ذخیره استراتژیک گندم مازندران به چهار ماه رسید

با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ذخیره استراتژیک گندم مازندران به چهار ماه رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عباسعلی وفائی نژاد مدیر کل غله و خدمات بازرگانی مازندران در جلسه کارگروه آرد و نان با حضور استاندار مازندران به خرید تضمینی گندم در امسال اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر ۴ ماه ذخیره استراتژیک گندم در سیلوی ملکی و سیلو‌ها و انبار‌های بخش خصوصی استان ذخیره سازی شده است.

او افزود:میزان خرید تضمینی گندم در امسال در مقایسه با پارسال افزایش ۵۲ درصدی داشته و ۶۱ هزار و ۴۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از سوی ۲۴ مرکز خرید از گندمکاران استان خریداری شد.

وفائی نژاد گفت: بهای گندم تحویلی امسال در مقایسه با پارسال در کوتاهترین زمان ممکن به حساب گندمکاران استان واریز شد.

او با بیان اینکه میزان گندم مورد نیاز استان در سال حدود ۴۳۰ هزار تن است، افزود: علاوه بر میزان خرید تضمینی مابقی گندم مورد نیاز استان از گندم‌های وارداتی داخلی از استان‌های همچون گلستان، خوزستان، کردستان، هرمزگان، مرکزی، زنجان و همدان و بخش دیگر هم از گندم‌های وارداتی خارجی تامین می‌گردد.

وفائی نژاد گفت: ۷۰ درصد گندم ذخیره شده استان از لحاظ سطح کیفیت عالی است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی مازندران عدم همخوانی و تناسب سرانه جمعیتی در صدور پروانه کسب خبازی را چالش جدی استان در این حوزه در چند سال اخیر دانست و افزود: در کشور به ازای هر یک هزار و ۳۰۰ نفر یک واحد خبازی وجود دارد، اما متاسفانه در مازندران به ازای هر ۶۸۶ نفر یک واحد خبازی مجوز فعالیت گرفته است.

وفائی نژاد با بیان اینکه از سال ۸۰ سه آیتم تعداد واحد‌های نانوائی، سرانه مصرفی استان و متوسط سهمیه در واحد نانوائی دچار یک بی تناسبی و نا همگونی خاصی شده است،گفت: این پدیده به شدت اقتصاد واحد‌های خبازی را با چالش مواجه کرده است و بطوریکه سهمیه پخت روزانه و خبازی در سال ۱۳۸۰ به مقدار ۲/۸ کیسه بوده که اکنون به ۷/۵ کیسه رسیده است.

او افزود: سرانه مصرف آرد استان با توجه به سرانه جمعیت و همچنین جمعیت شناور آن در کشور مطلوب بوده و هیچگونه کمبودی در خصوص آرد واحد‌های خبازی استان وجود ندارد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: کارخانجات آرد سازی استان نیز هیچگونه محدودیتی در خرید گندم از محل بورس برای ارائه آرد مورد نیاز صنایع آردبر استان ندارند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.