کرزی: توافق میان پاکستان و آمریکا در مورد افغانستان نامش «صلح» نیست!

رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد که مردم افغانستان از روند صلح حمایت می‌کنند اما صلح برای افغان‌ها متمایز از توافق میان آمریکا و پاکستان است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد که مردم افغانستان از روند صلح حمایت می‌کنند اما صلح برای افغان‌ها متمایز از توافق میان آمریکا و پاکستان است.

وی در گفتگو با صدای آمریکا تصرح کرد: «روند صلحی را که آمریکا به میان آورده‌است در هماهنگی عالی با پاکستان قرار دارد. ما نقش پاکستان را در روند صلح درک می‌کنیم، اما صلح برای ما چیز دیگری است و توافق بین آمریکا و پاکستان در مورد ما یک موضوع متفاوت است.»

وی بیان داشت: «چنین معاملاتی هنگام خروج اتحاد جماهیر شوروی، بین آمریکا و پاکستان بود که افغان‌ها را به بدبختی امروزی دچار کرد.»

کرزی با اشاره به مذاکرات قطر تاکید کرد: «هیچ معامله یا برنامه‌ای در پشت صحنه نباید وجود داشته باشد.»

رئیس جمهور سابق افغانستان افزود: اگر قصد آمریکا و پاکستان آوردن صلح در افغانستان باشد، بدون شک صلح خواهد آمد و ما از آن استقبال می‌کنیم. از یک معامله خوب استقبال می‌شود. ما برادران و خواهران‌مان را در پاکستان دوست داریم. اما امیدوارم که ادارات در پاکستان درک کرده باشند که رابطه آینده یک رابطه متمدن خواهد بود نه استفاده از افراط‌گرایی علیه کشور ما.

کرزی اضافه کرد: طالبان صلح می‌خواهند، درست مثل ما که صلح می‌خواهیم. آن‌ها همانطور که ما رنج کشیده‌ایم رنج کشیده‌اند و می‌خواهند رنج مردم افغانستان پایان یابد.

این در حالی است که مذاکرات صلح میان هیات دولت افغانستان و طالبان در قطر از حدود ۵۰ روز پیش در قطر جریان دارد اما تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است.

از سوی دیگر، طالبان در این مدت خشونت و حملاتشان را شدت داده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.