خراسان رضوی یکی از پایگاه‌های مهم صنعت گردشگری کشور است

خراسان رضوی با توجه به حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر و مسافر، یکی از پایگاه‌های مهم صنعت گردشگری کشور به شمار می‌آید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد در نشست مشترک کمیسیون‌های کشاورزی و گردشگری اتاق بازرگانی مشهد، گفت: با وجود تحریم‌ها، کشاورزی پیشران رشد اقتصادی در کشور است، امسال در بخش تولید محصولات کشاورزی رشدی ۸ درصدی را شاهد بودیم که گواه ظرفیت‌های ارزشمند این بخش است و همین امر توانسته برخی از عقب‌افتادگی‌ها در حوزه‌های دیگر را جبران کند.

او افزود: از سوی دیگر، خراسان رضوی با توجه به حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر و مسافر، یکی از پایگاه‌های مهم صنعت گردشگری کشور به شمار می‌آید. این بخش می‌تواند در پیوند با سایر حوزه‌های تخصصی نظیر بخش کشاورزی، پتانسیل‌های تازه‌ای را فراهم آورد و ظرفیت جدیدی برای جذب و ماندگاری گردشگران ایجاد کند.

بیشتر بخوانید


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: صنعت گردشگری در خراسان رضوی و البته در سطح کشور و اقصی نقاط جهان، به واسطه بحران ناشی از شیوع کرونا، متحمل خسارت‌های سنگینی شده است. برنامه ریزان این بخش باید بکوشند تا این تهدید را به مدد ظرفیت‌های جدید، به فرصت تبدیل کرده و مانع آن شوند تا سرمایه گذاری‌های صنعت گردشگری، در این بحران از دست برود.

شریعتی مقدم، با اشاره به تغییر در سیاق زندگی افراد، در مواجهه با شیوع کرونا، بیان کرد: شاید بتوان ذائقه گردشگران را در این روند تحول سبک زندگی، به سفر به مناطق طبیعی سوق داد. تغییر بخشی از مقاصد گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های تازه در این حوزه، می‌تواند برای صنعت گردشگری، فرصت‌های جدیدی را فراهم کند.

او تصریح کرد: طرح ترسیم تقویم گردشگری کشاورزی، در اتاق بازرگانی ایران مطرح و با استقبال مواجه شد. از آنجایی که کشاورزی پایه تمدنی سرزمین ما به شمار می‌آید، می‌توان با تکیه بر این ظرفیت، در مناسبات بین‌المللی نمود‌های تازه‌ای مانند ثبت پتانسیل‌های جغرافیایی-گردشگری ملی و بین‌المللی کشاورزی را ارائه کرد. معتقدیم که گردشگری کشاورزی، ایده‌ای نو برای معیشت پایدار و توسعه روستایی به شمار می‌آید و باید این فرصت را مغتنم بدانیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: ما برای به اجرا درآوردن و نهادینه کردن این طرح، نیازمند حضور افرادی به عنوان پشتیبان و حامی هستیم. هتل‌ها و بخش‌های گردشگری با توجه به تخصصی که در این صنعت و اقتضائات آن دارند، می‌توانند هدایتگر سرمایه گذاران در تامین زیرساخت‌های بهداشتی، هویت‌سازی، اجرای مراسم و آیین‌های سنتی و... باشند.

چالش‌های بخش کشاورزی، از تحریم‌ها تا خودتحریمی‌ها

شریعتی مقدم اظهار کرد: تحریم ها، اقدام نکردن به موقع در مواجهه با چالش ها، ضعف در سیاستگذاری ها، مقطعی بودن حمایت ها، کمبود بعضی مواد اولیه و اقلام مورد نیاز این بخش، قیمت‌های غیرواقعی و بعضا سنگین اقلام و نهاده‌ها برای تولیدکننده از جمله چالش‌های فعالان این بخش به شمار می‌آید.

او افزود: علاوه بر این تولید کننده در بخش‌های بانکی و تامین مالی و از آن مهم تر، در حوزه بازار و عرضه نیز مشکلاتی دارد که جز با حمایت و سیاستگذاری موثر، قابل حل و فصل نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد، ادامه داد: اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون کشاورزی آن، از طریق برگزاری جلسات متعدد و مکاتبات با بخش‌های مختلف به خصوص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان توسعه تجارت پیگیر حل این مشکلات بوده و هستند، اما همراهی نهاد‌های متولی برای عبور از موانع، ضروری خواهد بود و بعضی خودتحریمی‌ها باید با اصلاح نگرش ها، برداشته شود.

ضرورت تغییر کشاورزی تولید محور به کشاورزی مبتنی بر بازار

شریعتی مقدم در ادامه بر ضرورت تغییر در رویکرد‌های توسعه‌ای تاکید کرد و افزود: باید از کشاورزی تولیدمحور به سمت و سوی کشاورزی مبتنی بر بازار حرکت کنیم تا بهره وری در این بخش افزایش پیدا کند و گام‌های توسعه ای، هدفمند برداشته شوند. در رابطه با تمرکز بر مزیت‌های تولیدی، وزارت جهاد کشاورزی نیز مشارکت و همراهی لازم را خواهد داشت.

ایجاد حس تولید در گردشگر

علی‌اکبر علیزاده قناد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد نیز در ادامه این جلسه گفت: خراسان رضوی، پتانسیل بالایی در هر دو زمینه کشاورزی و گردشگری دارد. با توجه به شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا؛ اگر تغییری در ظرفیت‌های گردشگری ایجاد نکنیم، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.


او افزود: یکی از این تغییرات می‌تواند در جهت هماهنگی با محیط‌های کشاورزی و استفاده از محصولات ارگانیک باشد. در بسیاری از کشورها، بخشی از تور‌های توریستی مربوط به گردشگری کشاورزی است، ما نیز اگر بتوانیم زمینه بازدید دوستداران طبیعت از محیط‌های کشت و کار و به ویژه مزارع ارگانیک را فراهم کرده و حس تولید را به این گردشگران القا کنیم، قطعا شاهد رشد علاقه مندی در این افراد خواهیم بود. توامان بستری فراهم می‌شود تا گردشگرانی که به نیت زیارت به مشهد سفر می‌کنند، انگیزه ماندگاری بیشتری در این شهر و استانمان داشته باشند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: ترویج کشاورزی در توریسم، زمینه سرمایه گذاری‌های جدیدی را در بخش گردشگری فراهم می‌کند و هدایتگری موثری را در این حوزه ایجاد می‌کند.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.