در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حل مشکلات کشور با هم‌افزایی بین دانشگاه و واحد‌های تجاری

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: هم‌افزایی بین دانشگاه و واحدهای تجاری مشکلات کشور را حل خواهد کرد.

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرورت هم‌افزایی بین دانشگاه‌ها و واحد‌های تجاری، اظهار کرد: در چند سال اخیر بحث سرمایه گذاری و توسعه کمی و کیفی در حوزه علم و فناوری پررنگ بوده است.

او افزود: از آنجایی که پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های بسیار زیادی در سطح کشور وجود دارد، لازم است تا هم‌افزایی بین دانشگاه‌ها و واحد‌های تجاری باعث رفع مشکلات و نیاز‌های کشور شوند.

سیف تصریح کرد: باید از توانایی‌های خود در جهت رفع نیازمندی‌های کشور استفاده کنیم و با ایجاد هم‌افزایی بین دانشگاه‌ها و واحد‌های تجاری مشکلات را حل کنیم.

او با بیان اینکه از نظر تولید علم، مقاله، کتاب و فناوری‌های جدید پیشرفت کرده ایم، تاکید کرد: تحقق بخشیدن و استفاده از تولید علم، کتاب و فناوری‌های جدید در جهت بهبود وضعیت کشور، افزایش درآمد، بهبود اشتغال و ارزش افزوده بیشتر جای ابهام دارد و این موضوع طی چند سال اخیر چندین بار بحث شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: لازم است تا وزارت علوم و دانشگاه‌ها الگو‌هایی را به منظور همکاری با شرکت‌های تجاری، بنگاه‌های اقتصادی، شهرک‌های صنعتی، واحد‌های کشاورزی، تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور تدوین کرده و با سعی و تلاش خود شرایط منطقه و استان را بهبود بخشند تا با استفاده از این روش مشارکت واقعی تری را در اجرای برنامه‌های توسعه و عملکرد مطلوب‌تر کشور داشته باشند.

سیف درباره همکاری دقیق بین اتاق بازرگانی و دانشگاه‌ها گفت: اتاق‌های بازرگانی یکی از مهم‌ترین نهاد‌ها در جهت رفع مشکلات کشور و توسعه توانمندی هاست؛ چراکه اتاق‌های بازرگانی، صنعت و معدن تشکل‌های مختلفی داشته و دربرگیرنده بخش‌های خصوصی است. می‌توان همکاری‌های جدی تری از طریق دانشگاه‌ها در استان مورد نیاز با آن‌ها داشت و با شناخت مسائل و واقعیت‌های صنعت باعث توسعه وضعیت اقتصاد کشور و هم‌افزایی در جهت افزایش کیفیت فعالیت، بهره وری، رقابت پذیری و رشد این واحد‌ها شوند.

او با اشاره به دلایل موثر در جهت ایجاد همکاری دقیق بین دانشگاه‌ها و اتاق‌های بازرگانی، تصریح کرد: در دانشگاه‌ها فعالیت‌های متنوعی مانند آموزش نیروهای متخصص، خدمات آزمایشگاهی، انجام تحقیقات، پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، پروژه‌های ساخت نمونه، بومی سازی صنایعی که از خارج وارد می‌شوند را داریم و توانسته‌ایم آن‌ها را در سال‌های اخیر توسعه دهیم. باید فکری کرد تا بتوانیم تمامی این موارد را با صنایع و بنگاه‌های تخصصی هماهنگ کرده و آن‌ها را تحقق ببخشیم.

سیف اضافه کرد: مسئولان با رایزنی‌های خود در هر دانشگاه و استان باید بتوانند مشکلات را ارزیابی کرده و نسخه‌های متنوعی را تدوین کنند، چراکه این نسخه‌ها می‌توانند روش‌هایی باشند که نشان دهنده استفاده بهتره از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاه ها، فناوری‌های جدید در دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی شوند. باید گفت که حدود ۳۰ هزار عضو هیئت علمی در سطح کشور داریم که باید از توانایی‌های آنان در شرایط موجود بهره برد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در پایان یادآوری کرد: از آنجایی که شرایط کشور بسیار خاص است، در صورت داشتن برنامه ریزی مناسب می‌توانیم پیشرفت کشور را پیش بینی کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار