چگونه شرایط سخت را تحمل کنیم؟

تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه است که برخی در برخورد با عوامل استرس زا خم به ابرو نمی‌آورند، اما برخی اینگونه نیستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شاید تا به حال این پرسش به ذهنتان رسیده که چرا برخی افراد در برخورد با عوامل استرس زا، انعطاف پذیری خاصی دارند و خم به ابرو نمی‌آورند، اما برخی دیگر برای مقابله با چنین عواملی مشکل دارند؟

سیمین تاج دهقانی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه است، اظهار کرد: تاب آوری به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف پذیر به فشار‌های زندگی روزانه است.

او ادامه داد: تاب آوری، استرس را محدود نمی‌کند و مشکلات زندگی را پاک نمی‌کند، بلکه به افراد قدرت می‌دهد تا با مشکلات پیش رو مقابله‌ای سالم داشته باشند، بر سختی‌ها فائق آیند و با جریان زندگی حرکت کنند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: برخی افراد به طور طبیعی دارای این ویژگی هستند، اما خبر خوب این است که همه افراد قادر هستند تاب آوری را بیاموزند و آن را ارتقا دهند.

او افزود: تاب آوری توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط استرس زا و چالش برانگیز است که هر انسانی در زندگی باید آن را کسب کند.

سیمین تاج دهقانی بیان کرد: نتیجه اینکه تاب آوری در هر سن و در هر سطحی از راه تمرین، آموزش، یادگیری و تجربه حاصل می‌شود؛ پس اگر فکر می‌کنید، تاب آوری کمی دارید، می‌توانید آن را تقویت کرده و مهارت‌های خود را برای تاب آور شدن، پرورش دهید.

او ادامه داد: احساس ارزشمندی، مهارت در حل مساله، کفایت اجتماعی، خوش بینی، همدلی و دارای منبع کنترل درونی از جمله ویژگی‌های افراد تاب آور هستند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به احساس ارزشمندی، در این باره تصریح کرد: افراد تاب آور، خود را به عنوان فردی ارزشمند می‌پذیرند و برای خود احترام قائلند. این افراد بی قید و شرط خود را دوست دارند و سعی می‌کنند، نقاط مثبت خود را پرورش داده، نقاط ضعف خود را کتمان نکنند و سعی می‌کنند که این نارسایی‌ها را با واقع بینی بر طرف کرده و در غیر این صورت با این ویژگی‌ها کنار می‌آیند.

سیمین تاج دهقانی درخصوص مهارت در حل مساله که از دیگر ویژگی‌های افراد تاب آور است، افزود: افراد تاب آور، توانایی ویژه‌ای در تجزیه و تحلیل واقع بینانه مشکلات شخصی و پیدا کردن راه حل‌های فوری و راهبرد‌های دراز مدت برای حل و فصل مشکلاتی که به آسانی و سریع حل نمی‌شوند را دارا هستند.

او از دیگر ویژگی‌های افراد تاب آور را کفایت اجتماعی برشمرد و ادامه داد: این دسته از افراد، مهارت‌های ارتباط با دیگران را خیلی خوب آموخته اند. آن‌ها می‌توانند در شرایط سخت شوخ طبعی خودشان را حفظ کنند، می‌توانند با دیگران صمیمی شوند و در مواقع بحرانی از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند؛ افراد تاب آور شبکه حمایتی و عاطفی محکمی دارند. چنین ارتباطاتی به آن‌ها کمک می‌کند درباره نگرانی‌ها و چالش‌های خود با کسی صحبت کنند؛ از مشورت، همدلی و همراهی آن‌ها بهره‌مند شوند، راه حل‌های جدید را کشف کنند و در مجموع از لحاظ روانی احساس قدرت و آرامش کنند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره خوش بینی افراد تاب آور گفت: اعتقاد راسخ به اینکه آینده می‌تواند بهتر باشد، احساس امید و هدفمندی و باور به اینکه می‌توانند زندگی و آینده خود را کنترل کنند و موانع احتمالی نمی‌تواند آن‌ها را متوقف کند.

سیمین تاج دهقانی گفت:تاب آور‌ها دارای توانایی برقراری رابطه توام با احترام متقابل با دیگران هستند که موجب به هم پیوستگی اجتماعی یعنی احساس تعلق به افراد، گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی می‌شود.

او اضافه کرد: افراد تاب آور، خود را مسئول شرایط خویش می‌دانند و برای هر مشکل، شکست و مساله، منابع بیرونی را سرزنش نمی‌کنند. آن‌ها سهم خود را در امور زندگی، همراه با مسئولیت، پذیرفته اند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به راهکارهای تاب آور شدن افراد، بیان کرد: افرادی که در زندگی هدف مشخصی ندارند و معنای مُهمی برای زندگی خود نیافته اند، با هر سختی و مشکلی، از هم می‌پاشند و انگیزه خود را از دست می‌دهند.

او گفت: داشتن روابط عاطفی و اجتماعی محکم عامل بسیار مهمی در سلامت روان انسان به شمار می‌رود و هنگام بروز بحران‌های زندگی، پشتوانه بسیار مفیدی محسوب می‌شوند.

سیمین تاج دهقانی با بیان اینکه یکی از راهکار‌های تاب آور شدن انعطاف پذیری است، ادامه داد: زندگی یعنی تغییر. افرادی که به تغییرات زندگی منعطف نیستند، همواره در بیم و هراس باقی می‌مانند و توانایی مواجه شدن با آن را از دست می‌دهند.

او از دیگر راهکار‌های تاب آور شدن افراد را مراقبت از تغذیه و سلامتی دانست و گفت: برای آنکه بهتر بیندیشید، مراقب جسم خودتان باشید؛ تغذیه سالم، ورزش و سبک زندگی سالم را سَرلوحه خود قرار دهید.

این کارشناس سلامت روان، یادگیری مهارت‌های سالم برای مقابله با مشکلات را از دیگر راهکار‌های تاب آور شدن افراد دانست و ادامه داد: اگر افراد مقابله‌های مساله مدار و هیجان مدار سالم را بیاموزند، به هنگام مواجهه با مشکلات زندگی، مخزن غنی و پُرمحتوایی از راهکار‌های مفید دارند که بر حسب اوضاع می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

او گفت: خوشبین بودن از راهکار‌های تاب آور شدن افراد است و نگاه واقع بینانه توأم با مثبت اندیشی سبب می‌شود، درک مناسبی از مساله داشته باشند و به شیوه‌ای متناسب عمل کنند.

سیمین تاج دهقانی، ایجاد دلبستگی‌های مثبت را از دیگر راهکار‌های تاب آور شدن افراد دانست و افزود: مشارکت در یک یا چند فعالیت سرگرم کننده سالم، عضویت در گروه‌های مذهبی، حضور در باشگاه ورزشی، کلاس‌های هنری و انجمن‌های علمی و مانند آن موجب می‌شود، به هنگام وجود مشکل آرامش خود را بازیابند.

او با بیان اینکه تقویت معنویت یکی دیگر از راهکار‌های تاب آور شدن افراد است، گفت: افرادی که ایمان قوی دارند و در مشکلات و سختی ها، ضمن تلاش و تعقل به خداوند توکل می‌کنند، آرامش و امنیت وصف ناپذیری را تجربه می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار