کرونا و حکایت ختم مجازی این روزها

شیوع و گسترش ویروس کرونا تا جایی پبش رفته است که حتی حضور در مراسم ختم درگذشتگان یا حضور بر سر قبور در آرامستانها نیز به محدودیت مواجه شده است.

 ختم مجازیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، براساس یک سنت حسنه و عرفی، هرگاه کسی فوت کند اقوام و همسایگان فرد متوفا، برای ابراز همدردی و تسلیت به خانواده و بازماندگان در مراسم ختم او در مسجد یا خانه او حضور می‌یابند.

اما با شیوع ویروس کرونا و احتمال مبتلا شدن به این ویروس در جمع‌های مختلف از جمله مراسم‌های ختم، برگزاری این آیین‌ها و حضور مردم در آن‌ها توصیه نمی‌شود.

این ممنوعیت به دلیل اجرا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و قطع زنجیره انتقال و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است که مقرر شده صاحبان عزا برای حفظ سلامت جان خود و شرکت‌کنندگان از برگزاری این آیین‌ها در زمان شیوع ویروس خودداری کنند.

در مصوبات استانی ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا نیز تصویب شده است که چاپ آگهی ترحیم و برپایی مراسم ممنوع است.

 ممنوعیت در چاپ و برگزاری آیین‌های ختم برای خانواده متوفیان، باعث شد توجه به فضای مجازی در راستای برگزاری مراسم‌های ختم تقویت شود.

از سوی دیگر پلتفرم‌هایی برای بزرگداشت متوفی در دوران کرونا از سوی برخی از افراد طراحی شده است که در این صفحات امکانات مانند درج تصویر از متوفا، شمارشگر تعداد صلوات‌ها و فاتحه‌های خوانده شده، شمارنده تعداد زیارت عاشورا و زیارت اربعین خوانده شده، صوت برخی سوره‌های قرآن کریم و ختم آنلاین قرآن مجید طراحی شده است.

حق چاپ کات عروسی و ترحیم توسط چاپخانه‌ها ممنوع شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا، با تاکید بر اینکه برگزاری جشن عروسی، عقد و ترحیم در استان ممنوع است، گفت: تالار‌های پذیرایی حق برگزاری هیچ مراسمی را در زمان شیوع گسترده کرونا ندارند.

جعفر مردانی افزود: طبق مصوبه شورای اداری و ستاد استانی مقابله با شیوع کرونا، چاپخانه‌ها نیز حق چاپ کارت عروسی و اعلامیه ترحیم را ندارند و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر فعالیت چاپخانه‌ها نظارت جدی داشته باشد.
 

بیشتر بخوانید

او اظهار داشت: مدیران کانال‌های مجازی نیز هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری مراسم ترحیم را ندارند.

توجه مردم به پلتفرم‌های طراحی شده برای مراسم ختم

یک فعال عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیز گفت: با شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری آیین‌های ختم در برخی از استانها، مردم به پلتفرم‌های طراحی شده برای مراسم ختم استقبال کرده‌اند.

سید علیرضا حسینی افزود: هم‌اکنون۴۰ هزار صفحه مجازی در سامانه ختم آنلاین تشکیل شده است که در مجموع این تعداد صفحه بیش از پنج میلیون فاتحه و بیش از ۱۸ میلیون صلوات کلیک خورده است.

مدیر استارتاپ‌" آی پرسه" هدف از راه‌اندازی این پلتفرم را دسترسی آسان مردم برای برگزاری آیین ترحیم و شرکت در مراسم ختم و قرآن‌خوانی و فاتحه‌خوانی برای اموات در هر نطقه کشور اعلام کرد و گفت: در دنیای پیشرفته کنونی نباید تنها با حضور در آرامستان به قرائت فاتحه بسنده کرد بلکه باید از ابزار نوین نیز بهره گرفت.

این معلم هنرستان ناحیه ۳ تهران گفت: این استارتاپ از محدود استارتاپ‌های کشور در زمینه مسوولیت اجتماعی است که با هدف رفع مشکلات ناشی از درگیری با ویروس کرونا راه‌اندازی شده است، اما استقبال کاربران در پیامک‌ها و کامنت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ما را برآن داشت که تا جایی که توان داریم این سامانه را رایگان نگه داریم.

به گفته او ، تعداد متوفیان ثبت شده در این سامانه از چهارمحال و بختیاری ۴۱۳ نفر است.

نرم‌افزار خدمات‌رسانی آرامستان شهرکرد تا دو ماه آینده فعال می‌شود

سرپرست سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شهرکرد نیز با اشاره به اینکه محدودیت حضور در آرامستان‌های شهرکرد به دلیل شیوع ویروس کرونا بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا اجرایی شده است، گفت: در اردیبهشت ‌ماه امسال نیز با شرکت کارفرمایی پشتیبانی سامانه مدیریت آرامستان‌ها برای طراحی نرم‌افزار اندروید در راستای خدمات‌رسانی بیشتر و تسریع در خدمات مطلوب، قرارداد منعقد شد.

سید اکبر نوربخش  افزود: با نصب این نرم‌افزار، شهروندان می‌توانند بدون مراجعه به سازمان مدیریت آرامستان، خدمات قابل ارائه این سازمان از جمله درخواست خدمات مجالس، رزرو قاری و مداح، جستجوی قبر مشاهیر و نام‌آوران و علمای مدفون در آرامستان، درخواست خودرو برای انتقال متوفی، فروش سنگ قبر، فروش حفره، بارگذاری اعلامیه، مراسم و اطلاع‌رسانی از طریق گوشی تلفن همراه، امکان جستجوی قبر و هدایت مراجعان تا محل دفن فراهم می‌شود.

حفظ سلامت جان واجب است

کارشناس دینی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه حفظ جان و سلامت انسان یک امر واجب دینی است، گفت: اقامه نماز میت، غسل، کفن و دفن میت یک امر واجب است، اما زیارت اهل قبور و حضور در آرامستان یک امر مستحب است.

حجت‌الاسلام عزیزالله میراحمدی افزود: در برخی مناطق کشور و به خصوص در چهارمحال و بختیاری افراد خود را مقید به برپایی مراسم ترحیم، یادبود و فاتحه‌خوانی برای اموات خود می‌دانند و حضور بستگان، دوستان و آشنایان در این مراسم تسلی خاطر و تسکینی بر غم آن‌ها خواهد بود.

او تاکید کرد: حضور در آرامستان و برگزاری مراسم یادبود یک امر عرفی و مستحب است، اما نباید برای این امر مستحب سلامت افراد دیگر و حتی خود بستگان متوفی به خطر بیفتد.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به همه‌گیر شدن ویروس کرونا و گسترش آن در بین خانواده‌ها و جمع‌های خانوادگی اظهار داشت: با برگزاری مراسم یادبود و ترحیم برای اموات در صورتی که منجر به خطر افتادن جان فرد دیگر و یا خطر افتادن سلامتی افراد و شیوع ویروس شود نه تنها ثوابی نداشته بلکه کار حرام انجام داده شده است.

او از صاحبان عزا خواست تا از برپایی مراسم عزاداری و حضور در آرامستان خوددارای کنند و با پایین آوردن توقع خود اعلام کنند که برای حفظ سلامت مردم از برپایی مراسم خودداری کرده و حتی شده برای انجام کار ثواب هزینه مراسم را برای کار خیر هزینه کنند.

میراحمدی افزود: بستگان، آشنایان و دوستان نیز در این ایام برای ابراز همدردی و ارسال پیام تسلیت با استفاده از شیوه‌های نوین، برقراری تماس تلفنی و یا دادن پیام تسلیت در فضای مجازی تسلی خاطری برای بازماندگان باشند.

او با تاکید بر اینکه در این دوران کرونایی، فضای مجازی به عنوان یک نعمت در بین مردم است، گفت: باید برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از شیوع ویروس از این فضا استفاده بهینه انجام شود.

زیارت بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری آنلاین شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری نیز از اجرای طرح زیارت مجازی اماکن متبرکه استان از ابتدای سالجاری خبر داد و گفت: زائران با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی امامزادگان سراسر کشور از طریق سایت emamzadegan.ir و با انتخاب اسم استان، از زیارت مجازی بقاع شاخص استان بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام حسن امیری افزود: در چهارمحال و بختیاری ۱۰۱ صحن و بقعه امامزاده وجود دارد.
 
بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز شیوع کرونا و ۳ شهرستان استان در وضعیت خاکستری و بحرانی قرار دارند.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشور‌های جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

تاکنون تعداد فوتی‌های ناشی از شیوع ویروس بیماری کووید ۱۹ در استان به ۴۵۶ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار