در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مقابله با تحریف‌های حماسه دفاع مقدس، از اهداف انجمن ادبی ققنوس است

احمد شاکری گفت: در برخی از آثار ادبی حماسه دفاع مقدس تحریف می‌شود که آن‌ها را ادبیات ضد جنگ می‌نامند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

احمد شاکری نویسنده و عضو شورای عالی انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این انجمن گفت: مدیریت هنری و رسانه‌ای سازمان بسیج دانشجویی کشور، انجمن ملی ادبیات ققنوس را در معاونت فرهنگسازی این سازمان  راه اندازی کرد و این انجمن در سه سطح ملی، استانی و دانشگاهی فعالیت خواهد کرد.

 


بیشتر بخوانید


وی افزود: پیش از این سازمان بسیج دانشجویی، جشنواره هنری دانشجویی ققنوس را در بخش ادبیات داستانی برگزار کرده بود تا طیفی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در آن شرکت و رقابت کنند.

این نویسنده و منتقد ادبی بیان کرد: سازمان بسیج دانشجویی در زمینه ادبیات داستانی دفتری با عنوان دفتر ادبیات داستانی ایجاد کرده بود که به برگزاری برنامه‌ها در این زمینه می‌پرداخت و سفر‌هایی هم به شهر‌های مختلف کشور تدارک دیده بود تا برای نویسندگان نوقلم در مناطق جنگ زده جنوب کشور کلاس‌هایی در زمینه داستان نویسی برگزار کند که راه اندازی انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس در راستای این مسیر می باشد.

استادیار گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی افزود: انجمن ادبیات ققنوس در نظر دارد که نشست های تخصصی و مسئله محور را در طول سال برگزار کند. البته چندی پیش اولین جلسه از این سلسله نشست ها، با رویکرد   آسیب شناسی و بررسی  ذائقه سازی فرهنگی در  ادبیات داستانی برگزار شد. در این جلسه  درباره  اینکه ذائقه مخاطب چطور و تحت چه شرایطی شکل می گیرد و برای ارتقای این ذائقه چه  باید کرد، بحث شد. مبحث دیگر مطالبه گری است که مقام معظم رهبری آن را عنوان کرده  و خواسته بودند که از مسئولان فرهنگی مطالبه گری داشته باشیم.  این انجمن ورود جدی و تخصصی به این مسئله دارد.

این نویسنده تصریح کرد: اگر بخواهیم مطالبه گری منصفانه‌ای داشته باشیم تا ابعاد آن بررسی و درباره آن بحث شود، از متولیان فرهنگی دعوت می‌کنیم تا در زمینه عملکردشان پاسخگو باشند. مقام معظم رهبری در دیدار غیرحضوری شان که در روز ۳۱ شهریور ماه به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس داشتند،  به موارد مختلفی  اشاره کردند که دو مورد از آن‌ها درباره ادبیات دفاع مقدس بود. حتما باید به این دو نکته در حوزه ادبیات داستانی توجه و  تامل ویژه کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مقام معظم رهبری درباره ادبیات دفاع مقدس مطرح کردند این بود که ادبیات دفاع مقدس نباید هم تراز با انواع ادبی دیگر قرار بگیرد و گونه‌های دیگر هم عرض این ادبیات باشند. باید این موضوع را بررسی کرد که چگونه می‌توان ادبیات دفاع مقدس را به مسئله‌ای فراموضوعی تبدیل کرد؛ باید به این موضوع اقبال نشان داد. در حال حاضر به اندازه‌ای که به تقریض‌های رهبری توجه نشان می‌دهند به تحلیل هایشان توجه نمی‌کنند. مسئله دیگر تحریف‌هایی بود که متوجه دفاع مقدس شده است که در بعد ادبی آن را ادبیات ضد جنگ می نامند. باید  این مسئله هم مورد توجه  قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار