مرمت و نوسازی ساختمان سابق استانداری کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مرمت ساختمان سابق استانداری کرمانشاه خبر داد.

مرمت و نوسازی ساختمان سابق استانداری کرمانشاهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  امید قادری بااشاره به انجام عملیات مرمت بخش‌هایی از ساختمان سابق استانداری کرمانشاه، گفت: این بنا اوایل دوره پهلوی اول یعنی حدود سال ۱۳۱۰ ساخته شد و از سال ۱۳۱۵ تا سال ۱۳۷۸ به عنوان ساختمان استانداری کرمانشاه از آن استفاده می‌شد.

او بیان  کرد: این بنای ارزشمند ۳۳۰۰ متر مساحت دارد و از نظر معماری برون گرا بوده و تاثیرات معماری نئوکلاسیک در آن کاملا مشهود است.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه بااشاره به قدمت این ساختمان، عنوان کرد: تاکنون چندین مرحله عملیات مرمت و نوسازی روی این بنای قدیمی انجام شده و آخرین بار نیز مرداد امسال کار مرمتی روی آن شروع شد.

او اعلام کرد: در این مرحله تعمیرات تکمیلی داخل ساختمان شامل مرمت پنجره‌ها، در‌های ورودی بخش زیرزمین، دیوارها، اندود‌های آسیب دیده، راه پله، رنگ آمیزی و اجرای تاسیسات الکتریکی انجام گرفت.

امید قادری درادامه به تشریح آخرین وضعیت مرمت بازار سنتی کرمانشاه هم پرداخت و گفت: بازار تاریخی کرمانشاه سال ۱۲۲۱ هجری قمری یعنی حدود ۲۰۰ سال پیش به دستور محمدعلی میرزای دولتشاه حاکم ایالت کرمانشاه ساخته شد.

او افزود: این بازار خطی به طول دو کیلومتر یکی از طولانی‌ترین بازار‌های طولی ایران محسوب می‌شود و دارای ۱۸ راسته بازار و عناصر وابسته همچون مساجد، تکایا، میادین، سراها، کاروانسرا‌ها و حمام است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: این بازار تاریخی طی سالیان متمادی همواره یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید مردم کرمانشاه بوده و هرساله گردشگران زیادی از این بازار بازدید و از آن سوغات خریداری می‌کنند.

او بابیان اینکه اولین راسته بازارِ بازار سنتی کرمانشاه از دروازه اصفهان، راسته بازار چال حسن خان است، عنوان کرد: این راسته بازار حدود یازده هزار متر مربع مساحت دارد که طی آخرین مرحله ۴۶ چشمه تاق آن با اختصاص سه میلیارد تومان مرمت و نوسازی شد.

قادری اضافه کرد: همچنین باتوجه به احداث خیابان جدید الاحداث آیت الله زرندی و ساماندهی رودخانه آبشوران در مجاورت بازار چال حسن خان، شاهد بوجود آمدن ناهنجاری‌های محیطی دراین بخش از بازار بودیم، لذا به منطور زیباسازی منظر پشت این بازار تاریخی از یک سال پیش اقدام به احداث جداره یک دیوار سنتی با تاق نما‌های آجری به شیوه سنتی و با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان کردیم.

او  یادآورشد: تاکنون تا این مرحله حدود ۵۰ تاق نما در ۲۵۰۰ متر احداث کرده‌ایم و در صورت تامین اعتبار مابقی جداره خیابان هم احداث می‌شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.