روش صحیح کشت جو در زمین‌های زراعی خوزستان

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به تشریح روش صحیح کشت جو در زمین‌های زراعی استان پرداخت.

روش صحیح کشت جو در زمین‌های زراعی خوزستانمحمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه کشت جو بعد از گندم و برنج به لحاظ اهمیت تولید در رتبه سوم قرار می گیرد، گفت: با توجه به ارزش محصول جو در تغذیه دام، طیور و مصارف صنعتی لزوم کاشت اصولی، علمی و فنی آن ضرورت دارد.

او با اشاره به روش‌های کشت جو، افزود: روش خطی یکی از بهترین الگوی کاشت است که از هدر رفتن بذر‌ها جلوگیری می‌کند و درصد رشد را افزایش می‌دهد.

قاسمی نژاد بیان داشت: در صورت کاشت جو با دستگاه سانتریفوژ بعد از پوشاندن بذر‌ها برای تسهیل آبیاری مزرعه بهتر است از شیارکش استفاده کرد و همچنین فاصله ردیف‌ها را ۴۵ تا ۶۰ سانتیمتر در نظر گرفت بنابراین می‌توان از ماشین‌های مرکب که چندین کار را در یک رفت تراکتور  انجام می‌دهند، بکار برد.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان با بیان اینکه استفاده از دستگاه خطی کار‌ در خاک دارای کلوخ و بقایا توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: همچنین هرگونه کاشت جوی و پشته در مناطقی که مشکل شوری خاک وجود دارد پیشنهاد نمی‌شود، به همین جهت می‌توان کشت را با این دستگاه بذرپاش انجام داد.

این مقام مسئول گفت: در صورت استفاده از دستگاه‌های کشت می‌توان بطور مستقیم و بدون انجام کاری اقدام به کاشت جو کرد و بهترین تاریخ توصیه شده برای کشت آبی  و دیم این محصول ۲۵ آبان لغایت ۳۰ آذر است.

او در پایان اظهار داشت: تاریخ کاشت به زمان اولین آبیاری یا بارندگی موثر اطلاق می‌شود و به دلیل رشد رویشی سریع جو، کشت زودتر در آبان موجب افزایش درصد خوابیدگی و توسعه بیماری‌های قارچی، کاهش تعداد دانه در سنبله و کم شدن وزن یکهزار دانه و در نهایت موجب پایین آمدن عملکرد آن‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/ق

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، کشت جو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.