در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کتابخوانی، مرحله گذار از فضای مجازی را طی می‌کند

حمیدی گفت: مردم از کتابخوانی مکتوب فاصله گرفته اند اما طولی نمی کشد که دوباره به سمت آن برمی گردند.

رضا حمیدی شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تنزل سلیقه مخاطب در کتابخوانی گفت: در حال گذار از فضای مجازی به سمت مطالعه کتاب  هستیم. در چند سال اخیر، مطالب گروه‌های مختلف در فضای مجازی، مکرر بر سر مردم ساری و جاری شد. این فضا باعث شد که تیراژ‌های کتاب پایین بیاید و به کمترین میزان برسد. در نتیجه مردم از کتابخوانی مکتوب فاصله گرفتند اما طولی نمی کشد که  دوباره  به سمت آن برمی گردند.


بیشتر بخوانید



وی افزود: ناشران برای اینکه بتوانند میزان فروش بالایی داشته باشند، به سمت انتشار کتاب‌های مردم پسند پیش پا افتاده و مبتذل روی آوردند. از این رو، اصل کتابخوانی و انتشار کتاب با مشکل مواجه شده است بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حواسش را جمع کند. از سوی دیگر، مجری  برنامه «کتاب باز» یک بازیگر است در صورتی که افراد فرهیخته زیادی در زمینه کتاب داریم اما این افراد ناشناخته ماندند و در گوشه‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند. باید رسانه ملی و رسانه‌های مخاطب محور این افراد را به مردم بشناسانند تا با معرفی این افراد بتوانیم دوباره به روند قبلی بازگردیم و ذائقه مخاطب را در زمینه کتابخوانی تغییر دهیم.

این شاعر اظهار کرد: تا رسانه ملی و رسانه‌های مخاطب محور به عرصه کتابخوانی وارد نشوند و افراد فرهیخته را معرفی نکنند همچنان با مطالعه کتاب های سطح پایین در جامعه مواجه خواهیم بود. فضای مجازی در کتابخوانی و تغییر ذائقه مردم در این زمینه تاثیر زیادی دارد. اگر صاحبان گروه های پرمخاطب در فضای مجازی  بتوانند شاعران و نویسندگان بسیار خوب را که خیلی کم وارد این فضا می‌شوند به مردم معرفی کنند و شعر‌های خوب و فاخر در آن‌ها منتشر شود، شاهد تغییر در ذائقه مخاطب خواهیم بود و چیزهایی که نمی‌توان نام شعر بر آنها نهاد در فضای مجازی کمتر مجال حضور و بروز  پیدا می‌کنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۷:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
با شما صددرصد موافقم. در مورد مجری هم سال گذشته بنده گفتم که منتقد و مجری کتاب زیاد داریم و سلبریتی نیازی نیست و ایشون باید پشت یا جلو دوربین باشه.
Iran (Islamic Republic of)
كبري اكبري
۱۰:۴۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
با تشكر از جناب حميدي و نكات خوبي كه اشاره داشتند. بنظرم سرعت رشد فضاي مجازي آنقدر سريع است كه اين گذار بزودي رخ نخواهد داد مگر بقول ايشون ، رسانه هاي مخاطب محور تدبير بكنند.
آخرین اخبار