره به پایان میرسه ...