آغاز خرید چغندر از کشاورزان خراسان شمالی

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت:کارخانه قند شیروان، به عنوان تنها واحد تبدیلی این محصول در خراسان شمالی ، در چند روز اخیر کار خرید محصول از کشاورزان آغاز را کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مهران حیاتی مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال ۹۳۰ هکتار از کشتزار‌های این شهرستان زیر کشت چغندر قند رفته که برای کشت ۷۳۰ هکتار آن با کارخانه قند قرارداد بسته شده و انتظار می‌رود از سطح کل کشتزار‌ها حدود ۴۲ هزار تن و از مزارع طرف قرارداد در شیروان ۲۷ هزار تن محصول برداشت شود.

حیاتی افزود: قیمت هر کیلوگرم چغندر قند با عیار ۱۶ درصد امسال ۶ هزار و ۵۲۰ ریال تعیین شده که دولت به عنوان تشویق به ازای هر تن محصول تحویلی ۲ کیلوگرم قند و ۲۰ کیلوگرم تفاله به کشاورزان می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سطح قرارداد کشت امسال چغندرکاران استان با کارخانه قند هزار و ۹۸۸ هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار ۴۵ تن محصول برداشت می‌شود.

پارسال هزار و ۷۰۰ هکتار از کشتزار‌های خراسان شمالی زیر کشت چغندر قند رفته و حدود ۸۵ هزار تن محصول از این سطح برداشت شده بود.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشتزار‌های چغندر کشور در تولید ۱.۵۱ درصد این محصول سهم دارد.


بیشتر بخوانید


پارسال در مجموع ۱۷۱ هزار تن محصول چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شده بود که ۹۰ هزار تن متعلق به کشاورزان خراسان شمالی بود.

کارخانه قند شیروان سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندرقند مصرف می‌کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می‌شود.

۳۴ درصد از کشتزار‌های چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

کارخانه قند شیروان در ۱۰ کیلومتری غرب شیروان واقع است و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.