حجم آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به ۸۱.۸ میلیون مترمکعب رسید

رئیس اداره امور آب مهاباد گفت: هم‌اکنون حجم آب پشت سد این شهر به ۸۱.۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

رضا جهین رئیس اداره امور آب مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یک‌هزار و ۳۴۴ متر از سطح دریا‌های آزاد رسیده که این مقدار نیز یک متر و ۴۵ سانتی‌متر کمتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

جهین با بیان اینکه هم‌اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد به صفر رسیده است، افزود: دبی خروجی آب از سد این شهرستان هم ۹ متر مکعب بر ثانیه است که از این میزان ۰.۶ (شش دهم) متر مکعب آن برای مصرف شرب و مابقی هم برای مصرف شرب و صنعت است.

رئیس اداره امور آب مهاباد با بیان اینکه در سال آبی جاری ۳۴۹ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی سد مهاباد ثبت شده است، اضافه کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در این مدت ۵۵۱ میلی متر بارندگی در این ایستگاه ثبت شده بود.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: در سال آبی (۹۸-۹۹) بیش از ۲۱۴ میلیون متر مکعب آب به مخزن سد مهاباد وارد شده که این میزان در سال آبی نظیر آن ۴۰۶ میلیون مترمکعب بوده است.

این مقام مسئول همچنین از شهروندان خواست نسبت به رعایت نظافت اطراف سد و جلوگیری از آلودگی آب در بالادست سد حساس باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موارد را از طریق شماره تماس ۴۴۴۲۲۲۲۰۸۱ بلافاصله مراتب را به اداره اطلاع دهند.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.