علت نابودی مرجان‌های خلیج فارس از زبان رئیس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس گفت: بر اساس برخی برآورد‌ها حدود ۹۰ درصد مرجان های خلیج فارس از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، صمد حمزه ئی، رئیس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس گفت: در اطراف جزایر کیش، قشم و لارک اکوسیستم‌های مرجانی خوبی در گذشته وجود داشت، اما به دلایلی از جمله آلایندگی، گرمایش زمین و عوامل انسانی اکنون حدود ۹۰ درصد آنها از بین رفته است.

حمزه ئی افزود: فشار بیش از حد به اکوسیستم‌های دریایی موجب تخریب آنها شده و نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت.

او با بیان اینکه مرجان‌های خلیج فارس یکی از اکوسیستم‌های حساس و در معرض خطر هستند، گفت: گرمایش کره زمین یکی از عوامل نابودی این مرجان‌ها است.


بیشتر بخوانید


رئیس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس با اشاره به اینکه مرجان‌های دریایی تحمل گرما و شوری بیشتر آب را ندارند، افزود: مرجان‌های اقیانوسی در دمای ۲۴ - ۲۵ درجه سانتیگراد رشد کرده اند، اما مرجان‌های خلیج فارس در دمای ۳۳ -۳۴ درجه رشد کرده و خود را با محیط تطبیق داده‌اند و تحمل دمای بالاتر را ندارند.

حمزه ئی گفت: موضوع مهم دیگر اسیدی شدن دریا و وجود آلودگی‌هاست که تاثیر نامطلوبی بر اکوسیستم مرجان‌ها دارد.

او افزود: مرجان‌ها در عمق قابل دسترس و محدوده خاصی از ساحل رشد می‌کنند که همین مسئله آنها را در دسترس انسان قرار داده است و برخی افراد این آب سنگ‌ها را به خاطر زیبایی و یا استفاده در آکواریوم از بستر محیط طبیعی خود جدا می‌کنند.

حمزه ئی گفت: برخی افراد هم مرجان‌ها را از محل شکل‌گیری طبیعی جدا کرده و به عنوان یک صنایع دستی با خود به شهرستان‌ها می‌برند، بدون اینکه متوجه باشند این آب سنگ‌ها بسیار حساس بوده و بخش زیادی از آن در طول مسیر نابود می‌شود.

منبع خبر: ایرنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار