وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از اعلام نتایج کنکور سراسری تا نحوه برگزاری ترم تحصیلی برای نودانشجویان

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند نحوه برگزاری ترم تحصیلی برای نودانشجویان گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «نتایج کنکور سراسری اعلام شد»، «ترم دوم دانشگاه ها به موقع شروع می شود»، «نظرات سیاسی در اکسپت مقالات دخالت داده می‌شوند»، «جزئیات منابع و زمان برگزاری آزمون ارشد فراگیر اعلام شد»، «همسان سازی حقوق اعضای غیر هیئت علمی وزارت علوم با بهداشت»، «۱۸۹ هزار نفر در کنکور سراسری قبول شدند/ ۵۳.۶ درصد قبول شدگان زن هستند» و «نحوه درخواست تغییر انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور‌ سراسری» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود.

نتایج کنکور سراسری اعلام شد

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، از اعلام نتایج کنکور  سراسری خبر داد و گفت:  اسامی پذیرفته شدگان نهایی مختلف تحصیلی با آزمون دوره‌ای روزانه، نوبت دوم(شبانه)، دانشگاه پیام نور، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، رشته‌های تحصیلی مجازی، پردیس و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و همچنین رشته‌های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شده و در سایت سازمان سنجش قابل دسترس است.

۱۸۹ هزار نفر در کنکور سراسری قبول شدند/ ۵۳.۶ درصد قبول شدگان زن هستند

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آمار پذیرفته شدگان رشته‌های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ به تفکیک گروه آزمایشی، جنسیت و دانشگاه را اعلام کرد.

خدایی در ادامه بیان کرد: در گروه علوم ریاضی و فنی ۶۲ هزار و ۸۴۸ نفر، در گروه علوم تجربی ۶۱ هزار و ۵۱۷ نفر، گروه علوم انسانی ۵۵ هزار و ۵۷ نفر، گروه هنر ۶ هزار و ۱۰۹ نفر، گروه زبان‌های خارجی ۴ هزار و ۴۱۷ نفر پذیرفته شده اند. در مجموع ۱۸۹ هزار و ۹۴۸ نفر در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته شده‌اند.

ترم دوم دانشگاه ها به موقع شروع می شود

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: علی رغم اینکه علاقه‌مند بودیم دانشجویان دو تا سه ترم را به صورت حضوری در دانشگاه حضور پیدا کنند تا با دانشگاه، اعضای هیات علمی و سایر هم کلاسی‌های خود آشنا شوند متاسفانه به خاطر شیوع کرونا و موج سوم بیماری تمام مراحل ترم تحصیلی جاری از ثبت نام تا تحصیل و تدریس به صورت کاملا الکترونیکی خواهد بود.  

معاون وزیر علوم  بیان کرد: امیدواریم که به ترم اول دانشجویان لطمه نخورد و دانشجویان بتوانند روند تحصیل را ادامه دهند و ترم دوم را به موقع شروع کنند.

آغاز فراخوان جذب هیات علمی سال ۹۹ از امروز

طبق اعلام مرکز جذب، مراکز جذب اعضای هیات علمی فرصت داشتند از شنبه ۱۰ آبان تا ۱۸ آذر فراخوان جذب اعضای هیات علمی را اعلام کنند، اما به دلیل برخی مشکلات اداری و فنی، ثبت نام متقاضیان جذب اعضای هیات علمی دیروز آغاز نشد و ثبت نام برای جذب هیات علمی از ساعت ۱۲ امروز یک‌شنبه، یازدهم آبان ۹۹  آغاز خواهد شد.دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حداکثر تا تاریخ ۱ تیر ۱۴۰۰ باید نتیجه نهایی جذب اعضای هیات علمی فراخوان شهریور ماه ۹۹ را اعلام کنند.

نظرات سیاسی در اکسپت مقالات دخالت داده می‌شوند

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره علت طولانی شدن صف چاپ مقالات مخصوصا در مقطع دکتری گفت: هر دانشجوی دکتری که بخواهد فارغ التحصیل شود باید شایستگی‌های خودش را اثبات کند، زیرا قرار است این دانشجو تحلیل گر رشته تحصیلی خودش شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه نشریات داخلی به میزان مورد نیاز در کشور داریم،  اضافه کرد: نشریات خارجی هم عموما مقالات دانشجویان ما را اکسپ و پذیرش می کنند و فقط در برخی از این نشریات نظرات سیاسی در اکسپت مقالات دخالت داده می‌شود.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حمله تروریستی به دانشگاه کابل را محکوم کرد

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی به دانشگاه کابل که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه شد، را محکوم کرد.

جایگاه مقالات ایرانی در دنیا/ چه کنیم تا مقالات با کیفیت‌تری داشته باشیم؟

بررسی مدارک و مقالات انتشار یافته در سطح بین المللی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفی به منظور تولید علم در جهان است که به عنوان مقالات پراستناد، مقالات برتر یا مقالات داغ شناخته می‌شوند.

مقالات سهم زیادی در توسعه بین المللی علم دارند و دانشمندان ایرانی و خارجی در سراسر دنیا در تلاش هستند تا در این گروه‌ها قرار گرفته و پژوهش‌ها و گزارشات خود را مطابق دستاورد‌های روز دنیا به چاپ برسانند.

داروهای طب ایرانی موثر برای کرونا در راه کارآزمایی بالینی

عاملی گفت: مسیر کارآزمایی‌های بالینی دارو‌های طب ایرانی خصوصاً دارو‌های مؤثر در پیشگیری و درمان کرونا باید تسریع یابد.

جزئیات منابع و زمان برگزاری آزمون ارشد فراگیر اعلام شد

محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: با پیگیری‌های زیادی که صورت گرفت مجوز برگزاری بیست و یکمین دوره فراگیر کارشناسی ارشد پیام نور هفته قبل از شورای سنجش و پذیرش وزارت علوم اخذ شد. هم اکنون در حال هماهنگی با سازمان سنجش برای مشخص کردن مواد امتحانی این آزمون هستیم.

او ادامه داد: تا آخر آبان با هماهنگی سازمان سنجش تاریخ ثبت نام را مشخص و روند ثبت نام متقاضیان را آغاز می‌کنیم.

کوچ نظام علمی کشور به فناوری در یک دهه گذشته

 غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی اظهار کرد:  نظام علم و فناوری کشور در ۲۰ اخیر از آموزش صرف به علم، تحقیق و پژوهش کوچ کرده است. در یک دهه گذشته به سوی فناوری سوق پیدا کرده‌ایم و بسیاری از ایده ها‌ در چند سال اخیر تجاری سازی نیز شده اند.

بحران تربیت ریاضی دان؛ وقتی ملکه علوم بدون متقاضی می‌ماند

حدود دو دهه است که گرایش کم به رشته ریاضی و آمار پایین این دانش آموزان در کنکور صدای اعتراض و هشدار کارشناسان و مسئولین را بلند کرده در حالی که اقدامی برای رفع این مشکل دیده نمی شود.

یکپارچه‌سازی ضرایب حقوقی و مزایای اعضای هیئت علمی و غیرهیات علمی دانشگاه‌ها

وزیر علوم با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، خواستار یکپارچه‌سازی ضرایب حقوقی و مزایای اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری شد.

همسان سازی حقوق اعضای غیر هیئت علمی وزارت علوم با بهداشت

نشست شورای صنفی اعضای غیرهیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، با حضور محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، اباصلت خراسانی مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی این وزارت و نمایندگان این شورا برگزار شد.

در این نشست، نظرپور در خصوص اقدامات مؤثر وزارت علوم در راستای تحقق موضوع افزایش ۵۰ درصد فوق‌العاده‌ها از جمله مکاتبات متعدد مقام وزارت با معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر مکاتبات و جلسات کارشناسی این معاونت با سازمان مذکور توضیحاتی ارائه کرد.

نحوه درخواست تغییر انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور‌ سراسری

سازمان سنجش اعلام کرده است که پذیرفته شدگانی که مدعی هستند در انتخاب رشته خود مرتکب اشتباه شده اند و تقاضای بررسی کدرشته اولویت بعدی در فرم انتخاب رشته و یا مجوز شرکت در آزمون سال آینده (برای قبولین رشته‌های دوره روزانه) را دارند باید مطابق با دستورالعمل از تاریخ ۱۵ تا ۲۳ آبان اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار