آغاز نشست‌های علمی یادروز حافظ از فردا

نشست‌های علمی یاد روز حافظ از روز یکشنبه بیستم مهر آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به نشست‌های علمی یاد روز حافظ از روز یکشنبه بیستم مهر آغاز می‌شود، اظهار کرد: این نشست‌ها از ساعت ۱۹ روز یکشنبه بیستم مهرماه آغاز می‌شود و تا چهارشنبه در همان ساعت ادامه خواهد یافت.

او افزود: علاقه مندان می‌توانند از طریق نشانی اینترنتی http://derak.live/stream/hafezstudies و یا ‏hafezstudiescenter@ به صورت مستقیم از مطالب مطرح شده در این نشست‌ها بهره ببرند.

بر اساس جدول برنامه‌ها نخستین نشست بیست و چهارمین یاد روز حافظ روز یکشنبه بیستم مهرماه با حضور استاد بهاءالدین خرمشاهی، حافظ پژوه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با موضوع معرفی «بعضی از مهم‌ترین مرجع‌های حافظ‌پژوهی» برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست استاد میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «دوگانه‌گرایی ایرانی در سروده‌های حافظ» سخنرانی خواهد کرد.

محمود فتوحی سومین سخنران نشست اول یاد روز حافظ، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد است که به موضوع «حافظ در چهارسوی نظریه ادبی» خواهد پرداخت.

در روز دوشنبه بیست و یکم مهر به عنوان دومین روز نشست‌های علمی یاد روز حافظ، غلامرضا کافی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز سخنانی را با موضوع «بهره عاشوراییان از شعر حافظ» بیان خواهد کرد.

در ادامه سودابه نوذری، عضو هیأت‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران «رویکرد‌ی انتقاد‌ی به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری با محوریت حافظ» را مورد توجه قرار خواهد داد و به اسیب شناسی آن‌ها خواهد پرداخت.

سومین سخنران نشست دوم یاد روز حافظ نیز محسن معینی، عضو هیأت علمی بنیاد دایره‌المعارف اسلامی است که با موضوع «نقد و بررسی رویکرد‌ها به شخصیت و شعر حافظ در سده اخیر» به دانش و اندوخته علاقه‌مندان به خواجه اهل راز خواهد افزود.

سه‌شنبه بیست و دوم مهر نیز سومین نشست علمی یاد روز حافظ در حالی برگزار می‌شود که مریم حسینی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا نخستین سخنران نشست خواهد بود و موضوع مورد بحث وی نیز «گریز از هژمونی، از سنایی تا حافظ» است.

عبدالمحمود رضوانی، استاد ترجمه و مدیر مؤسسه ترجمان علوم سخنانش با موضوع «ترجمه آثار بزرگانی، چون حافظ و د شواری‌های آن» دومین سخنران نشست سوم خواهد بود. این سخنرانی مقدمه‌ای است تا «مو هونگ یان»، استاد دانشگاه مطالعات خارجی پکن به عنوان سومین سخنران زیر و بم «حافظ‌شناسی در چین» را برای علاقه‌مندان واگویه کند.

چهارمین نشست علمی یاد روز حافظ روز چهار‌شنبه بیست و سوم مهر ماه برگزار خواهد شد و در نخستین سخنرانی آن پروفسور حجابی قرلانغیچ، مترجم دیوان حافظ، استاد زبان و ادبیات فارسی و معاون دانشگاه آنکارای ترکیه در سخنانی «حافظ‌شناسی در دوره جمهوری ترکیه» را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

در ادامه پروفسور عدنان قره اسماعیل اغلو، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قریق‌قلعه ترکیه به عنوان دومین سخنران «جایگاه حافظ شیرازی در فرهنگ و ادب آسیای صغیر» را مورد بررسی قرار می‌دهد تا قرعه آخرین سخنرانی علمی یاد روز حافظ امسال به نام روشنک اکرمی، دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تگزاس بیافتد و راز و رمز «حضور حافظ در دفتر‌های شعر امرسون» نویسنده و شاعر شهیر آمریکایی گشوده شود.

مراسم افتتاحیه برنامه‌های یاد روز حافظ، ساعت ۲۱ شنبه نوزده مهرماه از صدا و سیمای مرکز فارس پخش خواهد شد و مابقی برنامه‌ها و نشست‌های علمی از طریق فضای مجازی و اینترنتی است.

همه برنامه‌های امسال یاد روز حافظ به علت شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار