اجرای طرح مدیریت جامع تولید محصولات کشاورزی برای ارتقای کیفیت آن‌ها

مشاور رئیس، مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اجرای طرح مدیریت جامع تولید محصولات کشاورزی برای ارتقای کیفیت آن‌ها خبر داد.

ژاله کریمی نژاد مشاور رئیس، مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ضمن گرامیداشت روز ملی کیفیت گفت: جهاد کشاورزی استان پیشرو در تولید محصولات کشاورزی از نظر کمی است چرا که سالیانه با تولید بیش ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی حائز رتبه نخست در این زمینه در کشور است که  بعد از تامین امنیت غذایی در جهت منویات رهبر فرزانه انقلاب بسیار ارزشمند است.

او افزود: یکی از برنامه‌های اساسی که این سازمان علاوه بر ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی خود دارد، طرح‌هایی هستند که بتوانند منجر به سلامت محصولات تولیدی شوند که در سبد غذایی روزانه خانوار‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

کریمی نژاد ادامه داد: اجرای طرح مدیریت جامع تولید محصول یا مدیریت تلفیقی عوامل زیان رسان در زمینه ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی بسیار موثراست که با این راهبرد، انواع روش‌های غیر شیمیایی مانند شیوه‌های به نژادی، به زراعی، مبارزه بیولوژیک، استفاده از سموم بیولوژیک، سموم کم خطر و بی خطر، انواع تله ها، چسب‌ها و ... در اولویت هستند ضمن آنکه استفاده از سموم در این راهبرد آخرین راهکار محسوب می شود.

مشاور رئیس سازمان، مسئول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه محصولاتی که بدین ترتیب تولید می‌شوند، چون با انواع روش‌های غیر شیمیایی پرورش یافته اند در چهارچوب سلامت هستند، اظهار داشت: این شیوه برای انواع محصولات کشاورزی راهبردی مثل گندم، برنج، ذرت چغندر قند، حبوبات وهمچنین انواع محصولات صنعتی، غده‌ای و باغی در استان  در حال اجرا است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولید محصولات گواهی یا مدیریت شده با جدیت در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: طی توافقنامه‌ای که سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز منعقد کرده و همچنین جلسات متعددی که در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانداری برگزار شده، برنامه پیشنهادی تولید محصولات گواهی شده استان خوزستان برای ۵ محصول مهم و پرکاربرد شامل: پرتغال، گوجه فرنگی و خیار گلخانه‌ای و فضای آزاد برای ۳۰ درصد سطوح زیر کشت این محصولات درطی یکسال در دستور کار ما به صورت جدی قرار گرفته و در حال حاضر کارگروه سلامت و امنیت غذایی پیگیر این موضوع  هستند ضمن اینکه این شیوه از طریق پنجره الکترونیک انجام می‌شود.

کریمی بیان داشت: قطعاً در این روز‌های سخت مقابله با بیماری کووید ۱۹ نیازی به حضور کشاورزان و مراجعان در سازمان جهاد کشاورزی نیست و از طریق پایگاه اطلاعات داده‌ای سرگانیک هم می‌توان اطلاعات لازم را در اختیار علاقمندان قرار داد.

او در پایان گفت: در حال حاضر ما با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که محصولات باغی استان از جمله انار، مرکبات و خرما از نظر کیفی در حد بسیار بالایی قرار دارند و بخش اعظم آن‌ها در چهارچوب‌های استاندارد تعریف شده بوسیله کشور ایران اسلامی قرار می‌گیرد. در مورد سایر محصولات هم وضعیت کیفیت آن‌ها مطلوب است که صادرات گندم خوزستان به کشور ایتالیا طی سال‌های اخیر گواهی براین ادعا است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.