چه وقایع مهمی در تاریخ ۱۳ آبان اتفاق افتادند؟

۱۳ آبان هر سال، یادآور سه رخداد مهم در تاریخ ایران اسلامی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۳ آبان ماه تاریخ مهمی در جریان پیروزی انقلاب است. در این روز مهم سه واقعه به وقوع پیوست که این روز را در تاریخ ایران اسلامی ماندگار کرد و هر ساله آن را پاس می‌داریم.

واقعه اول

تبعید حضرت امام خمینی (ره) به کشور ترکیه در۱۳ آبانماه ۱۳۴۳ بود، حضرت امام مبارزه خود علیه دستگاه طاغوت را در سال ۴۱ در پی تصویب قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی به صورت علنی آشکار کرد.


بیشتربخوانید


وی در چهارم آبان سال۴۱سخنرانی کوبنده‌ای ایراد کرد و این نقطه شروع نهضت اسلامی و الهی امام بود تا به دنبال تصویب طرح ننگین کاپیتولاسیون (یا حق قضاوت کنسولی، حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آن‌ها را از شمول قوانین کشور مصون و مستثنی می‌کند در واقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه ان مجرم را ندارد) به صورت لایحه قانونی در دولت علم در ۱۳ مهر ۴۲ که خبرش به امام رسید او بر خروشید و در چهارم آبان ماه سال ۴۳طی نطقی آتشین به رسوایی طرح پرداخت.

در ۱۳ آبان سال ۴۳ در شهر مقدس قم گارد شاهنشاهی با هماهنگی ماموران امنیتی (ساواک) حضرت امام را دستگیر و با یک هواپیما به کشور ترکیه تبعید کردند تا به خیال خام خود نهضت را در نطفه خفه و خاطرشان از ناحیه این مرد بزرگ و مبارز راحت شود، غافل از اینکه ۱۳ آبان ۴۳ سرآغاز هجرتی خدایی بود که ۱۴ سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی یعنی غلبه حق بر باطل را در ۲۲ بهمن نورانی ۵۷رقم زد.

واقعه دوم

۱۳ آبان سال ۵۷ روز دانش آموز رقم خورد؛ علت نامگذاری این روز به شهادت رسیدن تعداد ۵۶ دانش آموز و مجروح شدن صد‌ها نفر از آنان بود و در حالیکه انقلاب اسلامی به رهبری امام و حمایت مردم به روزی سرنوشت ساز نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد پیر و جوان سعی در ایفا نمودن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند.

در این بین دانش آموزان و دانشجویان به عنوان اقشار مطلع و اگاه جامعه شور و حال دیگری داشتند و در صبح روز ۱۳ آبان ۵۷ در حالیکه مدارس را تعطیل کرده بودند به جهت اعتراض به وضع موجود و دخالت دولت امریکا در امور ایران و به دلیل مبارزه علیه حکومت ستم شاهی و طاغوت زمان به سمت دانشگاه حرکت کرده تا با هماهنگی دانشجویان و با راهنمایی آنان و با دادن شعار برضد حکومت شاه صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری هدف تیراندازی ماموران حکومت شاه قرار گرفته و در خون خود غلتیدند. در این روز، ۵۶ نفر شهید و صد‌ها نفر مجروح شدند.

واقعه سوم

استکبار جهانی که همواره دست به توطئه‌هایی می‌زند حمله نظامی به کشورمان را تدارک دیدند تا گروگان‌های خود را آزاد کنند که به لطف الهی به شکست مفتضحانه در صحرای طبس دچار شدند و دیدند با این کارشان ره به جایی نمی‌برند محاصره اقتصادی را شروع و اموال کشورمان را در بانک‌های خارج بلوکه کردند تا به زعم خودشان مردم انقلابی و مبارز ما را از پای در آورند؛ ١٣ آبان ٥٨ و تسخیر سفارت آمریکا در ایران توسط دانشجویان پیرو خط امام که ٩ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رخ داد و امام خمینی (ره) آن را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول بیان کرد، است.

پیام‌های ۱۳ آبان

رخداد ۱۳ آبان شرایطی پیش آورد که ملتی با مشت‌های گرده کرده هر روز کوبنده‌تر از دیروز فریاد «مرگ برآمریکا» سر دهند و درس‌های آموزنده‌ای برای ما دارد.

۱۳ آبان به ما آموخت که چپاولگران را به زباله دان تاریخ بیاندازیم و غیر از خدا در مقابل احدی کرنش و تعظیم نکنیم.

۱۳ آبان به ما آموخت که دیوار ستم شکستنی است، در معبد انسانیت، آزادانه و آگاهانه در برابر والایی‌های ارجمند مکتب توحید به نماز بایستید.

از ۱۳ آبان درس گرفتیم که بایستی ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را با صبر و پایداری شکست، در برابر ظالم و زورگو شجاع وجسور بود، باید غروری مقدس و حماسه‌ای جاوید را در دل مومنان مبارز ایجاد کرد.

۱۳ آبان به ما درس همراهی مظلوم و دشمنی با ظالم آموخت باید تقوای الهی داشت و به قدرت خدا متکی بود؛ و ۱۳ آبان درس مطیع خدا و پیامبر (ص) و امام معصوم (علیه السلام) و، ولی فقیه زمان بودن را به ما آموخت و اینکه همیشه باید در صحنه بود و به طاغوت نه گفت، تسلیم زور نباید شد و حزن و اندوهی هم به دل راه نداد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار